האוצר לארגון המורים: אם תמשיכו בעיצומים - ננכה למורים את המקדמה

משרד האוצר מאיים בניכוי כ-2,400 שקלים משכר המורים, לאחר שלא הצליח לגבש הסכם קיבוצי עם ארגון המורים, על בסיס הבנות שהושגו באוגוסט. "נראה כי ארגון המורים מעוניין לשוב לתקופה שלפני ההבנות", נכתב בפנייה של האוצר

זמן צפייה: 00:15

מזה שנתיים שארגון המורים ומשרד האוצר מנהלים משא ומתן על הסכם השכר של עובדי ההוראה בחטיבות העליונות - והיום (ראשון), משרד האוצר פרסם מכתב בו הוא מאיים כי ינכה את המקדמות שהובטחו להם למשכורת ספטמבר - בסך 2,400 ש"ח.

הרקע לסנקציות: באוגוסט השנה, לאחר משא ומתן ארוך בנוכחות שרי האוצר והחינוך, נלחצו הידיים והשרים יצאו, יחד עם יו"ר ארגון המורים, להודיע בתקשורת על ההגעה להסכמות ופתיחת שנת הלימודים. הסכמות אלו כללו את הנקודות העיקריות הבאות: תוספת שכר שקלית בגובה 2,000 ₪ בחודש למשרה לעובד הוראה ברפורמת 'עוז לתמורה', בפעימות הפרוסות על פני מספר שנים; שינוי מבנה שבוע העבודה – הוספת שעת הוראה פרונטלית והפחתת שלוש שעות הוראה פרטנית; הקצאת סכום שנתי של 50 מיליון ₪ לטובת יצירת מבנה שכר חדש למנהלים ושדרוג מעמדם, ועוד.

מיד לאחר מכן - כך טען היום הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, אפי מלכין - יו"ר ארגון המורים פרסם 'איגרת הבהרות' לציבור עובדי ההוראה בחטיבות העליונות ובה "פירוט מסולף של ההסכמות והוראה להמשיך לנקוט בצעדים ארגוניים אשר הביאו לפגיעה משמעותית ומתמשכת בתלמידים", לדבריו של הממונה. "נראה כי ארגון המורים מעוניין לשוב לתקופה שלפני ההבנות".

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בעקבות זאת, בחודש ספטמבר נחתם הסכם קיבוצי נוסף, אשר העניק מקדמה לעובדי ההוראה על חשבון תוספות השכר שהוסכמו, וכן העברת סכום חד פעמי של 50 מלש"ח לקרן הרווחה של ארגון המורים לטובת כלל עובדי ההוראה בחטיבות העליונות - אך ללא הועיל. ביום חמישי שעבר, באיגרת ששיגר יו"ר ארגון המורים רן ארז לשר החינוך, שר האוצר ויו"ר מרכז השלטון המקומי, הוכרז על החרפת העיצומים החל מיום ראשון (כלומר, החל מהיום), בשל אי עמידה בהסכמות אליהן הגיעו טרם פתיחת שנה"ל ב-1 בספטמבר 2023. העיצומים כוללים: אי חלוקת ציונים, ביטול פעילויות שמתקיימות לאחר שעות הלימודים, ביטול אסיפות הורים, הכנות לפולין ומפגשים נוספים.

באיגרת פירט עוד ארז: "לאחר משא ומתן עקר של כשנה וחצי לכריתת הסכם שכר חדש, עמדנו להשבית את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר 2023. רק ערב פתיחת שנת הלימודים הסכימו משרד האוצר ומשרד החינוך על מתווה כלכלי, תוך התחייבותם שעד 1 בדצמבר נסיים את המו"מ בדבר הסעיפים השונים וחלוקת הכסף לסעיפים השונים".

"עד עצם היום הזה האוצר מסרב לכל סעיף, ומתנה את הסכמתו בדרישות שארגון המורים יסכים על פגיעה בביטחונם התעסוקתי והכלכלי של המורים בחינוך העל יסודי, בדבר הדרישות הבאות: חוזים אישיים למורים ומנהלים תוך פגיעה גם בעבודה המאורגנת; קיצור הליך הפיטורין; חלוקת תפקידים לא מוגדרים סטטוטורית למקורבים ותגמולם, והיענות רק למקצת הדרישות הכלכליות לסעיפים אותן ביקשנו ועליהן דיברנו במשך קרוב לשנתיים".

יו"ר ארגון המורים רן ארז
יו"ר ארגון המורים רן ארז | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"יש בכך סחטנות מצידם", הוסיף ארז, "הם מחזיקים את השכר המגיע לנו, והמורים הופכים לבני ערובה, על מנת שנסכים לשינוי מבנה העבודה ולפגיעה בביטחון התעסוקתי והכלכלי של המורים. יש בכך תחילת הפרטת מערכת החינוך בהתאם למדיניות משרד האוצר המושפע מעקרונות פורום קהלת. לא  נסכים לזה בשום פנים ואופן".