הישורת האחרונה: המו"מ עם המורים יתחדש כדי למנוע שביתה

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד תגיע למשרד האוצר, ליברמן ייפגש עם לפיד וכל הצדדים ינסו להגיע להסכמות כש-1 בספטמבר נמצא מעבר לפינה. דו"ח: 92% מהמורים המתחילים עובדים במשרה חלקית ולאחר עשור, רוב המורים ממשיכים לעבוד במשרה חלקית

זמן צפייה: 01:44

בעוד ארבעה ימים אמורים לשוב תלמידי ישראל לספסל הלימודים, אך נכון להבוקר (ראשון) טרם ידוע אם שנת הלימודים תיפתח כסדרה או אם תוכרז שביתה. מצד אחד, בהסתדרות המורים אומרים כי הפערים גדולים, ולהערכתם אין סיכוי להגיע להסכמות בשבוע הקרוב. מהצד השני, שר האוצר אביגדור ליברמן מאמין שיצליחו למנוע את השביתה.

היום ייפגש ליברמן עם ראש הממשלה יאיר לפיד במטרה לנסות ולפתור את המשבר, אולם יש לציין כי כוחו של ראש הממשלה לפיד בהקשר הנוכחי מאוד מוגבל. אמש במהדורת השבת אמר ליברמן כי הוא מתכוון לפנות לשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כדי לבקש צווי מניעה למורים וכן להתייעץ עם הפרקליטות בנושא.

אביגדור ליברמן יפה בן דוד
אביגדור ליברמן ויפה בן דוד | צילום: אבשלום ששוני, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"אנחנו מתכוונים להמשיך עד השנייה האחרונה, עד הצלצול האחרון, כדי להגיע להסכמה", אמר ליברמן והוסיף, "הדינמיקה של משא ומתן היא עד הרגע האחרון. אם לא - נפנה לבית הדין לעבודה דרך שרת החינוך". עוד אמר ליברמן כי "המשבר הזה צריך להיות מנוהל במישור המקצועי. פוליטיקאים שנמצאים חודשיים לפני בחירות לא חושבים על 1 בספטמבר - אלא על 1 בנובמבר".

בתוך כך, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד והממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, ייפגשו היום גם כן, כאשר המחלוקת הגדולה ביותר שעומדת על הפרק היא סוגיית הגדלת מסגרת התקציב למורים ותיקים ומורים משלבים. בהסתדרות מאשימים את האוצר שהם מנסים להכניס להסכמי השכר יוזמות מופרכות, לדבריהם, שלא קשורות בשכר, והם מתייחסים גם לסוגיית החופשות וגם לניסיון להקל על פיטורי מורים ויוזמות נוספות.

.יו''ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, בהפגנה המורות והגננות
מז''כלית הסתדרות המורים יפה בן-דוד, בהפגנה המורות והגננות | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בנוסף, איום שמצטרף היום מגיע מגזרת החינוך לגיל הרך, על רקע פירסום המלצות ועדת סל המחירים. אם לא תיכלל בהמלצות, שיפורסמו מחר, העלאה משמעותית למטפלות ישקלו בכובד ראש שביתה גם במעונות היום, בפעוטונים ובמשפחתונים המסובסדים. המשמעות היא שכ-140 אלף פעוטות יישארו בבית גם הם ביום חמישי הקרוב.

על רקע הדיונים, הבוקר פורסם דו"ח מטעם מוסד שורש למחקר כלכלי חברתי, ממנו עולה כי שכרם החודשי של מורים בישראל נע בין 5-4 אחוזים מתחת לממוצע במדינות ה-OECD, אך שכרם לשעת הוראה גבוה ב-3% עד 23% מהממוצע במדינות אלו.

בית ספר סגור
בית ספר סגור

כמו כן עולה מהדו"ח כי בניגוד לדעה הרווח בישראל, פערי השכר בין מורים בעלי ניסיון של 15 שנה למורים מתחילים אינם יוצאי דופן במיוחד לעומת מרבית מדינות ה-OECD. נתון משמעותי נוסף שעולה מהדו"ח הוא כי 92 אחוזים מהמורים המתחילים בישראל עובדים במשרה חלקית. גם לאחר עשור של עבודה, רוב המורים ממשיכים לעבוד במשרה חלקית ולאחר שלושה עשורים, יותר משליש מהמורים בישראל עובדים במשרה חלקית.

על פי נתוני הדו"ח מורה מתחיל במשרה מלאה מקבל שכר חודשי ממוצע של יותר מ-8,500 שקלים בחודש, אך כאמור רובם המכריע עובדים במשרה חלקית ושכרם הממוצע עומד על כ-3,700 שקלים – מתחת לשכר המינימום בארץ. השכר למורים במשרה המלאה עולה בהתמדה עם הוותק, ועומד על 18.5 אלף שקלים לאחר 30 שנה. אולם המורים שעובדים במשרה חלקית, גם אחרי 30 שנות ניסיון, מקבלים בממוצע כ-9,000 שקלים.

בית ספר, כיתה, שביתה, הסתדרות המורים
השנה תיפתח? | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

במשרד החינוך מנסים עדיין לשמור על אופטימיות ולחתור בכל הכוח לפתרון המשבר ולפריצת דרך שתמנע הגעה לרגע האחרון. אם נגיע לרגע הזה, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון תאלץ להכריע האם לפנות לבית הדין לעבודה בבקשה לצו מניעה, או לאפשר לארגונים לשבות באין מפריע, ובינתיים היא מסרבת לענות על השאלה הזו.

גורם בכיר במשרד החינוך תקף היום בחריפות את משרד האוצר, ואמר כי "אם הם היו מתעסקים קצת פחות בתדרוכים לתקשורת וקצת יותר בפתרון המשבר ובמשא ומתן אמיתי ורציני - לא היינו המצב הזה". אותו גורם אמר כי משרד החינוך הביא פתרונות לכל הפערים שהיו על הפרק, אך "גרירת הרגליים של משרד האוצר מעמידה בספק את הרצון שלהם להגיע להסכם ופוגעת בהורים ובילדים".