תמיכה במחאת המורים לצד ביקורת חריפה: "מפעילים צעדים נגד הילדים"

לאחר הכרזת סכסוך העבודה בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר, וברקע המחאה שהחלה היום מול ביתיהם של שרי הממשלה, והשביתה הצפויה ביום שני הבא, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית תוקפת: "אנחנו לגמרי איתם, אבל מפריע שהילדים הם כלי במשחק הזה". מנגד, רוני אדלר, מורה של כיתות א' טוענת: "מה שעובד במחאה זה שמי שהכי צריך אותה נפגע"

לימודים בתקופת הקורונה
לימודים בתקופת הקורונה | צילום: רויטרס

לאחר הכרזת סכסוך העבודה בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר, וברקע המחאה שהחלה היום מול בתיהם של שרי הממשלה, והשביתה הצפויה ביום שני הבא, ישנן לא מעט מחלוקות בעד ונגד באשר לתמיכה במאבק המורים.

אודליה שינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית ואם לשני תלמידים בכיתות ח' ו-יב', אמרה היום לאתר חדשות 13: "במאבק לשיפור שכר המורים, אנחנו לגמרי איתם. אני חושבת שהשכר של המורים עלוב ואין ספק שצריך לשפר אותו פלאים".

"יחד עם זאת", אומרת אודליה, "זה תמיד צריך לבוא עם אפשרות לקידום ותגמול אישי למצוינות, למקצועות שחסר בהם יותר מורים, עבודה בפריפריה, כלומר זה איזשהו מכלול של דברים שצריכים להיכנס להסכמי השכר החדשים". לטענת שינדרוף, העיצומים והשביתות פוגעות בהורים ובפרט בתלמידים. "מפריע לנו שהילדים שלנו הופכים להיות כלי במשחק הזה. כל פעם שהם מפעילים שרירים, הם מפעילים אותם נגד הילדים".

אודליה שינדרוף, סגנית יו''ר הנהגת ההורים הארצית
אודליה שינדרוף, סגנית יו''ר הנהגת ההורים הארצית | צילום: אלמוג גבאי

על השביתה ביום שני הקרוב שתתחיל בשעה 13:00 וההפגנה שעתידה להתרחש באותו יום בתל אביב בשעה 18:00 אומרת שינדרוף: "המאבק מוצדק, הצעדים לא הוגנים, בלתי מידתיים. לשחרר יום לימודים בשעה 13:00, לא להחריג את החינוך המיוחד, שכולנו מבינים מה זה כל שעה. ואף אחד לא לוקח את המורים בתור בייביסיטר, אבל אפילו בשיא הקורונה החינוך המיוחד הוחרג - החינוך המיוחד הוא קדוש וצריך לאפשר שעות נורמליות לילדים האלה ולקבל את הטיפול שהם צריכים".

"כל המשק מושבת בטענה שצריך להגיע ב-18:00 להפגנה בתל אביב? היא השתגעה?", הוסיפה שינדרוף, "הצעדים האלה גורמים למעמד המורה כל פעם לרדת לאמה יותר נמוכה. יפה בן דוד משתמשת בילדים כדי לגרום למשרד האוצר לזוז ולא יכול להיות שהילדים הם אלו שחוטפים. הם לא חטפו מספיק בשנתיים האחרונות? פעם אחרי לעם הילדים הופכים לשק החבטות".

יפה בן דוד, יו''ר הסתדרות המורים
יפה בן דוד, יו''ר הסתדרות המורים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כמו כן, לסגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית יש בטן מלאה גם על רן ארז, יו"ר ארגון המורים של בתי הספר העל יסודיים: "העיצומים שרן נוקט, שהם למעשה שביתה איטלקית, הם נזק בלתי יתואר לילדים, כל הטענות שיש לו נגד הרפורמה, יש לזה כתובת - משרד החינוך".

"כבר במשך שנים נעשות עבודות חקר בסדרות של חמש יחידות במקצועות מדעיים ובמקצועות הומניים אחרים", אמרה שינדרוף על רפורמת הבגרויות אלייה מתנגד ארז, "אנחנו לא מוכנים שהוא יתקע את הילדים שלנו עם בחינות מהמאה הקודמת שלא מכינות אותם ברמת ההשכלה והכישורים הנדרשים. כל מי שמצוי ברזי שיטת הבגרות היום, יודעם שהמצב פשוט על הפנים".

"קיוויתי שאחרי שלוש שנים אפשר יהיה לסיים את השנה הזאת עם קצת חיוך ושפיות", סיכמה סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, "ופעם אחרי פעם אנחנו נכנסים לבלאגן של כאוס וריבים".

יו''ר ארגון המורים, רן ארז
יו''ר ארגון המורים, רן ארז | צילום: משה שי, פלאש 90

מנגד, רוני אדלר, מחנכת כיתה א' בבית ספר בתל אביב, כתבה השבוע בעמוד הפייסבוק שלה: "אני מורה ואני מרוויחה פחות מ-7,000 ש"ח בחודש. אני לא מתביישת להיות מורה. להיפך, אני גאה להיות מורה. אני מלמדת ילדים וילדות קטנים לקרוא ולכתוב. ולשחק. להיות אדיבים ונדיבים. לפתור קונפליקטים. לראות את הטוב באחר, את הטוב ביום שלהם. לשיר ולרקוד. מלמדת אותם להיות בני אדם קטנים ועצמאיים בעולם גדול ומורכב".

"הם גורמים לי לחייך כל יום, הם נותנים לי אהבה ללא תנאים ואני אוהבת אותם בחזרה", כתבה אדלר. כמו מורים רבים, גם היא תגיע להפגין ביום שני הקרוב, כשברקע הקולות על כך שהתלמידים הפכו להיות כלי במשחק של ארגוני המורים נגד משרדי האוצר והחינוך. "בוודאי שאגיע להפגנה. זה חשוב, זאת הזעקה שלנו, והיא צריכה להישמע", אמרה אדלר לאתר חדשות 13.

רוני אדלר
רוני אדלר

"הרי בסוף מה שעובד במחאה זה שמי שהכי צריך אותה נפגע. כלומר שרופאים שובתים אז המטופלים נפגעים" , אומרת אדלר ומוסיפה: "אני מצדיקה את כל המחאות האלה - כשאתה רוצה להשיג משהו אז מי שהכי זקוק לזה צריך שיהיה עליו איזשהי השפעה, רק כשזה נוגע למורים אז אומרים משתמשים בילדים ככלי. מה, רופאים לא משתמשים במטופלים ככלי?"

לשאלה האם ארגון המורים והסתדרות המורים, צריכים לעבור שינוי מהותי, אמרה אדלר: "נכון, צריך לעשות שם משהו, אבל משהו גדול, משהו מהותי, בכל המערך. גם של ארגוני המורים, גם של משרד החינוך, כל הדבר הזה צריך ניעור רציני. אני עובדת בבית ספר מדהים שאני מאוד אוהבת. בית ספר שרואה את סגל המורים, אבל יש לו מגבלות כמו לכל בית ספר. יש דברים שפשוט חייבים להשתנות, כמו שעות נוספות, השתלמויות שאנחנו משלמים מהכיס הפרטי שלנו, תורניות שאנחנו עושים על חשבון הזמן הפרטי שלנו, תמריצים ועוד ועוד. מה אנחנו מבקשים בסך הכל? הערכה בתנאים, בכבוד וכן בכסף. נמאס שדורכים עלינו פעם אחר פעם".