מאות ילדים נשארים בבית: מה הוביל למשבר הסייעות?

שכר נמוך, כמות ילדים גדולה על כל סייעת וגיל מבוגר - כל הסיבות האלו מביאות למחסור חמור בסייעות גני ילדים בכל הארץ. למשרד החינוך אין פתרונות ובינתיים ההורים והילדים הם אלו שנפגעים

זמן צפייה: 05:36

הורים רבים לילדים בגן נתיקלו לא פעם בהודעה כי הגן של ילדיהם לא ייפתח עקב מחסור בסייעות. למשל, מאות ילדים ולידות הלומדים בגן בחולון נשארו היום (רביעי) בבית בגלל שביתה איטלקית שפתחו סייעות מ-65 גנים ברחבי העיר. אלא שמדובר בתופעה כלל ארצית, כאשר התופעה של הגנים שפתוחים לסירוגין הגיע לדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת.

מחקר חדש של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מציג מספר סיבות לתופעה המתוארת, ראשית השכר - סייעת מתחילה בישראל משתכרת ב-5,000 שקלים בממוצע, בעוד שסייעת עם ותק של עשר שנים תקבל 6,500 שקלים בלבד. כמו כן, בישראל כ-30 אלף סייעות בגני הילדים - מספר קטן מדי ביחס למספר הילדים בכל גן כיום. בישראל יש איש צוות אחד על כל 10 ילדים, בעוד שבחו"ל ישנה אשת צוות אחת על כל שבעה ילדים.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

זאת ועוד, כשליש מהסייעות בישראל בנות יותר מ-50, ובהשוואה לסייעות במדינות ה-OECD הן מבוגרות יותר ומחציתן מחזיקות מעמד בעבודה פחות מחמש שנים. בנוסף, תנאי הקבלה היחיד לעבודה כסייעת בישראל הוא 12 שנות לימוד, כאשר פחות מעשירית מהסייעות במדינה מחזיקות בהשכלה אקדמית. לצורך השוואה, בגרמניה ובקוריאה הדרומית יותר ממחצית מן הסייעות הן בעלות תואר אקדמי.

לפי ההערכות, נכון לעכשיו יש מחסור של אלף סייעות לפחות. בעקבות כך, הנחתה שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון לסייע בגיוס, אך בינתיים עדיין אין פתרונות. לצד זאת, המחסור בסייעות נמשך, כשבמקביל מתנהל גם "שוק שחור" של סייעות לכל המרבה במחיר.