המורים ונציגי האוצר מעריכים: שנת הלימודים לא תיפתח בזמן

שישה ימים לסוף החופש הגדול, וכיפופי הידיים בין הצדדים בשיאם. ביום ראשון צפוי דיון נוסף במו"מ, אך בהסתדרות המורים מאשימים את האוצר בגרירת רגליים - ואומרים כי אין סיכוי להגיע להסכמות בשבוע הקרוב

זמן צפייה: 02:59

שישה ימים לסוף החופש הגדול, אך נראה כי הצלצול הגואל עלול להידחות. כיפופי הידיים בין האוצר למורים ולמשרד החינוך בשיאם - והכל כמובן על גבם של התלמידים וההורים. פסימיות כבדה הערב (שישי) גם בארגוני המורים וגם במשרד האוצר לגבי הסיכוי להגיע להסכמות לפני פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר.

ביום ראשון צפוי דיון נוסף במשא ומתן בין נציגי המורים לנציגי האוצר, אך בהסתדרות המורים אומרים כי הפערים מאוד גדולים, ולהערכתם אין סיכוי להגיע להסכמות בשבוע הקרוב. ראש הממשלה יאיר לפיד יחליט רק ביום ראשון האם להגביר את מעורבותו במשא ומתן, בניסיון למנוע שביתה.

בהסתדרות המורים מאשימים ותוקפים את האוצר על כך שהם מנסים להכניס כל מיני יוזמות מופרכות לדבריהם להסכמי השכר, שלא קשורות בשכר, והם מתייחסים גם לסוגיית החופשות וגם לניסיון להקל על פיטורי מורים ויוזמות נוספות. "הם זורים חול בעיני הציבור", אומרים בהסתדרות המורים, "נותנים להם אצבע והם לוקחים את כל היד".

שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון
שרת החינוך, ד''ר יפעת שאשא-ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במשרד החינוך מנסים עדיין לשמור על אופטימיות ולחתור בכל הכוח לפתרון המשבר ולפריצת דרך שתמנע הגעה לרגע האחרון. אם נגיע לרגע הזה, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון תאלץ להכריע האם לפנות לבית הדין לעבודה בבקשה לצו מניעה, או לאפשר לארגונים לשבות באין מפריע, ובינתיים היא מסרבת לענות על השאלה הזו.

גורם בכיר במשרד החינוך תקף היום בחריפות את משרד האוצר, ואמר כי "אם הם היו מתעסקים קצת פחות בתדרוכים לתקשורת וקצת יותר בפתרון המשבר ובמשא ומתן אמיתי ורציני - לא היינו המצב הזה". אותו גורם אמר כי משרד החינוך הביא פתרונות לכל הפערים שהיו על הפרק, אך "גרירת הרגליים של משרד האוצר מעמידה בספק את הרצון שלהם להגיע להסכם ופוגעת בהורים ובילדים".

מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דוד
מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבוקר הודיעה הסתדרות המורים כי תחריג את מוסדות החינוך המיוחד מהעיצומים המונעים קיום ימי היערכות. "לאור בקשת שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, החליטו בהסתדרות המורים להחריג את מוסדות החינוך המיוחד מהעיצומים ועדכנו כי החל מיום ראשון הקרוב, 28 באוגוסט, ניתן יהיה לקיים יום היערכות", נמסר בהודעה. עם זאת, יצוין כי כיתות החינוך המיוחד בבתי הספר שאינם בתי ספר לחינוך מיוחד לא יהיו חלק מההחרגה ולא יזכו לימי היערכות.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, כתבה לצוותים: "אנו מודעים לקושי ולתחושת התסכול שלכם ומבטיחים שנעשה ככל יכולתנו לשיפור תנאי העבודה בחינוך המיוחד בהסכם השכר" והוסיפה כי "אנו מבינים את הקשיים בחינוך המיוחד ומנסים לשמור על תפקוד סביר למען התלמידים".

הפגנת המורים (ארכיון)
הפגנת המורים (ארכיון) | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אתמול, בזמן שהמשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים לא התקדם וכשנותר שבוע בדיוק לפתיחת שנת הלימודים, באוצר פרסמו את השינויים הנדרשים לדעתם במערכת החינוך. סוגיית החופשות מלווה את המשא ומתן מהיום הראשון ובאוצר מבקשים להתאים 10 ימי חופשה בסך הכול של מערכת החינוך לחופשות במשק.

בין היתר, באוצר דורשים הזזת שלושה ימי אסרו חג לימי שישי, קיצור החופשה שלפני פסח ביומיים ומתן שני ימי חופשה לבחירה למורים, קיצור החופשה שלפני פסח בשלושה ימים נוספים ומתן חופשה בימים שבין יום כיפור לסוכות. כמו כן, באוצר דורשים להזיז חמישה ימי קייטנה שנחסכו מחופשת פסח לחופשת הקיץ.

באוצר גם מציגים את התוכנית לביטול המשרות החלקיות כך שבאופן מדורג לאורך כמה שנים, יעלה שיעור ההעסקה המינימלי למורים מ-50 אחוז ל-100 אחוזי משרה. העלאת שיעור ההעסקה המינימלי נועד לפי האוצר להגדיל את היקף השעות ובכך את גובה שכרו של עובד ההוראה. הפעימה הראשונה ל-70 אחוז, מציעים באוצר, תחול כבר בשנת הלימודים הקרובה.

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, הציעו במשרד האוצר כי לרשות מנהל בית הספר יעמוד סל גמולי תפקיד בגובה ממוצע של 36 אלף ליצירת תפקידים חדשים עבור מורים מצוינים. למשל, מנהל יוכל לתת גמול בסך 1,000 שקלים לשלושה מורים מצטיינים שייקחו על עצמם תפקידים נוספים שיטיל המנהל.

באשר לחוזים אישיים מציעים במשרד האוצר לתת אפשרות למנהל בית הספר להעסיק עד 10 אחוזים מעובדי ההוראה בחוזים אישיים וכי ההסכמים הקיבוציים לא יחולו על אותם עובדים. כמו כן מבקשים באוצר לעלות את התקופה המינימלית לקבלת קביעות משנתיים לחמש שנים.

באשר להליכי פיטורים במערכת החינוך, מבקשים באוצר להטמיע הליך שבמסגרתו מורה שאיננו מתאים לבית ספר מסוים, מנהל יוכל לפטרו בהליך מהיר תוך התערבות מינימלית של משרד החינוך והמורה יוכל להתמודד על תפקיד עובד הוראה מבלי התחייבות קשיחה של משרד החינוך לגביו.