ראשי האוניברסיטאות לשר קיש: "איבדנו בך אמון"

שר החינוך העביר במל"ג החלטה המחייבת את המוסדות לנקוט בצעדים מהירים נגד סטודנטים שתומכים בחמאס. ראשי האוניברסיטאות הגיבו במכתב חריף: "אנו עושים זאת ממילא. כל רצונך הוא לצבור פופולריות שאינך ראוי לה ולהמשיך בפילוג ושיסוע"

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) שלח היום (רביעי) מכתב חריף לשר החינוך יואב קיש, בעקבות החלטה שהעביר אתמול במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). לפי ההחלטה, על כל המוסדות לנקוט בצעדים מהירים נגד סטודנטים המביעים תמיכה בטבח שביצע חמאס.

בוור"ה טוענים שכל האוניברסיטאות כבר פועלות כך ממילא ותקפו את קיש בחריפות, כולל טענות לאובדן אמון בו. "קראנו בתדהמה את החלטת המל"ג שהובלה על ידך, בה אנו נדרשים לברר את כל התלונות בגין ביטויי הזדהות עם מעשי הטרור של החמאס והג'יהאד האיסלאמי. מההחלטה עולה כאילו האוניברסיטאות עוברות לסדר היום על ביטויי תמיכה כאלו". נכתב במכתב.

"הכיצד אתה מטיף לנו מוסר? בעוד אנו קוברים את מתינו, דואגים לעשרות אלפי תלמידינו המשרתים במילואים, וכן, גם מטפלים במספר קטן מאוד של מקרי הזדהות עם ארגוני המרצחים. האם יש לך מושג מה קורה באוניברסיטאות בימים אלו? האם ידוע לך כי מכללת ספיר בסכנה של קריסה ממש בגין הפגיעות הקשות שספגה וכי כולנו מנסים לסייע לה? האם ידוע לך כמה חברות וחברי סגל, סטודנטיות וסטודנטים, עובדות ועובדים, באוניברסיטת בן גוריון, ובכל שאר האוניברסיטאות נהרגו, נחטפו ונפצעו? הן לא טרחת ליצור קשר עם איש מאיתנו מאז פרוץ המלחמה".

הם הוסיפו וכתבו: "איבדנו אמון בך. הרושם שיצרת אצלנו הוא, שכל רצונך הוא לצבור פופולריות שאינך ראוי לה, ולהמשיך בקו של פילוג ושיסוע שאין לו שום מקום בזמן מלחמה ובכלל. אין בכוונתנו לקיים הוראה זו, אשר עלולה ליצור אווירה של מקרתיזם והלשנות הדדיות בקמפוסים. החלטה זו ניתנה בחוסר סמכות, ובניגוד ברור לסעיף 15 לחוק המל"ג, שמטרתו לשמור על עצמאותם של המוסדות להשכלה גבוהה".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בעקבות המכתב החריף, השר קיש קיים הערב פגישה עם ראשי ההשכלה הגבוהה בישראל, שתוארה על-ידי גורמים שנכחו בה כ"ניסיון פיוס והרגעת הרוחות". בפגישה עודכנו המשתתפים שסעיף הדיווח למל"ג על מקרי הסתה לטרור/הזדהות עם טרור - אותו סעיף שעורר את זעמם של ראשי האוניברסיטאות - ייבחן מחדש בדיון נוסף. עם זאת, הניסיון למזער נזקים לא צלח מאחר שראשי האוניברסיטאות החרימו את המפגש. במל"ג מנסים כעת לתאם מפגש נוסף בהשתתפותם, ייתכן שעוד הערב.