משרד החינוך החליט: פורום המשפחות השכולות יורחק מבתיה"ס

אחרי ששר החינוך קיש החליט לשנות את הקריטריונים לקבלה של התוכניות החיצונית במוסדות החינוכיים, הוחלט כי פורום המשפחות הישראלי-פלסטיני לא יורשה לפעול יותר בבתי הספר: כל השוואה בין השכול של משפחות חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה עם שכול של נפגעים מפעולות הגנתיות של צה"ל בהגנתו על מדינת ישראל אינה מקובלת"

טקס זיכרון ישראל-פלסטיני של פורום המשפחות השכולות. ארכיון
טקס זיכרון ישראל-פלסטיני של פורום המשפחות השכולות. ארכיון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

משרד החינוך הודיע ביממה האחרונה לפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני כי לא יורשה יותר לפעול בבתי הספר. הנימוק: "כל השוואה בין השכול של משפחות חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה עם שכול של נפגעים מפעולות הגנתיות של צה"ל בהגנתו על מדינת ישראל אינה מקובלת, ואינה מתיישבת עם הערכים שמקדם משרד החינוך ויש בו משום פגיעה קשה בזכרם של חללי צה"ל וברגשות בני משפחותיהם".

ההכרעה התקבלה בעקבות החלטתו של שר החינוך יואב קיש לשנות את הקריטריונים שמאפשרים קבלה למערכת הגפ"ן (גמישות פדגוגית-ניהולית) של התוכניות החיצוניות בבתי ספר, ולבחון מחדש את התוכנית המדוברת. לאחר שהפורום זומן לשימוע ולאחר בחינה בוועדת המכרזים - הוחלט סופית, כאמור, שלא להכניס יותר את תוכניות הארגון לבתי הספר.

עוד נכתב בנימוקי הוועדה: "הוועדה סבורה כי במדינה דמוקרטית ראוי לעודד ולהביע דעות שונות, גם אם שנויות במחלוקת, אך במסגרת הפעלה של תוכניות ומענים המשולבים במוסדות חינוך בהם ישנם תלמידים צעירים שהם בגדר 'קהל שבוי', יש לנהוג בהתאם לכללים ולעקרונות הקבועים בחוק חינוך ממלכתי ובהתאם למדיניות שמקדם משרד החינוך וקיבלו ביטוי מפורש בלשון המכרז. המשרד אכן מאפשר ומעודד שיח משמעותי בנושאים השנויים במחלוקת, לרבות הסכסוך הישראלי פלסטיני (ובמאגר התוכניות יש תוכניות שעוסקות בנושאים אלה), וזאת תוך עמידה בעקרונות חוק החינוך הממלכתי, וכן בהתאם לאמור בחוזר מנכ"ל התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית – השיח החינוכי על נושאים השנויים במחלוקת אודות כך שלא תותר כניסת 'גוף שיש בפעילותו לערער על עצם הלגיטימיות של גופים ממלכתיים (כגון צבא ההגנה לישראל ובתי המשפט)'".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הוועדה סבורה", נאמר עוד, "כי לא ניתן לכלול במאגר תוכניות המופעלות על-ידי ארגון זה בשל המטרות אשר חרת על דגלו ואותן פועל הארגון לקדם, שכן, לאור הטענות שצויינו ובתוכן הציטוטים שנלקחו מהאתר הרשמי של הארגון 'חוג ההורים - פורום המשפחות: משפחות שכולות' – מדובר במטרות הנוגדות את ערכי משרד החינוך כמפורט לעיל. בנסיבות אלה, ספק גם אם בעתיד ניתן יהיה לכלול במאגר התוכניות של משרד החינוך תוכניות אחרות שיוצעו על ידי הארגון, שיכללו, באופן בלתי נמנע, תפיסות ואמירות שבליבת התפיסה הערכית של הארגון, המנוגדת לעקרונות חוק החינוך הממלכתי ולסעיפי ההצהרה במכרז".

פורום המשפחות השכולות
פורום המשפחות השכולות | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

פורום המשפחות שכולות הישראלי-פלסטיני מסר: "בדיקטטורה שר החינוך קובע מה אסור לדעת. ההחלטה של יואב קיש להרחיק את פורום המשפחות השכולות מפעילות בבתי הספר היא עוד מהלך בהפיכה המשפטית - דחיקת הדמוקרטיה ואפס קבלה של קולות אחרים. אנשי הימין המשיחי שהניעו את ההחלטה, לא רק פגעו בזכר השכול ובזכות לאבל, אלא הם מבקשים להנציח את סכסוך הדמים בין העמים. הם רוצים שלא נכיר, הם רוצים שנמשיך להכאיב, הם רוצים לחסל כל סיכוי לפיוס ולשלום בין העמים. הם בעיקר רוצים לחסל את התקווה למציאות אחרת, נורמלית. שלום עושים עם אויבים. בשביל שלום אנחנו חייבים להכיר בכאב של הצד השני. אנחנו קוראים לכל מי שבלבו תקווה לצאת נגד ההחלטה. לכל קהל ולכל ציבור שמבקש לחזק את הדמוקרטיה, אנחנו קוראים דווקא עכשיו לפנות אלינו ולקיים מפגשי דיאלוג. קיש מבקש להעלים אותנו מהמרחב הציבורי, אבל אנחנו לא ניעלם. לא נאבד את התקווה".

שי גליק, מנכ"ל "בצלמו", שעומד מאחורי התלונה והמאבק נגד פורום המשפחות השכולות, מסר: "אני מברך את שר החינוך שסוף סוף אחרי שנים רבות של מאבקים עשה מעשה. מדובר בהחלטה מוסרית וערכית מאין כמוה. תלמידי תיכון, רגע לפני גיוס, אמורים ללמוד על ערכים של הגנת אזרחי ישראל והגנת המולדת - לא ערכים של טרור, הסתה שנאה למדינת ישראל ועוד. בפורום חברים מחבלים לשעבר ובני משפחות מחבלים ואין שום היגיון שהם ירצו בבתי ספר. לא מדובר בפגיעה בחופש הביטוי, שכן הפורום יכול להמשיך להפיץ את משנתו הרעילה רק לא בבתי ספר תחת מערכת החינוך הציונית הגאה".

מנהל משמר החינוך הממלכתי, עו"ד איתמר קרמר, מסר: "מערכת החינוך מחויבת להימנע מחתירה לקונצנזוס. תפקיד המחנך/ת הוא להעיר את הדמיון, להעשיר את הרוח ואת המחשבה, לאתגר, לשקף ולעבד קונפליקטים אידאולוגיים וערכיים. הממשלה הזו חונקת את החינוך הממלכתי תקציבית וערכית, ולכן עלינו לפעול בדרך של אי-ציות לגזרותיה הדרקוניות. אנחנו נפתח קרן מיוחדת שתסייע במימון של פעילות הפורום בבתי הספר, ותשמש גם לסיוע בהגנה משפטית על מי שיאויים מהמהלך. לא ניתן לפגוע בדמוקרטיה. מי שפוגע היום בפורום המשפחות השכולות, יפגע מחר גם בארגוני שלום אחרים, אחר כך בארגוני להט"ב ואחר כך, מי יישאר?".

כפר הנוער בן שמן
כפר הנוער בן שמן

כזכור, לפני כחודש וחצי פורסם במהדורה המרכזית כי כפר הנוער הוותיק בן שמן נמצא תחת מתקפה של ארגון הימין "בצלמו", מכיוון שהסכים לארח בשטחו את קייטנת "פורום המשפחות השכולות", אשר מפגישה בין בני נוער ממשפחות פלסטיניות וישראליות.

ארגון "פורום המשפחות השכולות" פועל מעת לעת בבתי הספר, באישור משרד החינוך. יש מי שסבורים כי מדובר בארגון פוליטי שנוי במחלוקת, ושר החינוך יואב קיש הביע עם כניסתו למשרד את ההתנגדות שלו לפעילות הארגון בתוך בתי הספר, אך נמצא כי פעילותו עומדת בקריטריונים של המשרד.

במקרה הזה, מדובר בקייטנה פרטית שמתקיימת בכל שנה, כאשר חניכי כפר הנוער לא משתתפים בפעילות הארגון. מה שעומד מאחורי הסכמת המקום זה הצורך של כפר הנוער, אשר נמצא בקשיים כלכליים, לפצות על תת-תקצוב ולהגדיל את הכנסתו.