דו"ח האגודה למען הלהט"ב: שיא במקרי אלימות נגד חברי הקהילה

3,309 דיווחים על מקרי אלימות נגד הקהילה הגאה נרשמו בשנת 2022, נתון המהווה עליה של 11% לעומת השנה שעברה. לפי הנתונים, כ-35 אחוזים מכלל הדיווחים הם על להט"בופוביה מצד אנשי ציבור ותקשורת. יו"ר האגודה למען הלהט"ב: "לא נחזור לארון, לא נסתתר ולא נתנצל"

הומואים
הומואים | צילום: GettyImages/אימג'בנק

שיא במספר הדיווחים על מקרי האלימות נגד הקהילה הלהט"בית: 3,309 מקרי להטב"בופוביה דווחו בשנת 2022 - עליה של כ-11 אחוזים לעומת השנה שעברה, כך עולה מדו"ח הלהט"בופוביה שפורסם היום (ראשון) על ידי האגודה למען הלהט"ב.

לפי הדו"ח, נרשמה עלייה של פי 5 בדיווחים על מקרי להט"בופוביה במרחב הציבורי, ומהאגודה נמסר כי הסבר אפשרי לעצימות גבוהה של פגיעות אלו הוא עלייה בהיקף ההתבטאויות הלהט"בופוביות בשיח הציבורי במהלך השנה האחרונה. הסבר נוסף, לפי הדו"ח הוא שפגיעות אלה הן תוצר של פעילות מאורגנת של גורמים קיצוניים, "העוינים באופן מוצהר את קהילת הלהט"ב ועוסקים ללא הרף בניסיון 'לנרמל' פגיעה בקהילה".

נתוני דוח להט''בופוביה
נתוני דוח להט''בופוביה | צילום: נתוני דוח להט''בופוביה

בנוסף נרשמה עלייה של פי 8 בדיווחים על אפליה בבתי עסק, והחרפה ניכרת נרשמה ברבעון השני של השנה בעקבות "חוק האפליה" שנמצא בהסכמים הקואליציוניים בין מפלגות הקואליציה, בנוסף להתבטאויות של ח"כ שמחה רוטמן והשרה אורית סטרוק, אשר חיזוק לדבריהם נגד הקהילה הגאה ניתן למצוא בקרב אישי ציבור ואזרחים פרטיים כאחד. חברי הקהילה מדווחים כי רבים מהם נתקלים בבעלי עסק שסירבו למכור להם מוצרים, וכן על משרדים ממשלתיים שסירבו להכיר בזוגיות שלהם.

חברי הכנסת שמחה רוטמן ואורית סטרוק
חברי הכנסת שמחה רוטמן ואורית סטרוק | צילום: אריק מרמור, יונתן זינדל, פלאש 90

לפי אחד הנתונים שהדו"ח מציף, כ-35 אחוזים מכלל הדיווחים הם על להט"בופוביה מצד אנשי ציבור ותקשורת, ונרשמו פניות רבות בנושא כתבות, מאמרים וטורי דעה שקידמו תוכן פוגעני בפלטפורמות תקשורת שונות על ידי אמצעים מגוונים, החל מטענות על ה"מסוכנות" של ארגוני להט"ב, הגחכת זהויות להט"ב, הוקעה וגינוי של סגנונות משפחה וסגנונות חיים או עצם הקיום הלהט"בי.

מהדו"ח עולה כי נרשמה עלייה של 53 אחוזים במספר הדיווחים שהתקבלו מאנשים על הקשת הטרנסית, וכי 52 אחוזים מכלל הדיווחים שהגיעו בשנת 2022 מתייחסים לפגיעה באנשים על הקשת הטרנסית, נתון שבולט על רקע הערכה כי קבוצה זו מהווה רק כ-15 אחוזים מכלל חברי הקהילה הגאה. כלומר, שיעור הפגיעות בחברות וחברי הקהילה הטרנסג'נדרית גדול כמעט פי 3.5 משיעורם בקהילה הגאה.

מצעד הגאווה בתל אביב, 2021
מצעד הגאווה בתל אביב, 2021 | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר מסרה: "בימים בהם התמיכה הציבורית בקהילה הגאה היא הגדולה ביותר אי פעם, גורמים קיצוניים עובדים קשה על ליבוי השנאה ואין מנוס אלא לעצור מבעדם. אנו לא ניסוג אחור, לא נחזור לארון, לא נסתתר ולא נתנצל. אנו אזרחיות ואזרחים שוות ושווים במדינת ישראל ותפקידה של המדינה הוא לדאוג לאפשרות הקיום שלנו בכבוד, בביטחון, וברווחה. לפנינו דרך ארוכה ואנחנו לא נעצור".