יו"ר ארגון המורים ארז: "לא ידוע אם שנת הלימודים תיפתח כרגיל"

על רקע סכסוך מתמשך בין יו"ר ארגון המורים, רן ארז, ומשרד החינוך, הוציא ארז איגרת עבור חברי וחברות הארגון לקראת פתיחת שנה"ל. ארז טען כי "המצב של מערכת החינוך כה גרוע שאין מנוס משביתה. את שר החינוך יואב קיש המצב הזה לא מדאיג"

יואב קיש ורן ארז
יואב קיש ורן ארז | צילום: יונתן זינדל, אבשלום ששוני/פלאש 90

באיגרת שהוציא היום (שלישי) יושב ראש ארגון המורים, רן ארז, עבור חברי וחברות ארגון המורים, התייחס ארז לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, ב-1 בספטמבר - זאת על רקע סכסוך שמתקיים בחודשים האחרונים בין ארז למשרד החינוך בשל אי הסכמות על שכר המורים. באיגרת הוא טען כי במצב הנוכחי לא ידוע אם שנה"ל אכן תפתח כמתוכנן וכי החוסר בהסכמות עם משרד החינוך על תנאי מערכת החינוך העל יסודי משמעותיות, כך שששביתה תהיה ככל הנראה בלתי נמנעת.

הוא כתב באיגרת כי "בזמן כתיבת שורות אלו עדיין לא ידוע, גם לנו, גם למשרד האוצר וגם למשרד החינוך, האם שנת הלימודים תיפתח כרגיל כמו בכל השנים האחרונות. ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים לא השבית את פתיחת שנה"ל כבר כ-25 שנה, אך הפעם המצב של מערכת החינוך כה גרוע שאין מנוס מלעשות את הצעד הזה".

"כואב לנו מאוד על כל השבתה של מערכת החינוך, ופגיעה במהלך התקין של הלימודים, בתלמידים ובמורים. אך לפעמים צריך לעשות ניתוח כואב כדי להציל את כל הגוף. הגוף הזה הינו מערכת החינוך, אשר צריכה לא רק להעניק לתלמידי ישראל יכולות השתכרות, מקצועיות, רמת חיים, איכות חיים, אלא גם ערכים של אהבת מולדת, של אהבת העם, של התנדבות למען הזולת ולמען החברה - ערכים אלה ניתנים על די המורים והמחנכים בישראל".

יו''ר ארגון המורים רן ארז
יו''ר ארגון המורים רן ארז

כמו כן, ארז כתב כי: "כאשר השכר של המורים כה נמוך, אחרי שנשחק בשנים האחרונות, כאשר תנאי העבודה הולכים ומידרדרים - הכיתות עמוסות מאוד, כשיש מחסור של כ-20% מהמורים, וכאשר מורים רבים נאלצים ללמד מקצועות שלא הוכשרו ללמד - לא פלא שמורים רבים עוזבים את המערכת, חדשים לא באים, והישגי התלמידים נפגעים. זה דבר שצריך להדאיג, קודם כול, את הורי התלמידים על כך שעתיד ילדיהם לוט בערפל".

הוא מתייחס בנוסף אל שר החינוך, יואב קיש: "זה מדאיג אותנו, המורים, מאוד. רק את שר החינוך יואב קיש זה לא מדאיג. הוא אומר 'תחת כל עץ רענן' שהוא נערך לשביתה של חודשיים, במקום שייערך לתמוך במורים במו"מ מול משרד האוצר, הוא לא מתערב. לא אכפת לו. שנה וחצי אנחנו מנהלים מו"מ מול משרד האוצר, והם נחושים בדעתם לשחוק את השכר של המורים ולהרוויח מכך הרבה מאוד כסף. גם להם, כנראה, לא אכפת מהמצב".

Whatsapp Image 2022 11 09 At 1
משרדי משרד החינוך בירושלים

"בשנה האחרונה השכר של המורים נשחק ריאלית ב-5.5%, והתוספת שהציעו לנו, של 2% לשנה, היא למעשה הפחתה ריאלית של השכר שלנו ב-3.5%. משרד החינוך ומשרד האוצר יוצרים כאן מצג שווא של כאילו תוספת שכר למורים, כאשר, למעשה, זאת שחיקה נוספת של שכרם. והפעם הם גם רוצים לקבל את הגושפנקה של הארגון. זה לא יקרה".

"ארגון המורים נערך וידאג לכך שבזמן שביתה ארוכה, אם תקרה, נוכל לעזור למורים במצוקה כלכלית מקרן השביתה, ובמיוחד למורים במשפחות חד הוריות, מפרנסים יחידים, משפחות שבהן שני בני הזוג מורים ועוד. גם המורים צריכים להיערך למאבק ארוך, אם יקרה. במאבק גם המורים עלולים להיפגע, אך בסופו של דבר נצא נשכרים, לא רק אנו, אלא גם התלמידים, ההורים וכל אזרחי מדינת ישראל".

עוד הוא כתב כי: "הגענו למצב בלתי נסבל שבו יש מחסור במורים. המחסור נוצר גם כי המורים הוותיקים, אשר הגיעו לארץ בעלייה הברוכה מברית המועצות בשנות ה-90, פורשים לפנסיה כעת, מורים אחרים לא באים, ומורים בשיא הקריירה שלהם נשחקים ופורשים פרישה מוקדמת. על כל אלה אנחנו נאבקים".

בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי אתמול, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' יצאו בקריאה משותפת לארז וליו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, להתחיל במשא ומתן מואץ על הסכם שכר חדש, כדי להבטיח את פתיחת שנת הלימודים. זאת, לאור איומיו של ארז בשביתה החל מתחילת שנת הלימודים במידה ולא יקבלו את דרישותיו.

בארגון המורים הגיבו על הקריאה: "זה שנה וחצי שאנחנו מנהלים מו"מ בנפש חפצה ובידיים נקיות, תוך עשיית מספר פשרות במו"מ כאשר משרדי האוצר והחינוך לא היו למעשה באמת ובתמים במו"מ ולא התקדמנו כלל".