מחאת הלהט"ב: "ישראל מוכנה לשיוויון"; צה"ל אסר השתתפות חיילים

אכ"א הודיע שהמחאה פוליטית ולכן נוגדת את פקודות מטכ"ל - אך חיילים שיפגינו לא ייענשו. פנייה לפצ"ר: "בטל את האיסור" • ממובילות המחאה: "הגדולה ביותר מאז 2011"

מפגיני קהילת הלהט"ב חוסמים את נתיבי איילון
מפגיני קהילת הלהט"ב חוסמים את נתיבי איילון | צילום: עמר שלו

אגף כוח האדם בצה"ל הודיע היום (ראשון) לחיילים כי השתתפות בהפגנת הלהט"ב הערב בכיכר רבין אסורה ומנוגדת לפקודות מטכ"ל, שכן מדובר באירוע פוליטי. עם זאת, בצבא הבהירו כי חיילים שישתתפו בהפגנה לא ייענשו.

האגודה לזכויות האזרח פנתה לפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, בדרישה שיורה על ביטול החלטתו של ראש אכ"א. במכתב שכתב היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, בשם האגודה ובשם האגודה למען הלהט"ב, נכתב שהפקודות בצה"ל אוסרות על חיילים להשתתף בהפגנה בענין מפלגתי או מדיני, ולכן לא חלה במקרה זה. "הנושא של שוויון זכויות לקהילת הלהט"ב, אף אם הוא שנוי במחלוקת חברתית או פוליטית, הוא חוצה מפלגות", נכתב.

מהפרקליטות הצבאית נמסר בתגובה לפניית האגודה לזכויות האזרח כי נושא ההשתתפותם של חיילים בהפגנות נמצא בבדיקה משפטית, אולם בכל מקרה, לא יינקטו צעדים נגד חיילים שישתתפו הערב בהפגנות. ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב לכך, וטען בטוויטר: "מת על התקדימים שהשמאל יוצר. לא היה שום סיכוי בעולם לקבל אמירה כזו שלפיה לא ינקטו הליכים נגד חיילים שישתתפו בהפגנות בשום נושא אחר. תוהה אם יש לזה קשר לעובדה שהפצ"ר עצמו משתייך לקהילה. לא מאמין שיש קשר אבל סתם תוהה ביני לבין עצמי..."

 

בתוך כך, חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, אמרה לחדשות עשר כי מדובר במחאה החברתית הכי גדולה מאז 2011. "זה יום היסטרי והיסטורי", אמרה אריאלי לחדשות עשר. "היום אנחנו במחאה ארצית ברחבי הארץ. מי שחושב שהקהילה הגאה נמצאת רק בתל אביב טועה טעות מרה, הציבור הישראלי מתעורר".

חן אריאלי בהפגנות הלהטב
חן אריאלי בהפגנות הלהטב"ים נגד חוק הפונדקאות | צילום: חדשות עשר

כתבות קשורות


מאות חסמו את איילון, 2 נעצרו בהפגנה בי-ם: החלה מחאת הלהטב |22.07.18
מפגין במחאת הלהטב בבש: דרסו אותי בכוונה • תיעוד |22.07.18
חרף הצהרותיו: נתניהו התנגד להכללת אבות בחוק הפונדקאות |18.07.18

"זו המחאה החברתית הכי גדולה מאז 2011 ולכן היום הזה היסטרי והיסטורי", הסבירה. "ישראל מוכנה לשוויון. הגיע הזמן שהממשלה תתיישר עם התמיכה הציבורית". לדבריה, "כשאנחנו מדברות על פוליטיקה יש פוליטיקה מפלגתית וחברתית. היום זה האימא של הפוליטי, אבל לא מפלגתי. פוליטיקה בעיני זה יחסי כוח, והשביתה משנה את יחסי הכוח ומחזיקה את הכוח לאזרחים ולאזרחיות. אנחנו דורשים שוויון וחברה ליברלית".

דניאל יונס, הומו ודתי שהשתתף בהפגנת המחאה בירושלים, התייחס גם הוא למאבק הקהילה הגאה, שנערך במקביל לצום ט' באב. "אני צם כמו כל שנה, ולעשות את ההליכה מהכותל עד לבית ראש הממשלה מצריך מאמץ ביום שכזה, אבל מדובר במאבק על הזכויות שלנו", אמר בריאיון ל"חמש עם רפי רשף". הוא סיפר כי "להפתעתי, לא נתקלתי בהרבה התנגדות", אולם הבהיר: "היו כמה הערות, אפילו כמה יריקות".

"זה מאוד עצוב שדווקא ביום הצום של ט' באב יש אנשים שמגיבים בצורה כזו", הוסיף. "העיקר אבל שרוב התגובות היו אוהדות. התחושה היא שרוב העם איתנו והגיע הזמן שחברי הכנסת יבינו שהכוח נמצא אצלנו". יונס עוד סיפר כי "זכיתי במשפחה וקהילה תומכות, אבל זה היוצא מן הכלל שלא מעיד על הכלל. יש כאלה שלצערי גם נזרקים מהבית". בנוגע לחקיקה, אמר כי "קיוויינו שהחוק יעבור, לא בשביל שיקל עלינו מבחינה כלכלית להתחיל בהליך של פונדקאות, אלא גם בפן של הגנה על נשים פונדקאיות, שזה גם חשוב. אני משתדל אבל להישאר אופטימי, גם בימים קשים מסוג זה".

"אני כבר כמה ימים טובים לא ישן בלילה, זה התחיל בלילה להבן בכנסת שהצית את המחאה וזו הרגשה נפלאה והסיבה הכי טובה לא לישון בגללה בלילה", אמר לחדשות עשר עודד פריד, ממארגני האירועים. "זה לא עניין של ימין ושמאל. זה מאבק פוליטי ולא מפלגתי.

"אין ספק שחקיקה צריכה להיות אחת המטרות" סבור פריד. "אבל הרבה יותר רחב מזה הוא שינוי תפיסה ודרישה לשוויון. בעינינו יש פה תפיסה רחבה יותר - לא יכול להיות שראש הממשלה אומר שהוא בעד ומצביע נגד. הפסקנו לשתוק, בסופו של דבר יהיה כאן טוב - ואנחנו ננצח".

"כל מחקר וכל בדיקה בציבור הישראלי מראה שיש רוב מוחץ למען שוויון של הקהילה הגאה", אמר. "מי שכרגע לא מקשיב לציבור זה ראש הממשלה והכנסת והם צריכים להתעורר. יש הרבה אנשים ברחוב ויהיו הרבה יותר. זה לא רק עניין של פונדקאות, זה עניין יותר רחב. הדרישה לשוויון היא בעבור הקהילה הגאה ושאר הציבור".

אלפי בני אדם השתתפו במחאת קהילת הלהט"ב בדרישה לשיוויון בחוק ובמחאה נגד התיקון לחוק הפונדקאות, שאושר בשבוע שעבר בכנסת, ללא הסעיף המאפשר לגברים יחידנים ולזוגות להט"ב פונדקאות. חברות רבות אפשרו לעובדיהן להיעדר מהעבודה, והעצרת המרכזית תיערך ב-20:30 בכיכר רבין בתל אביב, לאחר צעדת מחאה למען זכויות טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות, שתצא משדרות וושינגטון בת"א ותסתיים בכיכר.

עקב המחאה, החל מהשעה 18:30 יחסמו לתנועה הצירים הבאים: אבן גבירול בין שאול המלך לארלוזורוב לשני הכיוונים, בן גוריון משלמה המלך, פרישמן מכיכר מסריק, דוד המלך מוויצמן, בלוך מארלוזורוב.

בתל אביב התקיימה מחאה מול קריית הממשלה בנוכחות כאלף איש, שחסמו את צומת עזריאלי ואת נתיבי איילון דרומה, ועברו לחסום כבישים ברחבי העיר. בירושלים המפגינים חסמו את הכביש המוביל למעון ראש הממשלה, ומאוחר יותר אף נעצרו שניים, אחד מהם פעיל מרצ, אייל לוריא פרדס, מועמד מרצ למועצת העיר בבירה. במקביל נפתח מאהל מחאה בשדרות רוטשילד, בו גם הוקם אולפן שידור, אותו הנחו נציגים בולטים ומוכרים מהקהילה הגאה, בהם נסלי ברדה, ניצן הורביץ, אורנה בנאי, גל אוחובסקי, אסי עזר, בל אגם, נדב אבוקסיס ומושיק גלאמין.

כאמור, חברות רבות במגזר העסקי הביעו תמיכה במאבק הקהילה הגאה ואפשרו לעובדיהם להיעדר מהעבודה. גם הסתדרות העובדים הביעה תמיכה בשביתה. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הוציא ביום חמישי חוזר לכלל הוועדים ברחבי הארץ בו הוא קרא לוועדים ולהנהלות לאפשר לעובדים, המשתייכים לקהילת הלהט"ב, להשתתף במחאה מבלי לפגוע בזכויותיהם.

אירועי מחאה נוספים נערכו ברחבי הארץ - והעולם. בניו יורק, עשרות ישראלים התאספו והביעו תמיכה במחאה הנערכת בארץ.

 

הפגנות הלהט
הפגנות הלהט"ב בת"א נגד חוק הפונדקאות | צילום: חדשות עשר

הפגנת הזדהות עם קהילת הלהט
הפגנת הזדהות עם קהילת הלהט"בים בניו יורק | צילום: חדשות עשר

הפגנת הזדהות עם קהילת הלהט
הפגנת הזדהות עם קהילת הלהט"בים בניו יורק | צילום: חדשות עשר