האוניברסיטאות נגד קיש: יקיימו טקס "פרס ישראל" אלטרנטיבי

אחרי שבוטלה חלוקת הפרסים בתחומי המדע והרוח, והענקת הפרס ליזם איל וולדמן, הודיעו ראשי האוניברסיטאות על "טקס הצדעה" לחוקרים ביום העצמאות: "ביטול הפרס מבטא סדרי עדיפויות משובשים - שמעידים על פגיעה בחוסן הלאומי"

הטכניון, האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן למדע. המובילות בישראל | צילום: הדס פרוש, אוליבייה פיטוסי, יוסי אלוני/פלאש 90

לאחר ששר החינוך יואב קיש החליט לבטל את חלוקת פרסי ישראל בתחומי המדע והרוח, לראשונה מאז היווסדו, בשל זכייתו של היזם ואיש ההייטק איל וולדמן, ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע היום (שני) כצעד מחאה על קיום "אירוע הצעדה" לחוקרים בתחומים אלו, שייערך ביום העצמאות ויהווה טקס "פרס ישראל" אלטרנטיבי. במפגן ההצדעה ישתתפו מדענים מובילים, אנשי רוח בולטים, נציגי התעשייה וזוכי פרס נובל ופרס ישראל לדורותיהם.

בהודעה שפרסמו ראשי אוניברסיטאות המחקר בישראל נכתב: "אנו סבורים כי ביטול הפרסים מעולמות הרוח, המדע, היזמות והחדשנות בטקס פרס ישראל מבטא סדרי עדיפויות משובשים הבוחרים להתעלם מהתחומים שהופכים את ישראל למדינה מתקדמת, עוצמתית ומובילה".

הם הוסיפו: "שיבוש ערכי זה צורם במיוחד על רקע האיומים החמורים והבלתי פוסקים על מדינת ישראל ואזרחיה, אשר פריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות מאפשרות להם להיות מוגנים ובטוחים יותר, ודואגות לחוסן הלאומי של ישראל בשגרה ובמלחמה גם יחד".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

עוד ציינו במכתב: "אין במפגן זה שאנו נקיים בכדי לפגום במעמדם וכבודם של אלה שייבחרו בטקס השנה תחת נושא הגבורה, אלא לסמן לממשלת ישראל כי הציבור הישראלי רואה בשיבוש סדרי העדיפויות - פגיעה בחוסן הלאומי של ישראל. ניסיונות רבים שנעשו על ידי גופים, ארגונים ואנשי אקדמיה להניא את שר החינוך מהחלטתו לבטל את חלוקת פרסי ישראל גם במדע - העלו חרס".

אמש הגיע היזם איל וולדמן, ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית ושבתו ובן זוגה נרצחו במסיבת ה"נובה" ב-7 באוקטובר, לדיון בנושא בועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, ופרץ בבכי: "זו ארצי מולדתי שלמענה נלחמתי, ואדמתה ספוגה בדמה של בתי האהובה דניאל, ובן זוגה האהוב נעם שי שהיה לי כבן".

איל אייל ולדמן וולדמן מנכ"ל מלאנוקס המחאה נגד המהפכה המשפטית פרס ישראל
איל וולדמן | צילום: פלאש 90

כמו כן, הוא האשים בפסילת מועמדותו את איש העסקים שלומי פוגל, שידוע כמקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו, וטען: "פוגל הפעיל לחצים כבדים על מי מחברי הוועדה להמליץ על מועמדת אחרת מהמגזר 'הנכון' - ולחזור מהכוונה להמליץ עליי. רק לאחר שהוועדה עמדה בלחצים הכמעט בלתי אפשריים שהופעלו עליה ודבקה בהחלטה להמליץ עליי - לא נותרה לשר החינוך ברירה אלא לבטל את כלל הפרסים. כאמור, משום שלא היה בידו לפסול רק אותי". הוא כינה את המהלך "בזוי והזוי מאין כמותו".

מטעמו של שלומי פוגל נמסר בתגובה: "איל וולדמן הינו אחד מבכירי ההייטק בישראל ובהחלט ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס".

וולדמן ייסד ב-1999 את חברת הטכנולוגיה "מלאנוקס" וכיהן כנשיאה כ-21 שנים. החברה נמכרה בשנת 2020 ב-6.9 מיליארד דולר לענקית השבבים "אנבידיה", שנחלה הצלחה מסחררת בשוק ההון בחודש פברואר.

לאחר שנודע על ביטול הפרסים בתחומי המדעים, וולדמן מסר לחדשות 13: "ההחלטה לא הייתה עניינית והיו מעורבים בה אנשים שלא היו צריכים להיות בתוך התהליך". השר קיש הכחיש את הפרסום לפיו הסיבה היא זכייתו של מייסד "מלאנוקס" והגיב: "דחיית הפרס נובעת רק מהמצב המלחמתי. השנה לא נבחר לפרס ישראל אף זוכה, מכיוון שעבודת הועדות חסויה איני יכול להתייחס אליהן פומבית".

ביטול הפרסים עורר מאבק בין השר לבין הוועדה לבחירת הזוכה בתחום זה. תחילה, רצה לבטל את זכיית איש ההייטק אך בוועדה התנגדו - ולפיכך החליט קיש לבטל את כלל הפרסים בתחומי המדע, כשהדרג המקצועי לא היה מעורב במהלך. גורמים במשרד ואף בסביבת השר התנגדו להחלטה זו - והם סבורים שיש להחזיר את חלוקת כל הפרסים כבר השנה.