"אני מאשים": המכתב החריף של שר החינוך לאוניברסיטאות

בעקבות המחאה נגד ח"כ רוטמן באוניברסיטת תל אביב אתמול, קיש שלח מכתב חריף לראשי האוניברסיטאות ובו כתב: "אתם אחראים ישירים לפגיעה הקשה בחופש הביטוי באקדמיה. פעלתם בצורה פוליטית קיצונית לסתימת פיות של מחנה שלם שחושב אחרת מכם"

Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
ההפגנה נגד רוטמן באוניברסיטת תל אביב | צילום: בונות אלטרנטיבה

שר החינוך יואב קיש פרסם היום (שני) מכתב חריף ובו מתח ביקורת על ראשי האוניברסיטאות בארץ, בעקבות אירוע המחאה נגד יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט שמחה רוטמן אתמול באוניברסיטת תל אביב. "אני מאשים", כתב קיש, והוסיף: "פעלתם בצורה פוליטית קיצונית לסתימת פיות".

"אין תפיסה מסולפת יותר של דמוקרטיה וחופש אקדמי מהשתקת דעות מנוגדות בקריאות 'דמוקרטיה' ובמניעת אפשרותן להתבטא ולהציג את עמדתן", כתב בפתח המכתב. "ראיתי את ההתנערות הרפה של האוניברסיטה מהארועים המבישים. ראשי האוניברסיטאות, אין בי פליאה שהובלתם את הממסד האקדמאי למצב הקשה הזה".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"מצד אחד, אתם נלחמים על 'חופש ביטוי ודמוקרטיה' ולטענתכם הנפת דגל אש"ף היא חלק מזכויות לגיטימיות אבל במקביל בחודשים האחרונים פעלתם נחרצות לסתימת פיות של אנשי ימין, הדרת עמדות שנוגדות לעמדתכם ונתתם לזה גיבוי ולגיטימציה. צר לי שאין חופש ביטוי אמיתי באקדמיה".

קיש המשיך ותקף: "אני מאשים. אתם אחראים ישירים לפגיעה הקשה בחופש הביטוי באקדמיה. פעלתם בצורה פוליטית קיצונית לסתימת פיות של מחנה שלם שחושב אחרת מכם. אתם גרמתם את הנזק הגדול ביותר לממסד האקדמאי שאתם מנהלים. מה הלאה? אני קורא לכם להתעשת, שנו את התנהלותכם ותפעלו אקטיבית לשם הגנה על חופש הביטוי של כלל הדעות בקמפוס גם אם זו לא דעתכם הפוליטית".

לבסוף כתב שר החינוך לראשי האוניברסיטאות כי "הובלתם לאובדן דרך, תקנו את דרככם. תפעלו ישירות למען אקדמיה פלורליסטית אמיתית שיש בה מקום לדיון אמיתי, פורה ואינטלקטואלי לטובת הסטודנטים ולטובתה של האקדמיה הישראלית. כך שומרים על חופש אקדמי, כך שומרים על האקדמיה".

Whatsapp Image 2023 05 29 At 1
המחאה נגד רוטמן באוניברסיטת ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 05 29 At 1
רוטמן מגיע לכנס באוניברסיטת ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כזכור, אתמול הגיע ח"כ רוטמן לדבר בכנס באוניברסיטת תל אביב ונתקל במחאה חריפה מצד סטודנטים, אנשי סגל וארגוני מחאה שונים שקראו נגדו קריאות מחאה וחסמו את רכבו. רוטמן הובל תחת אבטחה משטרתית לכנס אך יש לציין שלא נפגע מהאירועים.

מוקדם יותר היום אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד בישיבת סיעתו כי "רוטמן לא הותקף - לא עשו לו רבע ממה שעשו לנבחרי ציבור בממשלה הקודמת. שיפסיק להתבכיין, ככה נראית דמוקרטיה". השר בצלאל סמוטריץ' התייחס גם הוא לאירוע: "המחשבה שחבר כנסת בישראל מגיע למוסד אקדמי בליווי שוטרים ומאבטחים היא מחשבה כואבת ומעוררת תהיה על נושאי שם הדמוקרטיה לשווא".

במחאת הסטודנטים והסטודנטיות הגיבו למכתב: "שר החינוך מציג 'שיח-חדש', בו חופש הביטוי הוא אלימות, מפגינים הם פורעי חוק, דחיפות מהשוטרים הן תקיפה פיזית ומילולית מצד המפגינים, ולהעז להתנגד לדיקטטורה זה סתימת פיות. הניסיון לפגוע באקדמיה הוא שלב נוסף בהפיכה המשטרית. קיש מבקש ראשי אוניברסיטאות נאמנים, כמו שלוין מבקש יועצים משפטיים נאמנים, וכמו שבן גביר דורש אזרחים נאמנים".