3 ימים למנוע שביתה: בסביבת רה"מ אופטימיים ששנה"ל תיפתח

בקואליציה עדיין משדרים תחושה של בלאגן גדול, כאשר שר האוצר ליברמן מבקש להוציא צווי מניעה למורים אבל נבלם, אך ההערכה כי אם עד יום שלישי לא תהיה התקדמות משמעותית - בלשכת לפיד יגבו אותו ויפנו לבית הדין לעבודה

אביגדור ליברמן, יאיר לפיד ויפעת שאשא ביטון
אביגדור ליברמן, יאיר לפיד ויפעת שאשא ביטון | צילום: רויטרס / מארק ישראל סאלם, יונתן זינדל, פלאש 90

שלושה ימים לפתיחת שנת הלימודים, ומיליוני תלמידים והורים עדיין מחכים הערב (ראשון) לבשורה - האם תהיה שביתה. בקואליציה עדיין משדרים תחושה של בלאגן גדול, כאשר שר האוצר אביגדור ליברמן מבקש להוציא צווי מניעה למורים אבל נבלם על ידי ראש הממשלה יאיר לפיד, ובכל זאת יש תחושה של אופטימיות זהירה.

אמנם עדיין אי אפשר להגיד שיש פריצת דרך, אך המשא ומתן יימשך אל תוך הלילה. בסביבת רה"מ לפיד מנסים לשדר מסרים אופטימיים ואומרים שעל פער של 800 מיליון שקלים לא פונים לבית הדין בבקשה לצו מניעה, אך בפועל עדיין אין התקדמות. ההערכה היא כי אם עד יום שלישי לא יראו התקדמות משמעותית לחתימה על הסכם, אז ישקלו לגבות את שר האוצר ולפנות לבית הדין.

במשרד המשפטים השיבו הערב לפניית חדשות 13 ועדכנו כי אם משרד האוצר יעמוד על הפנייה לבית הדין אז הבקשה להוצאת צווים תוגש עוד השבוע, גם ללא תמיכתה של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון. בכך משרד המשפטים מאמץ את הפרשנות שמשרד האוצר הוא צד לסכסוך העבודה בין משרד החינוך להסתדרות המורים, אף על פי שהוא לא מעסיק את המורים באופן ישיר.

רה''מ יאיר לפיד בדיון עם שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון
רה''מ יאיר לפיד בדיון עם שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

התפתחות זו תסב קורת רוח לליברמן, כי היא תאפשר לשר האוצר לעמוד מול בית הדין ולבקש לפתוח את שנת הלימודים גם ללא הסכם בין האוצר למורים. צריך לציין כי גם אם הצווים יוגשו - ההערכה היא שבית הדין הארצי לעבודה לא ימהר להוציא את צווי המניעה, מפני שמדובר בסופו של דבר בסכסוך שכר, ואולי ינסו לקרב בין עמדות הצדדים במהלך הדיון, אבל קשה לראות את השביתה הזו נמנעת גם אם הפרקליטות אכן תפנה.

במקביל, ישנו כעס לא קטן בסביבתו של ליברמן על ההתערבות של לפיד, שנתפסת כהתערבות נגדו ותפיסת צד לטובת שרת החינוך שאשא ביטון ולטובת המורים - ולא כך ציפה ליברמן שראש הממשלה יתייחס לעמידה שלו על עקרונותיו, שהוא רואה כחשובים במשא ומתן.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2808222020' autoplay='0' credit='' desc='יפה בן דויד: "האוצר לא יכול לקבוע את המדיניות במשרד החינוך"' poster='' kid='1_42rhjysv' duration='']

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד התראיינה הערב במהדורה המרכזית, ואמרה כי מבחינתה הסתדרות המורים רוצה לפתוח את השנה בזמן. "לא יכול להיות שמשרד האוצר יבוא ויקבע את המדיניות הפדגוגית", אמרה בן דויד, "האוצר לא יכול לקבוע את המדיניות במשרד החינוך".

בן דוד אמרה כי הפער בין המורים לאוצר עומד כעת על 800 מיליון שקלים, וכשנשאלה האם העבירה את ראש הממשלה יאיר לפיד לצד של המורים היא ענתה: "לא העברנו אף אחד. אני חושבת שאנחנו בצד של הצדק, לתגמל את ציבור עובדי ההוראה שכבר משנת 2016 אין להם הסכם שכר, מסוף 2019 יש להם רק תיקון של הסכם. שוחחתי עם רה"מ פעמיים, הוא גם אמר את זה, בינתיים הוא נותן לשר האוצר לפתור את הסאגה הזאת".

"אנחנו עושים הכול", סיכמה מזכ"לית הסתדרות המורים, "זה תלוי בשר האוצר ואני חושבת גם בראש הממשלה. יש לי אמון בבורא עולם. אני חושבת שמה שצריך לעשות זה להתכנס לאירוע הזה ולסיים אותו, ניתן לסיים אותו, המרחק הוא לא גדול".