לא הושגו הסכמות: שנת הלימודים נפתחת בצל השביתה בתיכונים

משרד החינוך וארגון המורים לא הצליחו לגשר על הפערים, וכחצי מיליון תלמידי תיכון לא יגיעו היום לבתי הספר. בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים נפתחת השנה בצל המלחמה, כאשר בעוטף עזה ובגבול הצפון נפתחת השנה עם ליווי ואבטחה של כוחות הביטחון

זמן צפייה: 01:30

משרד החינוך וארגון המורים לא הצליחו לגשר על הפערים והבוקר (ראשון) כחצי מיליון תלמידי תיכון לא יגיעו לבתי הספר. אמש כינס שר החינוך יואב קיש דיון חירום עם יו"ר ארגון המורים רן ארז ונציג משרד האוצר, בניסיון אחרון למנוע את השביתה בתיכונים. אך לקראת חצות הודיע ארז כי לא ייחתם הסכם במהלך הלילה, ולכן הוא לא יעצור את השביתה. שר החינוך תקף את ארז ואת שר האוצר בצלאל סמטוריץ' ואמר "ששניהם רוצים שביתה ולא מתעלים לגודל השעה ובקרב אגו פוגעים בתלמידים ובמורים".

קיש ביקר הבוקר בבית הספר היסודי "גואטמלה" בירושלים, ונפגש עם המורים ותלמידי כיתה א'. במקביל, מחוץ לכותלי בית הספר הפגינו מספר מפגינים נגד התנהלות הממשלה במהלך המלחמה ובתמיכה בהסכם להחזרת החטופים.

שר החינוך יואב קיש בבית ספר בירושלים
שר החינוך יואב קיש בבית ספר בירושלים | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90
שר החינוך יואב קיש בבית ספר בירושלים
שר החינוך יואב קיש בבית ספר בירושלים | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90
הפגנה נגד קיש מחוץ לבית הספר בירושלים
הפגנה נגד קיש מחוץ לבית הספר בירושלים | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

יו"ר השילטון המקומי, חיים ביבס הגיב  ואמר ש"הפערים שנוצרו בין הצדדים נותרו כשהיו ולא הושגה פרצת דרך במו"מ". כאמור, החלה הבוקר שביתה בתיכונים עבור תלמידי כיתות י'-יב', למעט ישובי הצפון ודרום שהוחרגו ע"י ארגון המורים בשל נסיבות המלחמה. בהמשך היום ימשיכו המגעים להגיע להסכם בין הצדדים, וייתכן כי גם מחר לא ייתקימו הלימודים בבתי הספר התיכוניים.

חוזרים ללימודים
חוזרים ללימודים | צילום: מיכאל גילעדי/ פלאש 90

בתוך כך, בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים נפתחת השנה בצל המלחמה, כאשר בעוטף עזה ובגבול הצפון נפתחת השנה עם ליווי ואבטחה של כוחות הביטחון. בצל החשש הכבד של ההורים והמורים, החלו הלימודים בצפון כמתוכנן, ונפתח "חדר מצב" מיוחד בשיתוף נציגי מועצה, צה"ל משטרה ומג"ב. כמו כן, למרות שביתת ארגון המורים תיכון נופי גולן הוחרג והלימודים בו יחלו אף הם כרגיל.

במסגרת הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים, נפרסו מאות מיגוניות בתחנות הסעה בביה"ס וביישובים ובקריית החינוך ״מגן״ הושלמה הקמת ״קיר מגן״ מבטון להגנה מפני איומים. בנוסף, הקהילות מלוות על ידי מורות חיילות המשמשות כסייעות ומש״קיות ׳תקומה׳ המספקות מענה לשיקום ושימור היכולות החברתיות והחינוכיות של התלמידים. לכל מוסד חינוכי בנגב המערבי יוקצו חיילי מילואים שיהוו כוח הגנה צבאי קבוע בסביבת בית הספר. הכוחות יוצבו בעמדות שמירה ויקיימו פטרול רכוב לאורך שעות הפעילות.

כמו כן, בשבועות האחרונים צה"ל וכוחות ההגנה האזוריים השלימו סדרת תרגילים שונים בשיתוף עם מוסדות החינוך, בדרום ובצפון.

הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים
הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים | צילום: דובר צה"ל
הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים
הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים | צילום: דובר צה"ל
הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים
הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים | צילום: דובר צה"ל
הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים
הכנות צה"ל לפתיחת שנת הלימודים | צילום: דובר צה"ל

ביישובי קו העימות בצפון, יאובטחו נקודות קליטת התלמידים במוסדות החינוך ופיזורם ביישובים. בנוסף, יוקצו לוחמים בכוננות ייעודית לבתי הספר, ויוצבו כוחות נוספים בצמתים מרכזיים שיהוו מערך הגנה על צירי התנועה וכוח זמין לפעולה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2408312101' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_2fn8y38h' duration='122']

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2408312021' autoplay='0' credit='ליאור ורוצלבסקי ואור הלר' desc='פותחים שנת לימודים תחת אש: ההיערכות במערכת החינוך ובצה"ל' poster='' kid='1_g6i0rum4' duration='382']

קיש מסר אתמול הצהרה ואמר כי החלטת יו"ר ארגון המורים רן ארז להשבית את התיכונים היא "חוסר אחריות וטעות שתפגע קשות בתלמידים ובמורים". גורמים בארגון המורים אמרו לחדשות 13 כי "ציפינו שראש הממשלה יתערב. נעשו כמה פניות אליו במהלך המשא ומתן - וזה לא קרה". במידה והצדדים לא יגיעו להסכמות במהלך הלילה, צפויים לשבות מחר כל בתי הספר התיכוניים מלבד בתי הספר לחינוך מיוחד שלא ימשיכו לפעול כמתוכנן.

ביום חמישי הודיע ארז כי הוחלט להשבית את תחילת שנת הלימודים בתיכונים - כולל כיתות י"ג-י"ד - בכל מערכת החינוך, "בשל סירובו העיקש של האוצר לחתום על הסכם קיבוצי בדבר תוספת שכר ותנאי עבודה עם המורים". יו"ר ארגון המורים כתב: "אני קורא לכם לא להישמע להצהרות השקריות של שר האוצר המנסה בכל מחיר לשבור את העבודה המאורגנת, להפריט את מערכת החינוך ולהחתים מורים על חוזים אישיים ובכך להפוך אותם לעובדי קבלן. נמשיך במאבק כל עוד יהיה בכך צורך. נדאג ונתמוך בציבור המורים והמנהלים במשך המאבק הזה".

יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר החינוך יואב קיש
יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר החינוך יואב קיש | צילום: חיים גולדברג, יונתן זינדל/פלאש 90

בריאיון למהדורה המרכזית שלשום אמר רן ארז: "הבעיה של הכסף היא משנית. יש עניינים מהותיים יותר. אפשר להגיע לסיכום בכל הנוגע לנושאים הכלכליים – אך לא בחוזים האישיים של המורים". לשיטתו, "פגיעה בחוזים האישיים היא צעד ראשון בניצול תשומת הלב הציבורית בדרך להפרטת מערכת החינוך".

גם שר החינוך יואב קיש הגיע לאולפן חדשות 13 – ואמר כי "רן ארז מוביל לשביתה מיותרת לחלוטין. לפני שנה הגענו להסכמות, לחצנו ידיים ופתחנו את השנה, בדיוק אותה נקודת זמן כמו עכשיו. אני עמדתי בכל ההתחייבויות, דאגתי שכל המסגרת התקציבית באוצר תימסר למורים, שלא יירד שקל אחד למרות העיצומים והשנה הקשה. אנחנו בהסכם מצוין שהוא באותה מסגרת תקציבית - לא ירד אפילו שקל אחד".

"אפילו 800 שקלים שהמורים היו צריכים לקבל כל חודש מ-1 בספטמבר, שמגיעים לצד 9,600 שקלים שיינתנו למורים - חצי עכשיו וחצי עם פתיחת השנה הבאה - בכפוף לכך שלא יהיו עיצומים ושביתות", הוסיף שר החינוך. "יו"ר ארגון המורים מסכן כמעט 10 אלף שקלים לכל מורה בכך שהוא מכניס אותם לשביתה".

ביום רביעי פוצץ המשא ומתן בין ארגון המורים למשרדי האוצר והחינוך, לאחר שלא נרשמה התקדמות במו"מ בין הצדדים בפגישה שערכו ערב לפני כן. הממונה על השכר באוצר שיגר מכתב למרכז השלטון המקומי, עם הנחייה להיערך לאפשרות של לימודים במתכונת מצומצמת בתיכונים. במקביל, במשרד החינוך בחנו אפשרות לבקש צו מניעה. עם זאת, לפי גורמים במשרד - הסיכויים שיפנו לבית הדין לעבודה קטנים.