במחאה על החלטת קיש: המשפחות השכולות יגיעו לגימנסיה הרצליה

פרסום ראשון: על רקע החלטת משרד החינוך לאסור על פורום המשפחות השכולות להגיע לבתי ספר - מנהל גימנסיה הרצליה בת"א, זאב דגני, הודיע כי הוא מזמין את העמותה למפגש בפתח שנת הלימודים הבאה: "נמשיך את החינוך הממלכתי והחופשי, נאבקים על חירות החינוך"

פורום המשפחות השכולות

פרסום ראשון: לאחר ההודעה של משרד החינוך שלפיה פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני לא יורשה לפעול יותר בבתי הספר, היום (רביעי) שיגר ד"ר זאב דגני, מנהל גימנסיה הרצליה בתל אביב, מכתב להורים ולמורים שבו הודיע על מפגש שיתקיים בפתח שנת הלימודים הקרובה עם אנשי הפורום - במחאה על החלטת השר יואב קיש. "כהמשך למימוש החינוך הממלכתי, החופשי והתואם את ערכי הגימנסיה לדמוקרטיה, הומניזם וזכויות אדם, אני מתכבד ומזמין את פורום המשפחות השכולות לפתוח איתנו את שנת הלימודים", כתב דגני. "אני פונה אליכם שהבעתם נכונות להיות שותפים איתנו בחינוך הילדים - תלמידים שלנו. נאבקים על חירות החינוך".

משרד החינוך טען כי "כל השוואה בין השכול של משפחות חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה עם שכול של נפגעים מפעולות הגנתיות של צה"ל בהגנתו על מדינת ישראל אינה מקובלת, ואינה מתיישבת עם הערכים שמקדם משרד החינוך ויש בו משום פגיעה קשה בזכרם של חללי צה"ל וברגשות בני משפחותיהם".

המכתב שהוציא מנהל הגימנסיה העברית בהרצליה
המכתב שהוציא מנהל הגימנסיה העברית בהרצליה
ד''ר זאב דגני, מנהל גימנסיה הרצליה
ד''ר זאב דגני, מנהל גימנסיה הרצליה

עוד לפני כן נמסר מפורום המשפחות השכולות: "בדיקטטורה שר החינוך קובע מה אסור לדעת. ההחלטה של יואב קיש להרחיק את פורום המשפחות השכולות מפעילות בבתי הספר היא עוד מהלך בהפיכה המשפטית - דחיקת הדמוקרטיה ואפס קבלה של קולות אחרים. אנשי הימין המשיחי שהניעו את ההחלטה, לא רק פגעו בזכר השכול ובזכות לאבל, אלא הם מבקשים להנציח את סכסוך הדמים בין העמים. הם רוצים שלא נכיר, הם רוצים שנמשיך להכאיב, הם רוצים לחסל כל סיכוי לפיוס ולשלום בין העמים. הם בעיקר רוצים לחסל את התקווה למציאות אחרת, נורמלית".

"שלום עושים עם אויבים", הוסיפו, "בשביל שלום אנחנו חייבים להכיר בכאב של הצד השני. אנחנו קוראים לכל מי שבלבו תקווה לצאת נגד ההחלטה. לכל קהל ולכל ציבור שמבקש לחזק את הדמוקרטיה, אנחנו קוראים דווקא עכשיו לפנות אלינו ולקיים מפגשי דיאלוג. קיש מבקש להעלים אותנו מהמרחב הציבורי, אבל אנחנו לא ניעלם. לא נאבד את התקווה".

פורום המשפחות השכולות
פורום המשפחות השכולות | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שי גליק, מנכ"ל "בצלמו", שעומד מאחורי התלונה והמאבק נגד פורום המשפחות השכולות, מסר: "אני מברך את שר החינוך שסוף סוף אחרי שנים רבות של מאבקים עשה מעשה. מדובר בהחלטה מוסרית וערכית מאין כמוה. תלמידי תיכון, רגע לפני גיוס, אמורים ללמוד על ערכים של הגנת אזרחי ישראל והגנת המולדת - לא ערכים של טרור, הסתה שנאה למדינת ישראל ועוד. בפורום חברים מחבלים לשעבר ובני משפחות מחבלים ואין שום היגיון שהם ירצו בבתי ספר. לא מדובר בפגיעה בחופש הביטוי, שכן הפורום יכול להמשיך להפיץ את משנתו הרעילה רק לא בבתי ספר תחת מערכת החינוך הציונית הגאה".