קיש לארגון המורים: "בואו למו"מ כדי לפתוח את שנת הלימודים בזמן"

שר החינוך ושר האוצר ייפגשו עם יו"ר ארגון המורים רן ארז על מנת להתחיל במו"מ מואץ ולסדר את הסכמי השכר לפני פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. השרים קראו לארז: "לחתור יחד לפתרון מוסכם בהקדם האפשרי"

זמן צפייה: 01:37

שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' יצאו היום (שני) בקריאה משותפת ליו"ר ארגון המורים רן ארז ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס: "בואו למשא ומתן מואץ על מנת להבטיח את פתיחת שנת הלימודים". זאת, בעקבות האיומים של ארז בשביתה החל מתחילת שנת הלימודים במידה ולא יקבל את דרישותיו. בארגון המורים הגיבו: "אנחנו מנהלים מו"מ בנפש חפצה ובידיים נקיות תוך עשיית מספר פשרות". זמן קצר לאחר הפרסום קבעו הצדדים להיפגש כבר היום במשרד האוצר.

השרים קראו לארז, שנמצא בסכסוך עם משרד החינוך כבר חודשים בשל אי הסכמות על הסכמי שכר המורים, להצטרף באופן מיידי למשא ומתן על הסכם השכר החדש, "כדי לחתור יחד לפתרון מוסכם בהקדם האפשרי, טרם פתיחת שנת הלימודים הקרבה ובאה - ולהבטיח שתיפתח כסדרה".

קיש אמר כי "מועד פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר הוא עוגן משמעותי עבור כלל מערכת החינוך. אני קורא לרן ארז ולחיים ביבס להצטרף אלינו היום ב-16:00 במשרד החינוך למו"מ מואץ עד אשר יצא עשן לבן. עלינו לגלות אחריות כלפי ציבור התלמידים, ההורים, המנהלים והמורים כדי שנוכל לחתור כולנו יחד לפתרון מוסכם, לשביעות רצונם של כל הצדדים. זאת למען מאות אלפי תלמידים, הורים, מורים ומנהלים שזקוקים לוודאות וליציבות, שאנחנו במערכת החינוך מחויבים לספק להם".

Whatsapp Image 2023 05 14 At 2
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

גם שר האוצר הצטרף לקריאה וכתב כי "בעוד חודש ימים תיפתח שנת הלימודים. משרד האוצר הגיע לשורה של הסכמים עם ארגון המורים, הסגל הבכיר באקדמיה, ההסתדרות וגופים נוספים. כל זאת בהצלחה. כשר אוצר, יחד עם ידידי שר החינוך, אנו רוצים להגיע להסכם גם עם ארגון המורים העל יסודי".

"הצענו תוכנית מקיפה שמשפרת באופן דרמטי את שכרם של צוותי ההוראה במערכת החינוך העל יסודית", הוסיף סמוטוריץ', "התוכנית שאנחנו מביאים תביא בהכרח לגיוס אנשי חינוך מצוינים, העצמת עמודי התווך בבתי הספר העל יסודיים והעצמת המנהלים והמנהלות".

לסיום קרא שר האוצר ליו"ר ארגון המורים: "אני שב וקורא ליושב ראש ארגון המורים העל יסודי, רן ארז, בא למשא ומתן מואץ, יש הצעה טובה מאד על הפרק. בא נביא וודאות לצוותי ההוראה ולתלמידי מערכת החינוך העל יסודית. הם זכאים לזה, ואנחנו יכולים להביא לכך".

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
כיתה, ארכיון | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

בארגון המורים הגיבו לשרים וכתבו כי "זה שנה וחצי שאנחנו מנהלים מו"מ בנפש חפצה ובידיים נקיות, תוך עשיית מספר פשרות במו"מ כאשר משרדי האוצר והחינוך לא היו למעשה באמת ובתמים במו"מ ולא התקדמנו כלל".

"אם הם עכשיו חזרו בתשובה והגיעו למסקנה בצדקת טענותינו שמערכת החינוך העל יסודית במשבר ואפילו אפשר לומר בקריסה ושהמורים הם לא הבעיה אלא הפתרון, רק חתימה על הסכם קיבוצי מכובד תבטיח קיום מערכת חינוך טובה וראויה שתקדם את איכות החיים במדינה. אנו שמחים לשמוע את שרי החינוך והאוצר שמוכנים להתייחס ברצינות לטענותינו, אבל לאור המספרים שפורסמו בתקשורת על ידי השרים אנחנו מבינים שלא למדו כלום ולא שכחו כלום והם נשארים באותן עמדות שהיו לפני שנה".

יו''ר ארגון המורים רן ארז
יו''ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

המאבק של ארז וארגון המורים מול משרד החינוך והאוצר החל לפני כמה חודשים ולפני כחודש הוא הודיע כי אם לא ייחתם הסכם שכר עד סוף הקיץ - יושבתו הלימודים בתיכונים בתחילת השנה הבאה. הוא אמר כי "פתיחת שנת הלימודים הבאה בסימן שאלה גדול ובולט. מאז פברואר 2022 אנחנו מנהלים משא ומתן בעצימות נמוכה ובצורה מתורבתת כדי לא לפגוע במערכת החינוך. הדבר הזה מנוצל לרעה על-ידי המעסיקים, עד שמנכ"ל משרד החינוך החליט לדפוק על השולחן ולדרוש הצעה.

עוד אמר ארז כי "הם הציעו הצעה שמבזה את המורים. מדובר בתוספת זעומה שתועבר בפעימות. דרשנו שמורה מתחיל עם תואר שני יקבל שכר ממוצע של 12 אלף שקלים. באוצר סירבו, כי נתנו ליפה בן דויד הרבה פחות. הם רוצים לתת 1.3 ואנחנו רוצים מיליארד נוסף".

בחודש מאי האחרון פתח הארגון בשביתה ואסר על יציאה למסעות לפולין וכן עריכת מסיבות סיום. משרד החינוך הגיש בתגובה בקשה לצו מניעה נגד הארגון. "הנחיה זו יוצרת פגיעה קשה באלפי תלמידים והורים, וגורמת להם לנזקים כספיים ולנזקים חינוכיים וערכיים", נכתב בהודעת משרד החינוך, שהבהיר: "המסעות לפולין הינם ארוע מיוחד ויחודי אשר אינן יכולות לשמש כלי משחק במשא ומתן בין ארגון המורים לאוצר".