"חובתנו המוסרית": סיפור הגבורה של "צוות אלחנן" ישולב בתוכנית הלימודים

משרד החינוך הודיע כי החל משנת הלימודים הבאה יוקדש מקום מיוחד לסיפור גבורתו של אלחנן קלמנזון, שנסע ב-7 באוקטובר יחד עם אחיו ואחיינו לאזור עוטף עזה כדי להציל את חיי התושבים. השלושה חילצו כמאה מחברי קיבוץ בארי, ואלחנן נהרג מירי המחבלים. בנוסף ילמדו התלמידים על הנאום שנשא אחיו מנחם, חתן פרס ישראל, בטקס שנערך ביום העצמאות. מהמשפחה נמסר: "זכות גדולה שהדברים נכנסים כחוליה נוספת בשרשרת הדורות של העם היהודי"

זמן צפייה: 05:52

סיפור גבורתם של מאות לוחמים ולוחמות שלחמו במחבלי החמאס הרצחניים ב-7 באוקטובר ישולבו החל משנת הלימודים הבאה בתוכנית הלימודים, והבוקר (רביעי) הודיע משרד החינוך כי יוקדש מקום מיוחד בתוכן הלימודי לסיפור גבורתו של אלחנן קלמנזון, שעם פרוץ מתקפת הפתע על ישראל נסע עם אחיו ואחיינו לאזור עוטף עזה כדי להציל את חיי התושבים, "צוות אלחנן" חילץ מקיבוץ בארי כמאה תושבים, ותוך כדי החילוץ נפגע אלחנן מאש המחבלים ונהרג.

ממשפחת קלמנזון נמסר: "אנו רואים זכות גדולה במעשה ובכך שהדברים נכנסים כחוליה נוספת בשרשרת הדורות של העם היהודי. אלחנן הי"ד אהובינו ראה את עצמו כחלק מאותה שרשרת וכך חי את חייו".

אלחנן קלמנזון
אלחנן קלמנזון

התלמידים ילמדו על סיפורו של אלחנן, שמייצג את סיפור גבורתם של עשרות אזרחים ואזרחיות ישראלים באירועי 7 באוקטובר ובמלחמה שפרצה באותו בוקר. במשרד החינוך הוחלט גם להכניס לתוכנית הלימודים את נאומו המכונן של חתן פרס ישראל, מנחם קלמנזון, אחיו של אלחנן, שכותרתו היא "את אחי אנוכי מבקש". תלמידי בתי הספר יצפו בנאומו של מנחם בטקס פרס ישראל, יעסקו במשמעויות שלו, באתגרים המרכזיים הניצבים בפני החברה הישראלית ובערכים החברתיים העומדים בבסיסו: גבורה, ערבות הדדית, שייכות, מחלוקת, גיוון והכלה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2405152102' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_peconflf' duration='195']

במהלך הנאום סיפר מנחם כי "אחד הרגעים המטלטלים ביותר שעברתי היה כאשר נשאלתי ‘מדוע הלכתם הרי הם בני קיבוצים ואתם מתנחלים?’", ואמר כי "הכאב מעצם זה שהשאלה בכלל נשאלה, עדיין מהדהד בי". עוד סיפר בנאומו כי "לא שאלנו את עצמנו למה אנחנו עושים את זה, הלמה היה ברור". בסיום נאומו קרא מנחם לאחדות השורות: “לא עוד נריב ללא ראיית הטוב שבעם הזה, כי דמי אחינו צועקים אלינו מהאדמה, כי שומר אחי אנוכי”.

על ההחלטה ללמד גם על הנאום שנשא מנחם, נמסר ממשפחת קלמנזון: "אנו מתרגשים מכך שהמילים שנאמרו על ידי מנחם בטקס פרס ישראל חדרו ללבבות וילמדו על ידי תלמידי ישראל, ומקווים להגברת אחווה ושותפות אחים. זכינו להיות חלק מדור של גבורה וערבות הדדית בעידן תקומת מדינת ישראל. בתפילה שהדברים יתנו כוחות לעם ישראל בתקופה מורכבת זו, ושנראה בניצחון חיילנו ובשובם של החטופים והעקורים לביתם".

אלחנן קלמנזון ורעייתו
אלחנן קלמנזון ורעייתו

שר החינוך יואב קיש מסר: "זוהי חובתנו המוסרית כלפי אלחנן קלמנזון, וכלפי מאות הישראלים והישראליות שגילו עוז רוח, תעצומות נפש וגבורה יוצאת דופן באחד האירועים הקשים ביותר בתולדתנו כחברה וכמדינה. מוטלת עלינו המשימה להנציח אותם, לספר את סיפורם, להפיח את רוחם, להנחיל את מורשתם לדורות הבאים ולהמשיך בדרכם".

במשרד החינוך מבהירים כי כל התכנים שיעלו לדיון יותאמו לגיל של התלמידים, וכמו כן תינתן למנהלים ולמורים גמישות ואוטונומיה בבחירת הנושאים לדיון. חומרי הלימוד הללו ישולבו בתוכנית הלימודים של תלמידי ישראל במסגרת שיעורי כישורי חיים, מפתח הלב ושעת מחנך, ויילמדו במהלך יום הזיכרון הלאומי לטבח 7 באוקטובר, ובמהלך חודש התקומה והגבורה במערכת החינוך.