בג"ץ: "אין מנוס מהכרעה פרשנית בנושא אימוץ ללהט"ב"

השופטים פוגלמן, שטיין וכנפי-שטייניץ דנו בעתירות שמבקשות להורות למדינה לאפשר לזוגות הורים מאותו מין לאמץ ילדים, ולפעול לתיקון שיאפשר הכנסה של משפחות חד-מיניות תחת סעיף "איש ואשתו יחד". נציג המדינה: "דרך המלך היא חקיקה". פוגלמן: "אין אופק לחקיקה, אנחנו בסיבוב שני אחרי זמן ארוך מאוד"

זמן צפייה: 00:22

בג"ץ דן הבוקר (רביעי) בעתירות נגד אפליית משפחות גאות באימוץ ילדים שהגישו האגודה למען הלהט"ב, המרכז הרפורמי, הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים ושני זוגות להט"ב שביקשו לאמץ, בבקשה לשנות את הסעיף בחוק - שש שנים מאז שהמדינה הבטיחה לעשות זאת. הרכב השופטים כלל את עוזי פוגלמן, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ.

נציג המדינה בדיון אמר: "דרך המלך היא חקיקה". השופט פוגלמן השיב: "אין אופק לחקיקה, וכנראה שאין מנוס מהכרעה פרשנית של בית המשפט. אנחנו בסיבוב שני אחרי זמן מאוד ארוך, ואני מניח שההסכמה שלכם לפתרון פרשני נובעת מהימשכות ההליכים".

יונתן ולפר, יו"ר הבית הפתוח בירושלים, שנמצא בין העותרים מסר: "האפליה באימוץ על ידי זוגות להט"ב היא לא דבר ערטילאי. היא פה, נוכחת, חוסמת בפנינו את הדרך להיות הורים ושולחת אותנו לקצוות העולם השונים כדי להקים משפחות. ממשלת ישראל מגיעה לדיון ומבקשת מבג"צ להגן על זכויות הקהילה הגאה כי היא לא מצליחה לעשות זאת ולמחוק את האפלייה. אם הייתם צריכים תזכורת למה הקהילה הגאה חייבת מערכת משפט חזקה ועצמאית – הרי לכם. אנחנו שמחות על גישתם החיובית של שופטי ההרכב וקוראות להם לקבל את עמדת המדינה ולמחוק את האפליה הנוראית מספר החוקים. ויפה שעה אחת קודם".

שר הרווחה יעקב מרגי, שהביע התנגדות למהלך, טען כי "הדבר מוסיף מורכבויות וקשיים לילד ופוגע בטובתו". שר המשפטים יריב לוין טען כי אין היתכנות פוליטית להעברת התיקון לחוק, אך לא הביע התנגדות לתיקונו, לו סיפקה היועמ"שית בסיס למתן פרשנות על-ידי בג"ץ שלפיה המונח "איש ואשתו יחד" שבחוק אימוץ ילדים יכלול גם זוגות חד-מיניים.

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
שר הרווחה יעקב מרגי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בשנת 2017 המדינה השיבה לבג"ץ בנוגע לאימוץ ילדים שמשפחות חד-מיניות הן "חריגות" ויכולות "להעמיס מטען נוסף על הילד", תשובה שהובילה למחאה גדולה באותה השנה. לאחר המחאה, חזרה בה המדינה מעמדתה, הודתה בפני בג"ץ שחוק האימוץ מפלה לרעה זוגות להט"ב ללא הצדקה והתחייבה לפעול לתיקונו בתוך שנה וחצי. בשנת 2019 שר המשפטים דאז אמיר אוחנה הניח הצעת חוק ממשלתית בנושא אך גם היא אינה קודמה.

מחאת הלהט''ב בכיכר רבין
מחאת הלהט''ב בכיכר רבין, ארכיון | צילום: רויטרס
מחאת קהילת הלהט''ב
מחאת קהילת הלהט''ב | צילום: חדשות 13

יו״ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר מסרה: "זהו מאבק על ערכי השוויון והדמוקרטיה מול הלהט"בופוביה והחושך. אלו החיים שלנו והזכויות שמנסים למנוע מאיתנו ומהמשפחות שלנו ואין לנו ברירה אלא להגיע לבג״ץ ולנצח את השנאה והאפליה ארוכת השנים. אין בעמדת שר הרווחה דבר מלבד להט״בופוביה טהורה, קיצונית ומסוכנת שבאה לשלול את הלגיטימיות של ההורות שלנו ולהחזיר אותנו שנים אחורה. גורמי המקצוע איתנו, הציבור איתנו ויחד נעשה היסטוריה וננצח".