אחרי הביקורת: האוצר ושר החינוך הורו להקפיא העברת כספים לחרדים

אחרי שבימים האחרונים הושמעה ביקורת על התנגדותו של שר האוצר סמוטריץ' לניתוב הכספים הקואליציוניים לטובת סיוע לילדי העוטף, החשב הכללי והשר קיש הורו להקפיא את יישום הסעיף המשמעותי ביותר של ההסכמים הקואליציונים - ולמנוע העברה מיידית של מאות מיליוני שקלים למוסדות החינוך החרדיים

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: רחלי קרוט

אחרי הביקורת שהושמעה בימים האחרונים על התנגדותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לנתב את הכספים הקואליציוניים לטובת סיוע לילדי העוטף, החשב הכללי במשרד האוצר ושר החינוך יואב קיש הורו היום (שלישי) להקפיא את יישום הסעיף המשמעותי ביותר של ההסכמים הקואליציוניים - ולמנוע העברה מייידית של מאות מיליוני שקלים למוסדות החרדיים.

במכתב שנשלח היום למנהלי הרשתות החרדיות, הודיע להם החשב הכללי שלא יקבלו את המקדמות לקראת העברת המורים במוסדות להסכם אופק חדש, כשהמשמעות היא שהם לא יקבלו למעלה ממיליארד שקלים בתקציב לשנים 2023-2024.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, במסגרת ההסכמים, הוחלט להכניס את המורים ברשת בני יוסף המזוהה עם מפלגת ש״ס וברשת החינוך העצמאי שמזוהה עם יהדות התורה להסכמי אופק חדש שקיימים בחינוך הציבורי. המשמעות היא שהמורים ברשתות החרדיות ישתכרו כמו מורים בחינוך הציבורי ויקבלו תוספות של מיליארדי שקלים, כשהתוספת היא בבסיס התקציב ולא באופן חד פעמי- כמו ההעברות האחרות של כספים קואליציוניים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום פורסם ב"דה-מארקר" כי החשב הכללי ושר החינוך הקפיאו גם 90 מיליון שקלים שיועדו ממשרד האוצר על מנת לשמש כתוספת תקציב לעמותות חרדיות שעוסקות ב"תרבות יהודית". העברת הכסף הייתה אמורה להתבצע בתחילת השבוע ביום ראשון - כלומר במהלך המלחמה. עם זאת, לפי דה-מארקר, בשלב זה לא ניתן להשתמש בכספים שהוקפאו לטובת מימון המלחמה או סיוע לעוטף עזה ללא החלטה מצד הממשלה ווועדת הכספים.