מכתב התגובה החריף לקיש: "מבקש אוניברסיטאות כנועות ונשלטות"

אחרי מכתב "אני מאשים" של שר החינוך לנשיאי האוניברסיטאות בארץ, מכתב תגובה חריף פורסם מטעמם, בו תקפו את קיש: "רואה באקדמיה אויב אידיאולוגי, מבקש אוניברסיטאות אשר ידירו רגליהן מהמרחב הציבורי ויחששו לבקר את הממשלה"

Whatsapp Image 2023 05 30 At 0
שר החינוך יואב קיש ואוניברסיטת תל אביב | צילום: יונתן זינדל, משה שי, פלאש 90

נשיאי האוניברסיטאות בארץ פרסמו הבוקר (שלישי) מכתב תגובה לשר החינוך יואב קיש, לאחר מכתב "אני מאשים" ששלח אתמול בעקבות אירוע המחאה מול ח"כ שמחה רוטמן באוניברסיטת תל אביב. ראשי האוניברסיטאות כתבו לשר: "אתה מבקש אוניברסיטאות מחקר כנועות ונשלטות אשר ידירו רגליהן מהמרחב הציבורי ויחששו לבקר את הממשלה".

כלל נשיאי האוניברסיטאות, למעט נשיא אוניברסיטת אריאל פרופ' יהודה שינפלד שלא חתם על המכתב, כתבו כי נדהמו ממכתו של קיש, "הנאחז קלושות באירוע נקודתי אך תכליתו 'כתב אישום' בוטה וחסר תקדים כנגד אוניברסיטאות המחקר בישראל".

"מכתבך חושף היטב את הלך הרוח הכללי השורר נגד האקדמיה בקואליציה בה אתה חבר", נכתב. "קשה להשתחרר מהתחושה שאתה, וחלק משותפיך, רואים באקדמיה אויב אידאולוגי שיש להכניעו או לייבשו. ראוי להזכיר, כי אוניברסיטאות המחקר בישראל הן מנוע הקידמה והחדשנות של ישראל, אלה שתורמות להתפתחותו של משק חזק וצומח, אלה שמבטיחות את היתרון המדעי, שממנו גם נגזר בטחונה של ישראל".

Whatsapp Image 2023 05 29 At 1
המחאה נגד רוטמן באוניברסיטת ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במכתב העלו הנשיאים מספר אירועים וצעדים של השר והעלו תהיות אם מדובר בצירופי מקרים או מדיניות מכוונת. בין היתר, נסיונו של קיש להשתלט על המועצה להשכלה גבוהה על ידי הצנחת מתמודד מטעמו לראשותה, שחיקת תקציב האוניברסטיאות וכן אי-התייחסותו של השר לשביתת הסגל הבכיר שמתקיימת מזה שבוע.

המכתב נחתם באמירה כי "אנו תקווה שהשכל הישר יגבר ונוכל לקיים שיח אמיתי על מנת להתמודד עם האתגרים העצומים העומדים בפנינו ולטובת מערכת ההשכלה הגבוהה ומדינת ישראל".

הפגנה באוניברסיטה העברית
הפגנה באוניברסיטה העברית

כזכור, במכתבו של קיש לנשיאי האוניברסיטאות אתמול הוא תקף אותם בחריפות: "אין תפיסה מסולפת יותר של דמוקרטיה וחופש אקדמי מהשתקת דעות מנוגדות בקריאות 'דמוקרטיה' ובמניעת אפשרותן להתבטא ולהציג את עמדתן", כתב בפתח המכתב. "ראיתי את ההתנערות הרפה של האוניברסיטה מהארועים המבישים. ראשי האוניברסיטאות, אין בי פליאה שהובלתם את הממסד האקדמאי למצב הקשה הזה".

קיש המשיך ותקף: "אני מאשים. אתם אחראים ישירים לפגיעה הקשה בחופש הביטוי באקדמיה. פעלתם בצורה פוליטית קיצונית לסתימת פיות של מחנה שלם שחושב אחרת מכם. אתם גרמתם את הנזק הגדול ביותר לממסד האקדמאי שאתם מנהלים. מה הלאה? אני קורא לכם להתעשת, שנו את התנהלותכם ותפעלו אקטיבית לשם הגנה על חופש הביטוי של כלל הדעות בקמפוס גם אם זו לא דעתכם הפוליטית".

Whatsapp Image 2023 05 29 At 1
רוטמן מגיע לכנס באוניברסיטת ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ביום ראשון הגיע ח"כ רוטמן לדבר בכנס באוניברסיטת תל אביב ונתקל במחאה חריפה מצד סטודנטים, אנשי סגל וארגוני מחאה שונים שקראו נגדו קריאות מחאה וחסמו את רכבו. רוטמן הובל תחת אבטחה משטרתית לכנס אך יש לציין שלא נפגע מהאירועים.