שר החינוך קיש הודיע: הרפורמה בבגרויות של שאשא-ביטון מבוטלת

שר החינוך הודיע על ביטול רפורמת הבגרויות של השרה הקודמת, ד"ר יפעת שאשא-ביטון. "נשיב את מקצועות התנ"ך וההיסטוריה לתכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות", אמר קיש - שהודיע גם כי המנכ"ל החדש יציג מתווה עד חודש מרץ. השרה לשעבר תקפה: "קיש למד רק לפני שבוע שהוא שר חינוך, והיום הוא כבר הורס"

זמן צפייה: 01:44

שר החינוך יואב קיש הודיע היום (חמישי) כי רפורמת הבגרויות של השרה היוצאת יפעת שאשא-ביטון מבוטלת, קיש הנחה את צוותי המקצוע של המשרד להתכנס כדי לגבש חלופה חדשה למתווה הבחינות במקצועות ההומניים. המנכ"ל הנכנס יציג את המתווה החדש עד לסוף חודש מרץ 2023.

בהתאם להחלטתו של שר החינוך קיש, תלמידי כיתות י' בשנה זו, תשפ"ג, ייבחנו בדומה למתווה הבחינות של תלמידי כיתות יא' השנה, אשר כולל בחינות חיצוניות במקצוע הומניי אחד לפחות, כשיתר המקצועות ההומניים ייבחנו בבחינה בית ספרית. משימות מקוונות ומבחנים שנעשים בכיתה י', יהוו חלק מהציון של הבחינה הפנימית. כמו כן, התלמידים ימשיכו ללמוד ולהיבחן בבחינות חיצונית במקצועות שפת אם, אנגלית, מתמטיקה ובמקצועות המוגברים.

קיש אמר לחדשות 13: "ראינו את הבלבול והקושי של המורים והתלמידים והחלטנו כרגע על פתרון זמני עד שנבחן דברים לעומק. בעבור תלמידי כיתות י׳- חוזרים למתכונת הקורונה של בגרות אחת חיצונית במקצועות הומניים והשאר בגרויות פנימיות. בתי ספר שירצו להמשיך עם העבודות יקבלו אישור, אבל בשנה הבאה כולם ייבחנו כמו שהיה בעבר. לגבי תלמידי כיתות ' - עד מרץ נגבש תוכנית מסודרת".

"לגבי מסגרות חינם מגיל 0 עד 3: הצעד הראשון בתוכנית ייכנס כבר לתקציב הקרוב וההורים ירגישו את זה בכיס מיידית. שוחחתי על זה כמה פעמים עם השר סמוטריץ' ואני סבור שיהיה בסדר".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: דוברות משרד החינוך

שר החינוך הסביר את ביטול הרפורמה: "מקצועות ההומניסטיקה תנ"ך והיסטוריה מהווים חלק משמעותי בעיצוב דמותו האישית והלאומית של התלמיד, אנו נשיב להם את מעמדם ואת המקום הראוי להם. ההחלטה החדשה תאפשר בראש ובראשונה להחזיר לבתי הספר ולמקצועות הללו יציבות ורציפות". עוד הוסיף קיש כי "בימים אלה יתחילו דיונים של אנשי המקצוע במשרד לגיבוש חלופה חדשה שתוצא עם כל הגורמים הרלוונטיים ותוצג לציבור באופן מסודר".

בהודעה שנמסרה על ידי משרד החינוך, הבהירו כי השינויים מגיעים בתום שורה של דיונים, ונוכח המשובים שהצטברו ממנהלים, גורמי המקצוע במטה ומורים, מהם עלתה תמונה המצביעה על קשיים ביישום רפורמת הבגרויות במקצועות המח"ר (מורשת חברה ורוח), ועל פגיעה ביציבות ובחשיבות של מקצועות המוניים.

השרה לשעבר, ד"ר שאשא-ביטון, הגיבה למהלך אותו מוביל קיש, ותקפה: "ממשלת באנו להרוס!". עוד אמר שאשא-ביטון כי "קיש למד רק לפני שבוע שהוא שר חינוך והיום כבר הורס, מנתץ, מחריב. לא מעניין אותם הציבור, אלא רק מי מהם יהיה D9 המצטיין".

"מערכת החינוך נמצאת על מסלול שיוציא אותה מהמשבר שהייתה בו בשנים האחרונות בזכות רפורמות מקצועיות שאנחנו ביצענו בתוכן הרפורמה להתחדשות הלמידה שחיזקה את המקצועות ההומניים. עכשיו קיש רוצה לדרוס את מערכת החינוך ולמכור את עתיד ילדינו רק כדי להיות נגד, לעשות דווקא, להיות ההיפך, בקיצור "שופוני", הוסיפה השרה לשעבר.

שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון
ד''ר יפעת שאשא-ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נזכיר כי ביום ראשון, בטקס חילופי השרים במשרד החינוך, אמר השר הנכנס קיש כי הוא והשרה היוצאת שאשא-ביטון אינם שותפים לאותה הדרך, וכי משרד החינוך עתיד לשנות כיוון. "בכוונתי לפעול לביטול החלטת הממשלה היוצאת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים", אמר קיש, "לרבות תנ"ך והיסטוריה מתוכנית הלימודים התיכוניים. נשיב את המקצועות האלה לתוכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות".

יפעת שאשא-ביטון נשאה גם היא דברים ותיקנה את קיש: "אדוני השר הנכנס, תהיה לך עכשיו הזדמנות לראות שברפורמת הבגרויות, לא הוצאנו את התנ"ך, ההיסטוריה, הספרות והאזרחות. לא פגענו בשעות הלימוד ויש בגרות חיצונית. מה שכן עשינו, הפכנו את הלמידה במקצועות הללו למשמעותית, חדשנית, רלוונטית".

כמו כן חזר השר קיש על הבטחת הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי חינוך חינם בכל הגילים ואמר: "בכוונתי לפעול למען תקצוב וביצוע של תוכנית חינוך חינם מגיל אפס עד שלוש. זו לא הבטחת בחירות שתישאר מאחור. מדובר ברפורמה מרכזית שכל רעשי הרקע שמושמעים עכשיו, לא יסיטו אותי מלהשיג מטרה זו - נביא בשורה אמיתית למשפחות הצעירות".