בדרך לשביתה ב-1 בספטמבר: המו"מ בין האוצר למורים תקוע

בעוד פחות משבועיים אמורה להיפתח שנת הלימודים, ומחר ייערך הדיון האחרון בין מזכ"לית הסתדרות המורים לממונה על השכר באוצר. אם לא יגיעו להסכמות - רה"מ לפיד ילחץ להתפשר ולהגיע לעמק השווה

זמן צפייה: 03:46

בעוד פחות משבועיים אמורה להיפתח שנת הלימודים, אך כפי שזה נראה כעת אנו צועדים לעבר שביתה ב-1 בספטמבר. מחר (ראשון) ב-12:30 אמור להיערך דיון נוסף בין מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לבין הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן.

גם מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר צפויה להשתתף בדיון, שיהיה ככל הנראה הדיון האחרון לפני שהכדור יעבור לראש הממשלה יאיר לפיד. כרגע יש עדיין מחלוקות גדולות ומשמעותיות בין שני הצדדים, כאשר העיקריות שבהן הן סוגיית השכר וסוגיית החופשים.

לגבי סוגיית השכר, באוצר עדיין מעוניינים להשקיע את מירב הכסף ותוספות השכר במורים הצעירים והחדשים, על מנת להזרים דם חדש למערכת בעקבות המחסור הגדול במורים. במשרד החינוך וגם בהסתדרות המורים טוענים כי זה לא ייתן אופק, גם למורים הנכנסים, ובוודאי למורים שנמצאים כבר כמה שנים במערכת, וצופים עזיבה המונית של מורים.

לגבי סוגיית החופשים, באוצר מעוניינים להמיר הרבה בין חמישה לעשרה ימים בימי שישי, על מנת לסנכרן את החופשות עם ההורים, וגם לזה מתנגדים בהסתדרות המורים, אשר מעוניינים להמיר אותם בימי חופשה גמישים. אם לכמת את הפערים, הם עומדים על בין 2 ל-3 מיליארד שקלים, כך שאין אינטרס כלכלי או פוליטי לא להיענות לדרישות המורים - ולכן כנראה שהכדור יתגלגל בסופו של דבר לבית הדין לעבודה.

הפגנת המורים (ארכיון)
הפגנת המורים (ארכיון) | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

באוצר מעריכים שבסבירות גבוהה מאוד השביתה אכן תפרוץ, ושם חושבים שזה לא אסון גדול. "שווה לנו לספוג כמה ימים נוספים של ביטול הלימודים כדי לקדם את הרפורמות החשובות מבחינתנו", אומרים בכירים באוצר.

לפי מתווה האוצר, כפי שהוצג על ידי השר אביגדור ליברמן מוקדם יותר השבוע, המורים הצעירים צפויים לזכות לתוספות שכר חסרות תקדים של 35 אחוזים, אך מורים ותיקים אמורים לקבל כשלושה אחוזי תוספת בלבד, פחות מהאינפלציה בשנה האחרונה. עם תוצאה כזו בן דויד לא תוכל לחזור לציבור הבוחרים והבוחרות שלה - וזה מה שתוקע כעת את המשא ומתן.

ראש הממשלה לפיד, אולי בניגוד לשר ליברמן, לא יכול להרשות לעצמו חודשיים לפני הבחירות את התמונות של בתי הספר הסגורים, של ההורים הזועמים, ושל התלמידים ששוב נשארים בבית - שנתיים אחרי הסגרים הגדולים של הקורונה.

לכן ההערכה היא כי לפיד ילחץ על משרד האוצר וגם על שרת החינוך להתפשר ולהגיע לעמק השווה, ולהציג עמדה אחידה - כשהרעיון הוא לצמצם את הפערים בין התוספות הנדיבות שהוצעו למורים החדשים לבין מה שהוצע למורים הוותיקים, וזה יכול לעלות בין חצי מיליארד ל-750 מיליון שקלים בשנה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2008222039' autoplay='0' credit='' desc='שאשא-ביטון: "לאוצר לא אכפת מההורים והילדים"' poster='' kid='1_7ck7qajh' duration='']

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון התראיינה הערב במהדורת השבת והאשימה את האוצר בסחיבת רגליים, בחוסר הבנה את מערכת החינוך, ובחוסר דאגה לעתיד הילדים והמורים. בריאיון טענה שאשא-ביטון כי כבר בחודש ינואר, עם תחילת המשא ומתן לגבי הסכמי השכר של המורים במערכת החינוך, משרד האוצר אמר בצורה מפורשת שהעניין לא יפתר עד ה-1 בספטמבר.

שאשא-ביטון אמרה כי עשתה כל שביכולתי להגיע להסכם שכר עוד טרם היציאה לחופש הגדול, על מנת ליצור ודאות אצל התלמידים וההורים. אולם, כך לפי השרה, גם לאחר שביתת ההסתדרות בחודש יוני, משרד האוצר המשיך לשלוח בקשות לדיונים שיימשכו עד ה-31 באוגוסט. על כך אמרה שרת החינוך: "מי שמבקש דיונים עד סוף אוגוסט - לא מעוניין להגיע להסכמות".