ביטול משרות חלקיות וימי חופשה: תנאי האוצר במו"מ עם המורים

ברקע היעדר ההתקדמות מול הסתדרות המורים, באוצר מפרסמים את השינויים הנדרשים לדעתם במערכת החינוך – התאמת 10 ימי חופשה, בהם אסרו חג, בין היתר על חשבון ימי שישי וגם ביטול הדרגתי של המשרות החלקיות וקידום מצוינות

זמן צפייה: 08:36

בזמן שהמשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים לא מתקדם וכשנותר שבוע בדיוק לפתיחת שנת הלימודים, באוצר מפרסמים בצהריים (חמישי) את השינויים הנדרשים לדעתם במערכת החינוך.

סוגיית החופשות מלווה את המשא ומתן מהיום הראשון ובאוצר מבקשים להתאים 10 ימי חופשה בסך הכול של מערכת החינוך לחופשות במשק. בין היתר, הזזת שלושה ימי אסרו חג לימי שישי, קיצור החופשה שלפני פסח ביומיים ומתן שני ימי חופשה לבחירה למורים, קיצור החופשה שלפני פסח בשלושה ימים נוספים ומתן חופשה בימים שבין יום כיפור לסוכות. כמו כן, באוצר דורשים להזיז חמישה ימי קייטנה שנחסכו מחופשת פסח לחופשת הקיץ.

באוצר גם מציגים את התוכנית לביטול המשרות החלקיות כך שבאופן מדורג לאורך כמה שנים, יעלה שיעור ההעסקה המינימלי למורים מ-50 אחוז ל-100 אחוזי משרה. העלאת שיעור ההעסקה המינימלי נועד לפי האוצר להגדיל את היקף השעות ובכך את גובה שכרו של עובד ההוראה. הפעימה הראשונה ל-70 אחוז, מציעים באוצר, תחול כבר בשנת הלימודים הקרובה.

בית ספר, כיתה, שביתה, הסתדרות המורים
השנה תיפתח? | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

בנוסף מציעים במשרד האוצר כי לרשות מנהל בית הספר יעמוד סל גמולי תפקיד בגובה ממוצע של 36 אלף ליצירת תפקידים חדשים עבור מורים מצוינים. למשל, מנהל יוכל לתת גמול בסך 1,000 שקלים לשלושה מורים מצטיינים שייקחו על עצמם תפקידים נוספים שיטיל המנהל.

באשר לחוזים אישיים מציעים במשרד האוצר לתת אפשרות למנהל בית הספר להעסיק עד 10 אחוזים מעובדי ההוראה בחוזים אישיים וכי ההסכמים הקיבוציים לא יחולו על אותם עובדים. כמו כן מבקשים באוצר לעלות את התקופה המינימלית לקבלת קביעות משנתיים לחמש שנים.

באשר להליכי פיטורים במערכת החינוך מבקשים באוצר להטמיע הליך שבמסגרתו מורה שאיננו מתאים לבית ספר מסוים, מנהל יוכל לפטרו בהליך מהיר תוך התערבות מינימלית של משרד החינוך והמורה יוכל להתמודד על תפקיד עובד הוראה מבלי התחייבות קשיחה של משרד החינוך לגביו.

מוקדם יותר היום נמסר ממשרד האוצר על פיצוץ במו"מ מול ארגון המורים העל-יסודיים בראשות רן ארז, שמאיים גם הוא לפתוח בשביתה ב-1 בספטמבר. "במהלך השבועות האחרונים התנהל עם ארגון המורים ובראשו רן ארז, משא ומתן על עניין הרפורמה בבגרויות ומעבר לחמישה ימי לימודים", נמסר מדוברות משרד האוצר, "הנושאים הללו הגיעו לסיכום בין הצדדים שהיה צפוי להיחתם. הבוקר, במהלך הפגישה, דרש רן ארז כי ייחתם איתו הסכם שכר כולל. רק אתמול אמר בקולו רן ארז שהוא אינו מעוניין בחתימה על ההסכם כרגע".