נשים שמות את אידיאל הרזון מאחוריהן: "לגופנו יש מקום בדיוק כפי שהוא"

הדור הנוכחי של נשים צעירות גדל לצד רשתות חברתיות ואידיאלים של יופי, אשר לא תמיד תואמים את תמונת המציאות. בשנים האחרונות לא מעט נשים מתחילות להבין שהסטנדרט במרשתת אינו בהכרח משקף את המצב הקיים, והן לא מוכנות יותר לשנות את גופן או להסתירו בחוף הים. "החלטתי שמגיע לי גם - ומאותו הרגע נפלו כול המסכות" • קול האישה

הדס, מעצבת בגדי-ים בכול המידות
הדס, מעצבת בגדי-ים בכול המידות | צילום: עמית אברג'יל

דור ה-Z של המאה ה-21 מתאפיין באורח חיים שמתנהל בחלקו הרב דרך רשתות חברתיות. אותן פלטפורמות מכתיבות לבני הדור הצעיר לא פעם נורמות חברתיות, דרכי התבטאות ואף אידיאלים של יופי, אשר פעמים רבות מתעוותים נוכח ריטושים ועריכות של תמונות המתפרסמות במרשתת, באופן שאיננו משקף את המציאות.

לקראת הגעתו של הקיץ הישראלי, תנועה חדשה של נשים צעירות בארץ מסרבת ללכת יד ביד עם אידיאל הרזון שברשת, ומתעקשת שדימוי גוף מתחיל קודם כול בראש, באופן שבו אנחנו תופסים ותופסות את עצמנו מול החברה.

הדר, החליטה לעשות שינוי בגישה לגופה
הדר, החליטה לעשות שינוי בגישה לגופה | צילום: קאטי לומברוזו רודניק

הדר, בחורה צעירה שהחליטה בשנים האחרונות לצאת נגד אידיאל היופי ולשנות את הגישה הביקורתית שלה כלפי גופה, מספרת: "הקיץ בשבילי תמיד היה סיוט. אף פעם לא הרגשתי מוכנה אליו, תמיד חשבתי שאני חייבת להסתיר את הגוף שלי ולטשטש חלקים ספציפיים בו. היו תקופות ששנאתי את הקיץ ברמה שהייתי מעדיפה להישאר כול היום בבית, רק כדי שלא יראו אותי. שנאתי את הגוף שלי והביטחון שלי היה ברצפה".

עוד מספרת הדר כי כחלק ממלחמתה במשקלה, בעבר הייתה לובשת סוודרים בקיץ ולא חושפת את גופה בחוף הים. "חונכתי שהאושר שלי בא מהיופי שלי, ויפה משמע 'רזה'. בחיים לא לבשתי ביקיני כי לא היה לי אומץ. הרגשתי לא יפה מספיק ופחדתי מה יגידו אנשים. אבל יום אחד נפל לי האסימון, שכול אחת היא יפה בדרך שלה. שאלתי את עצמי, 'מה, לי לא מגיע?' והחלטתי שחד משמעית, מגיע גם לי. מאותו הרגע נפלו לי כול המסכות, המגננות והרצון להסתיר".

נשים חוגגות את גופן, בכל צורה ומשקל
נשים חוגגות את גופן, בכל צורה ומשקל | צילום: נופר שיימן

ענת אסודי, מדריכת פילאטיס בגישת "בודי פוזיטיב" ומנהלת שותפה של "הפורום המקצועי לקידום דימוי גוף חיובי בישראל', טוענת כי הקיץ הוא הזמן העיקרי בשנה שבו שוב ושוב נשים צעירות מקבלות תזכורת לכך שגופן לא מספיק טוב או אינו מוכן לקיץ, ברשתות החברתיות: "מכוני כושר, תוכניות כושר, דיאטות קסאח וכן הלאה, נפוצות בהחלט".

"אבל הים מקבל כול גוף, והאמת היא אינה בפרסומות, אלא ברחוב. הגוף האנושי והנשי מגיע במגוון מאוד רחב של צורות, ופעילות גופנית יכולה לחזק ולתת תחושה פנימית טובה יותר, אבל זה לא תנאי לחוויה הבסיסית והנהדרת של לשים על עצמנו בגד-ים. לגוף שלנו יש מקום, בדיוק כפי שהוא".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2205101448' autoplay='0' credit='אפרת ליטני' desc='הנשים שמסרבות להסתיר את גופן בקיץ' poster='' kid='1_nrbm3xyp' duration='17']

הדס וייס, מעצבת מותג בגדי-ים "YAMI swimwear" לכול המידות ובעלת סטודיו בתל אביב, מספרת כי לא מעט נשים שמגיעות לחנות מחזיקות בהרגלים ישנים, שבמסגרתם הן מבקרות את עצמן.

לדבריה, "התגובה בהתחלה היא בדרך-כלל אותה התגובה, חלקן שולחות מבט אל המראה ומסבירות לי מה מפריע להן בגופן. חלק מבקשות להסתיר אותו ולפעמים שואלות אם יש בגד-ים שחור. אבל כיום, הרבה מאוד נשים גם מגיעות לסטודיו על מנת לעשות שינוי בתפיסה הזאת, כדי להתחיל ליהנות מגופן ואפילו לשים בגד-ים בצבע ורוד".

הדס מספרת שכנערה דווקא מאוד אהבה את הקיץ, ועם זאת בכול שנה מחדש הייתה מתמודדת עם קושי למצוא בגד-ים, שיתאים לה ויגרום לה לחוש בנוח עם גופה. לכן היא החליטה ללמוד עיצוב ולתפור בגדי-ים בעצמה, עבור עצמה. "הצלחתי לייצר סביבה שהיא בטוחה יותר לי ולהמון נשים מסביבי, לצד גישה סובלנית יותר כלפי הגוף שלנו".

עדי אזולאי, מאמנת כושר ובעלת סטודיו בת''א
עדי אזולאי, מאמנת כושר ובעלת סטודיו בת''א | צילום: איליה קוטליאר

הדס מסבירה כי בקיץ בכלל ובים בפרט אנחנו מרגישות הכי חשופות, מבלי שתהיה לנו דרך להסתיר זאת. "מבחר גדול של בגדי-ים היה שמור עד היום לנשים רזות בלבד. אבל עצם זה שיש כיום אפשרויות מדהימות גם במידה גדולה, זו עזרה עצומה בתהליך של לקבל ולאהוב את מה שיש".

עדי אזולאי, מאמנת כושר, טוענת גם היא שאין דבר כזה "להכין את הגוף לקראת הקיץ", ולדבריה צריך לטפח את הגוף והנשמה בכול ימות השנה. "הגוף לא צריך להיות במצב מסוים על מנת להיחשף או כדי ללבוש בגד-ים. חשוב מאוד להרגיש בנוח ובטוב תמיד".

הנשים שמסרבות להסתיר את גופן בקיץ
הנשים שמסרבות להסתיר את גופן בקיץ | צילום: אופיר חדד

אילנה ירדני, סטייליסטית טיפולית, טוענת מצד שני כי גם אם אישה לא מרגישה בנוח עם גופה, היא תמיד יכולה לקחת צעד ולעשות בו שינוי. "אני אישית מרגישה מאוד בנוח עם בגד-ים. לפני שנים, כששקלתי יותר, הרגשתי פחות בנוח. כיום, כשחברות אומרות לי שכיף לי שאני יכולה להרשות לעצמי ללבוש ביקיני, אני מזכירה להן שגם הן יכולות. אני מאמינה שכול אחת יכולה להרגיש נעים ונוח עם גופה אם תלבש בגד שמתאים ונוח לה, ואין סיבה שהיא לא תלך לים ותהנה כמו כולם".