כלת פרס ישראל בתחום מפעל חיים: מריומה קליין, מקימת "בית השנטי" לבני נוער

שרת החינוך הודיעה כי התואר יוענק לקליין על הקמת העמותה לנוער בסיכון. הוועדה נימקה: "הפרס מוענק על פועלה רב השנים במישור החברתי-קהילתי. הדיבר "ואהבת לרעך כמוך" מהווה נר לרגליה"

Phfhsf
מריומה קליין | צילום: אתר בית השנטי

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הודיעה היום (שני) כי פרס ישראל בתחום מפעל חיים יוענק למריומה קליין על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. קליין הקימה את "בית השאנטי" - המהווה בית חם לבני נוער בסיכון בכמה מקומות בארץ.

ועדת הבחירה נימקה כי הפרס יוענק לקליין "על פועלה רב השנים במישור החברתי-קהילתי. הדיבר 'ואהבת לרעך כמוך' מהווה נר לרגליה. בעשורים האחרונים היא יזמה, הקימה ומפעילה את בית השנטי בפריסה ארצית רחבה המיועד לאוכלוסיות בשוליים החברתיים של מדינת ישראל ללא הבדל דת, גזע ומין". עוד הוסיפה הוועדה כי: "מריומה מנחילה עקרונות חינוך, הכלה וטיפוח של אוכלוסיות בסיכון להשתלבותן מחדש בליבת החברה הישראלית".

Acdrdb
בית השנטי

קליין נולדה בשנת 1964 בניו יורק, ארצות הברית. עד גיל 18 חייה היו קשים והיא ננטשה על ידי הוריה, עברה בין מדינות, נפגעה מינת וספגה אלימות קשה ואונס. בשנת 1984 מריומה בת ה-20 פתחה את שערי ביתה מדי ערב שישי לקבלת שבת והעניקה ארוחה חמה לדיירי רחוב. באותן שנים לא היו מסגרות אשר נתנו מענה לבעיית "נוער רחוב" ולכן התמלא ביתה בבני נוער אשר חיפשו לעצמם מקום לישון ולאכול בו.

מאז היא המשיכה לפעול בחייה למען נוער בסיכון ופעלה לחיזוק המוסד שהקימה בשם "בית השנטי". דרכי הטיפול בבתי השנטי גובשו על פי תפיסתה הייחודית ומתוך ניסיון טיפולי בשטח של למעלה משלושה עשורים. מריומה דוגלת בתפיסה כי לכל אדם יש את הבחירה לשנות את חייו.

בית השנטי חרט על דגלו לעזור לכל ילד באשר הוא, ללא הבדל דת, גזע, מין ולאום. דלתות בית השנטי פתוחות 24 שעות ביממה וקליטת בני נוער מתאפשרת בכל זמן נתון, ללא צורך בהפניה רשמית או בתקופת המתנה כלשהי במסגרת הפרופיל הטיפולי של בתי השנטי. בשנת 2009 נחנך כפר הנוער שנטי במדבר ולאחר מכן נפתח בית גם בירושלים.