42% ממשרתי המילואים שוקלים לפרוש מהלימודים: סקר הסטודנטים 2024

נתוני הסקר השנתי שערכה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, בצל המלחמה, העלו תמונת מצב מדאיגה. יותר מ-60% מהסטודנטים מעידים כי מצבם הנפשי החמיר מאז 7 באוקטובר, וכמעט 40% מהם אף שוקלים לפרוש מהלימודים בשל השפעות המלחמה, כשבקרב משרתי המילואים הנתון עולה ל-42%. 40% מהמשרתים חוששים כי לא יצליחו לעמוד בדרישות לתואר | הנתונים המלאים

אוניברסיטה בישראל
אוניברסיטת תל אביב | צילום: חדשות 13

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית מפרסמת היום (ראשון) את נתוני סקר הסטודנטים והסטודנטיות השנתי שנערך הפעם תוך כדי המלחמה - מהם עולה תמונה מדאיגה ביחס למצב הנפשי של הסטודנטים בכלל, ושל משרתי המילואים בפרט. הסקר בחן את מצבם הנפשי של הסטודנטים והסטודנטיות, הסטטוס האקדמי שלהם, האתגר הכלכלי וכן את עמדותיהם בנוגע למצב החברה הישראלית.

ממצאי הדו"ח העיקריים:

  • 53% מהסטודנטים מעידים כי חל שינוי בתחושת הביטחון האישי בקמפוס.
  • 63% העידו כי מאז 7 באוקטובר מצבם הנפשי החמיר.
  • 38% שוקלים לפרוש מהלימודים בשל מורכבות התקופה והשפעות המלחמה, כאשר בקרב משרתי המילואים - הנתון עולה ל-42%.
  • 64% מדרגים כי הממשלה כשלה בתפקידה.

כמו כן, בתחום התמיכה והסיוע הנפשי, עולה מנתוני הסקר כי 48% מהסטודנטים והסטודנטיות מעידים כי פנו או ייתכן ויפנו בהמשך לקבלת סיוע נפשי, מהם 25% ציינו שאינם יודעים למי אפשר לפנות. בנוסף, כ-48% מצפים כי מוסד הלימודים יסבסד טיפול רגשי. האתגר הכלכלי מציג כי 38% מהסטודנטים מעידים כי חלה ירידה משמעותית בהיקף העבודה וההכנסות שלהם.

בקרב משרתי המילואים, 40% מהסטודנטים והסטודנטיות מעידים כי הם אינם מרוצים כלל מהמתווה למשרתי המילואים שפורסם על-ידי מוסד הלימודים. בתוך כך, רוב מובהק של 77% סבור כי שירות מילואים נוסף בשנת 2024 יקשה על יכולתם לסיים את שנת הלימודים האקדמית, ו-40% חוששים כי לא יצליחו לעמוד בדרישות לתואר לאור המתווה שהוצג עבורם.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה מלחמת חרבות ברזל
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בנוסף, מנתוני הסקר עולה כי בהיבט המדיני, רק 12% מהסטודנטים סבורים כי הממשלה מתפקדת באופן מיטבי לעומת 64% שסבורים כי היא נכשלה בתפקידה. 59% מהסטודנטים סבורים כי צריכות להתקיים בחירות כלליות במהלך שנת 2024, כאשר 16% חושבים כי על נבחרי הציבור הנושאים באחריות לאירועי ה-7 באוקטובר להתפטר באופן מידי - וכ-56% חושבים כי עליהם לקחת אחריות באופן פומבי כעת ולהתפטר לאחר הלחימה.

תמונה עגומה משתקפת גם בנוגע לעמדות הסטודנטים על מגמות בחברה הישראלית, כאשר רוב של 63% מרגישים כי השסע בחברה הישראלית קיים במידה רבה מאוד. 53% מהסטודנטים חשים כי תחושת הביטחון בקמפוסים ירדה. 85% מהסטודנטים מרגישים כי התחזק בשעה זו הצורך בלכידות בחברה הישראלית תוך ש-74% מהציבור טוען שהתחזק אצלו הרצון לקחת חלק פעיל בשיקום המדינה והחברה הישראלית.

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, מסר: "תוצאות הסקר הן עדות מדאיגה נוספת למצב בו נמצא ציבור הסטודנטים והסטודנטיות בישראל. ההתמודדות עם האתגרים הנפשיים והביטחוניים מהם סובל הציבור הסטודנטיאלי מאז ה-7 באוקטובר פוגש אותם ברחבי הקמפוסים - ונענה באטימות מוחלטת מצד מוסדות הלימוד, שלא מבינים את גודל המצוקות ולא מעניקים סיוע מספק. מפרוץ המלחמה, מעל 70 אלף סטודנטים חרפו ומחרפים את נפשם במטרה להגן על מדינת ישראל ולחזק את העורף. בלתי מתקבל על הדעת שעשרות אלפי סטודנטים יישארו מאחור".

על הסקר השיבו 7,350 משיבים המהווים מדגם מייצג של הסטודנטים והסטודנטיות בישראל.