ראשי האוניברסיטאות לקיש: "פעלת משיקולים זרים למינוי חברי המל"ג"

במכתב לשר החינוך כותבים ראשי אוניברסיטאות המחקר כי הוא הפר את החוק ופועל משיקולים פוליטיים למינוי חברי המועצה להשכלה גבוהה. הם דורשים ממנו לבטל את החלטתו - או שיפנו לבית המשפט

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראשי אוניברסיטאות המחקר פנו היום (שלישי) במכתב לשר החינוך יואב קיש, בטענה כי הפר את החוק ופעל משיקולים פוליטיים למינוי חברי המועצה להשכלה גבוהה. "אתה נדרש לבטל את החלטתך ולקיים את ההליך בתום לב", כתבו, "ככל שלא יעשה כן, בדעת ור"ה לפעול לקבלת סעד שיפוטי".

במכתב שנשלח באמצעות באי כוחם של ראשי אוניברסיטאות המחקר (ור"ה), עו"ד דורי קלגסבלד ועו"ד זמיר בן בשט, הם מתייחסים למכתב ששלח להם השר לאחרונה, בו הוא הודיע על כוונתו למנות למל"ג את פרופ' גדעון ספיר מהמחלקה למשפטים באוניברסיטת בר אילן ואת ופרופ' אהוד דוכובני ממכון ויצמן, זאת על אף שלא נכללו ברשימת המומלצים של ור"ה.

בהודעה מטעמם נמסר כי השר "התעלם לחלוטין מהמועמדים שהציע ור"ה, לא נפגש עמם והפר את חובת ההיוועצות הקבועה בחוק באופן בוטה. עוד נכתב כי שיוכם הפוליטי של המועמדים היווה שיקול מכריע בהחלטת השר".

"ראשי האוניברסיטאות קוראים לשר לבטל את החלטתו", הוסיפו, "ולקיים את הליך ההיוועצות הקבוע בחוק בתום לב ובנפש חפצה; לפרט את השיקולים שהובילו אותו לפסול את מועמדותם של כל המועמדים שהוצעו על ידי ור"ה ואת השיקולים שהובילו להחלטתו להמליץ על פרופ' ספיר ופרופ' דוכובני בניגוד לעמדת ור"ה, ולאפשר לור"ה להתייחס לטענותיו".

יו''ר הוועדה המסדרת, ח''כ יואב קיש
שר החינוך המיועד, ח''כ יואב קיש | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ברקע הדברים, השר קיש ניסה למנות מטעמו סגן יו"ר מל"ג שמגיע ממכללה, וראשי האוניבסיטאות התנגדו לו. המועמד של קיש נפל בהצעת המל"ג, וכעת קיש ממנה מינויים מטעמו, ובניגוד לנוהג לפיו המינויים נבחרים מתוך רשימה שמעביר ועד ראשי האוניברסיטאות, במטרה להגיע להצבעה נוספת כשהפעם סגן היו"ר מטעמו ייבחר.