איום השביתה הוסר: הושג הסכם שכר חדש למורים

בהודעה משותפת של משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים נמסר כי הצדדים סיכמו את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה - ושנת הלימודים תתחיל כמתוכנן. בין ההסכמות שהושגו: 9,000 שקל למורה מתחיל, לימודים באסרו חג ושקט תעשייתי עד 2026. לצורך החתימה על ההסכם, מסגרת התקציב הוגדלה ל-4.5 מיליארד ש"ח

זמן צפייה: 12:31

הסכמות ברגע האחרון: בהודעה משותפת של משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים נמסר הבוקר (רביעי) כי הצדדים סיכמו את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה - ואיום השביתה במערכת החינוך נמנע. כמעט 2.5 מיליון תלמידים אמורים לפתוח מחר את שנת הלימודים, מתוכם 177 אלף שיעלו לכיתה א' ו-136 אלף שעולם לכיתה יב' ויסיימו 12 שנות לימוד, אך ארגון המורים העל-יסודיים עדיין שובת.

עיקרי ההסכמות כוללים העלאת שכר למורה מתחיל ל-9,000 שקלים, ותוספות של 1,100 שקלים לכל הפחות לכל מורה. כמו כן, ינתן מענק התמדה של עשרת אלפי שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. שכר המנהלים המתחילים יעלה ל-19 אלף שקלים.

לוח החופשות בבתי הספר יותאם לימי החופש של ההורים, והוסכם כי מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. באוצר שבעי רצון מביטול החופשות באסרו חג, אולם בהסכם נקבע שימי החופשה החלופיים למורים יהיו שווי ערך - ימי חול ולאו דווקא ימי שישי כפי שדרשו באוצר, כשחלקם ייקבעו לראשונה לבחירת המורים

לפי ההסכם - כעשרת אלפים מורים יועסקו בחוזים אישיים - כ-6% מכוח האדם במערכת. זהו הישג משמעותי לאוצר, אך עם זאת תהיה הגבלה על זהות המועסקים שניתן לקלוט לחוזה אישי - אלה יהיו בעיקר עובדים שמגיעים מחוץ למערכת, כשהם מצוידים במומחיות מיוחדת, ולא מורים שהיו כפופים עד כה להסכם הקיבוצי.

בנוסף הוסכם על ייעול בהליך פיטורי מורים, והושגו הסכמות על שקט ומיצוי התנאים הקיימים עד סוף 2026. באוצר טוענים שמנגנון הפיטורים למורים קוצר בחצי בשל הפחתה בדרישה לביקורי מפקחים לצורך הערכת המורים המיועדים לפיטורים. משרד האוצר הודיע גם על כוונתו להאריך את בית הספר של הקיץ עד ל-31 ביולי, והרחבתו לכיתות ד'.

הסתדרות המורים רשמה הישג משמעותי כשהצליחה, בניגוד לעמדת האוצר, לשמר את עקרון הקידום לפי ותק. תוספת השכר במעבר מדרגה לדרגה תעמוד על 1,100 שקלים - במקום 400 שקלים כפי שדרש במקור משרד האוצר.

לאור ההסכמות, סכסוך העבודה יבוטל וצווי המניעה שהוגשו לבית הדין לעבודה יימשכו. הסכם מפורט יסוכם בימים הקרובים, ושר האוצר אביגדור ליברמן הודיע שנושא המקור התקציבי למימון ההסכם יובא לדיון והחלטה בממשלה ולאחר מכן תחל עבודת ניסוח ההסכם. לצורך החתימה על ההסכם, מסגרת התקציב הוגדלה ל-4.5 מיליארד שקלים.

שלום כיתה א'
שלום כיתה א' | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "אני שמח ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ומברך את שר האוצר אביגדור ליברמן, את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ואת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, על העבודה הקשה והגעה להסכם טוב שיחזק את מעמד המורה בישראל וישפר את רמת החינוך שמקבלים ילדי ישראל. השקעה במערכת חינוך טובה עם מורים צעירים ומורים ותיקים שמתוגמלים כראוי היא השקעה בילדינו ובעתידה של מדינת ישראל".

שר האוצר ליברמן מסר: "שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה עם מערכת חינוך חזקה יותר ואיכותית יותר. לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל. בראש ובראשונה, שונה העקרון מתגמול אך ורק על פי ותק לתגמול גם על מצוינות, השקעה והישגים. ההסכמות כפי שהושגו שמות במרכז גם את המורים, אבל גם את התלמידים, ההורים ומתחשבות במשק הישראלי כולו".

"הצלחנו להביא לסנכרון ימי חופשה בין אלו של התלמידים לאלו של ההורים ומדובר בצעד ראשון בדרך לסנכרון עמוק יותר. ממחר, למנהלים תהיה גמישות ניהולית רחבה יותר שתתבטא בשימור עובדי הוראה איכותיים ומתוגמלים בהתאם. הצלחנו לצמצם באופן דרמטי את פערי השכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים באמצעות העלאה בעשרות אחוזים של שכר המורה המתחיל. אנחנו מסכמים תקופה מורכבת שבסופה אנחנו מעניקים ודאות להורים ולתלמידים לפחות לארבע השנים וחצי הקרובות".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון מסרה: "לאחר מאמצים רבים הצלחנו להגיע להסכם מיטבי שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים ויבטיח את היציבות לשנים הבאות. הסכם זה, לצד תהליכים מקצועיים שקידמנו בשנה האחרונה, יחזקו את מערכת החינוך ויציעדו אותה קדימה. מערכת חינוך חזקה, יציבה, עם עובדי הוראה איכותיים היא אינטרס של כולנו למען עתיד הילדים שלנו".

מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד
מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה הבוקר: "אחרי מאבק ארוך הצלחנו להביא בשורה אמיתית לעובדי ההוראה, לשמר את תנאי ההעסקה שלהם ולשפר את שכרם לטובת מערכת החינוך. זה רק צעד ראשון שאנו מציינים בטיפול שורש שמערכת החינוך בישראל זקוקה לה".

הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן מסר: "מדובר בהסכם פורץ דרך עבור מערכת החינוך בישראל. ההסכם משנה מקצה לקצה את מעמד המורה המתחיל, מקדם את מנהלי ומנהלות בית הספר, הן בשכר והן בכלי גמישות ניהולית, מקדם מצויינות על-ידי סל גמולי תפקיד למנהל והעסקה על-ידי חוזים אישיים, ומשדרג את השכר של כלל המורים. ההסכם מקדם את התאמת ימי החופשה במשק ובנוסף שורה של נושאים שישפרו את איכות החינוך בישראל".

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר: "ההסכם מביא בשורה לאנשי החינוך, עליית שכר משמעותית לכלל עובדי ההוראה בשירות המדינה, שמירה על אופק קידום לאורך כל שנות הקריירה, תוך מתן דגש מיוחד לעובדי הוראה המצטרפים למערכת. בהסכם התייחסות ייחודית למנהלים שמובילים את מערכת החינוך, הקושר בין מעמדם והאחריות הרבה בתפקידם לשכר ראוי ומתגמל. ההסכם תומך ביעדי החינוך, נותן פתרון ליועצות, רכזים חברתיים, מורות מחנכות המשלבות בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים. ההסכם מקדם מצוינות בית ספרית לצד גמישות למנהל".