כמעט חודשיים אחרי פתיחת שנה"ל: נחתם ההסכם בין האוצר למורים

במסגרת ההסכם יועלה שכר המורים והמנהלים המתחילים כבר מהחודשים הקרובים, ולוח החופשות ישתנה החל משנת הלימודים הבאה - מוסדות החינוך יעבדו בימי איסרו חג, בל"ג בעומר ובתענית אסתר. "ההסכם משמעותי לטווח הארוך, חיוני למערכת ומחזק את מערך כח האדם"

זמן צפייה: 00:37

בתום שורה של דיונים ארוכים, הלילה (חמישי) נחתם הסכם השכר החדש של עובדי ועובדות ההוראה. שר האוצר, אביגדור ליברמן, שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון ומזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד, חתמו על ההסכם בין המדינה להסתדרות המורים, לפיו שכרם של עובדי ההוראה יועלה בשתי פעימות: הראשונה תינתן בינואר הקרוב, ותכלול גם החזר רטרואקטיבי מאז ספטמבר 2022. הפעימה השנייה תינתן בספטמבר 2023.

לפי ההסכם, עובד הוראה בשנתו הראשונה ירוויח בפעימה הראשונה 8,207 ש"ח ולאחר כניסת הפעימה השנייה, בספטמבר 2023, שכרו יעמוד על 9,000 ש"ח. בנוסף, כבר בנובמבר ודצמבר הקרובים, יינתנו מקדמות בסך 1,000 ש"ח בחודש לכל מורה.

יפעת שאשא ביטון, אביגדור ליברמן, יפה בן דוד ודלית שטאובר
יפעת שאשא ביטון, אביגדור ליברמן, יפה בן דוד ודלית שטאובר | צילום: דוברות האוצר

במסגרת המשא ומתן, סוכם גם על התאמת לוח החופשות: מוסדות החינוך יעבדו בימי איסרו חג, בל"ג בעומר ובתענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות, ובנוסף למורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. השינויים בלוח החופשות יחלו בשנת הלימודים תשפ"ד, כלומר החל מהשנה העברית הבאה.

כמו כן, עיגנו הצדדים את ההסכם בנושאי העלאות שכר למורים מתחילים, למנהלים מתחילים וכן מענקי התמדה לעובדי הוראה לאחר שלוש שנים במערכת. בנוסף לכך, גם תפקידים שונים כמו מחנכים ומחכנות, רכזי שכבה, ייעוץ ושילוב צרכים מיוחדים יזכו לגמול.

ליברמן, שאשא ביטון ובן דוד במסיבת עיתונאים לסיום הסכסוך
ההסכם טרם נחתם. ליברמן, שאשא ביטון ובן דוד במסיבת עיתונאים בתום המשבר

שיעור המשרה יעלה גם הוא בהדרגה עד ל-80% משרה, וכן תינתן אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת. בנוסף הוסכם על ייעול הליך הפיטורין.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הגיב היום על חתימת ההסכם ואמר: "אני שמח שהצלחנו בתום משא-ומתן ממושך לחתום על הסכם שכר שיעלה את שכר המורים בעשרות אחוזים, יעניק למנהלים גמישות ניהולית, ייתן אפשרות לתגמל מורים גם על מצוינות, השקעה והישגים ולא רק לפי הוותק ויסנכרן ימי חופשה בין אלו של התלמידים לאלו של ההורים".

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון אמרה: "החתימה על הסכם השכר מגיעה לאחר תהליך ממושך ואינטנסיבי שהתקיים לאורך השנה האחרונה. בהחלט אפשר לומר 'שהחיינו'. פעלנו במטרה לחזק את עובדות ועובדי ההוראה, לייצר יציבות לעוד שנים רבות ולהצעיד את מערכת החינוך קדימה לטובת התלמידים וההורים. ההסכם מחזק את מערך כוח האדם שחווה משבר עמוק בשנים האחרונות. ההסכם משמעותי לטווח הארוך, חיוני למערכת ומחזק את מערך כח האדם שהגיע למשבר עמוק בשנים האחרונות".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד הוסיפה: "עובדות עובדי ההוראה בישראל סופסוף מקבלים מהמדינה את ההכרה ואת ההוקרה על עבודתם החשובה ועל תרומתם לחברה הישראלית. אולם זהו רק צעד ראשון בשיקום מעמד עובדות ועובדי ההוראה: אני מתכוונת לפעול לכינון צעדים נוספים רבים, שיש לעשות בכדי להחזיר עטרה ליושנה ולהצעיד את מערכת החינוך ואת מעמד עובדות ועובדי ההוראה אל ראש סדר העדיפויות בישראל".

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר בירכה גם היא: "לראשונה, כלל צוותי החינוך יתוגמלו כראוי על ההשקעה שלהם ועל מאמציהם לצמצום הפערים הפדגוגיים, החברתיים והרגשיים של תלמידי מערכת החינוך. איכותה של מערכת החינוך נמדדת בראש ובראשונה באיכותם של הכוחות המובילים אותה: המורים, הגננות המנהלים והיועצים. השינויים המשמעותיים בתנאי שכרם ובתנאי עבודתם של עובדי ההוראה, יסייעו למשוך כוחות חדשים למערכת החינוך, איכותיים ומוכשרים, שיאפשרו לה יחד עם עובדי ההוראה הותיקים ושכבת המנהלים המסורה להצעיד ולהזניק קדימה את תלמידי ישראל".