הסתיימה הפגישה בין האוצר למורים: המשך המו"מ נקבע למחר

בתום ישיבה ארוכה בהשתתפות מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לבין קובי בר נתן, הממונה על ענייני השכר במשרד האוצר, שהסתיימה ללא תוצאות - הוחלט לקיים מחר פגישה נוספת. רה"מ לפיד נועד היום עם הצדדים

אביגדור ליברמן, יפה בן דוד
אביגדור ליברמן ויפה בן דויד | צילום: אבשלום ששוני, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הדיון הארוך בין מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לבין הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן הסתיים הערב (ראשון) ללא תוצאות, אך הצדדים קבעו להמשיך את הדיונים מחר בישיבה נוספת.

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים היום מספר שיחות בנושא, כאשר תחילה נפגש עם שר האוצר אביגדור ליברמן, ובהמשך שוחח עם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ועם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. לפיד שוחח גם עם יו"ר הנהגת המורים הארצית מירום שיף, שהדגיש בפניו את חשיבות מציאת פתרון למשבר המורים וביקש לעשות הכל למנוע את הפגיעה בילדי החינוך המיוחד.

הפגנת המורים (ארכיון)
הפגנת המורים (ארכיון) | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שתי המחלוקות העיקריות במשא ומתן עדיין עומדות על פערי השכר בין המורים החדשים למורים הוותיקים. לפי הצעת משרד האוצר, המורים החדשים יזכו לתוספת של עד 35 אחוזים, אך המורים הוותיקים יזכו לשלושה אחוזים בלבד.

ההתעקשות של האוצר להשקיע במורים הצעירים והחדשים נובעת מהרצון להזרים דם חדש למערכת, בעקבות המחסור הגדול במורים. בהסתדרות ובמשרד החינוך טוענים כי זה לא ייתן אופק, לא למורים הנכנסים, ובוודאי שלא למורים שנמצאים כבר כמה שנים במערכת, וצופים עזיבה המונית של מורים.

מחלוקת נוספת נוגעת לימי החופשה של המורים, וסנכרונם עם ימי החופשה של יתר שוק העבודה הישראלי. באוצר מעוניינים להמיר בין 5 ל-10 ימי חופשה, בין היתר החופשות באסרו חג, לימי שישי, אולם בהסתדרות המורים מתנגדים לכך.

הפגנת המורים ברחבת מוזיאון תל אביב
הפגנת המורים ברחבת מוזיאון תל אביב

לגבי האפשרות של שביתה שתמנע את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, מעריכים גורמים באוצר שזה לא אסון גדול. "שווה לנו לספוג כמה ימים נוספים של ביטול הלימודים כדי לקדם את הרפורמות החשובות מבחינתנו", אומרים בכירים באוצר.

לעומת השר ליברמן, לא בטוח שראש הממשלה לפיד יכול להרשות לעצמו חודשיים לפני הבחירות את התמונות של בתי הספר הסגורים, של ההורים הזועמים, ושל התלמידים ששוב נשארים בבית - שנתיים אחרי הסגרים הגדולים של הקורונה.

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון התראיינה אמש במהדורת השבת והאשימה את האוצר בסחיבת רגליים, בחוסר הבנה את מערכת החינוך, ובחוסר דאגה לעתיד הילדים והמורים. בריאיון טענה שאשא-ביטון כי כבר בחודש ינואר, עם תחילת המשא ומתן לגבי הסכמי השכר של המורים במערכת החינוך, משרד האוצר אמר בצורה מפורשת שהעניין לא יפתר עד ה-1 בספטמבר.