"גירעון עמוק": עתירה נגד רשת החינוך החרדי של יהדות התורה

בעתירה לבג"ץ, שהוגשה על ידי הפעיל החברתי ישראל קרוייזר נגד רשת החינוך העצמאי של המגזר החרדי ונגד משרד האוצר והיועמ"שית, נכתב כי העמותה מתוקצבת על ידי המדינה בכ-2 מיליארד שקלים בשנה, אך נמצאת במצב של "חדלות פירעון ההולך ומחמיר". בנוסף נטען כי התנהלות הרשת, שמפעילה כ-270 מוסדות לימוד לציבור החרדי, הינה "בלתי תקינה" וכי הפיקוח עליה "לקוי"

בית ספר
תלמידים בבית ספר חרדי (אילוסטרציה) | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

עתירה הוגשה היום (חמישי) לבג"ץ נגד רשת החינוך של יהדות התורה, משרד האוצר והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בבקשה להגביר את הפיקוח והבקרה על הרשת שמתוקצבת מכספי ציבור, על רקע המצב הפיננסי שלה והתנהלותה הכלכלית.

בעתירה, שהוגשה על ידי הפעיל החברתי ישראל קרוייזר, נכתב כי עמותת החינוך העצמאי מפעילה כ-270 מוסדות לימוד לציבור החרדי, בפיקוח אגודת ישראל, ומתוקצבת על ידי המדינה בכ-2 מיליארד שקלים בשנה. בעתירה טוען קרוייזר כי "על אף שהעמותה מתוקצבת לכאורה באופן מלא, היא מצויה במצב פיננסי של חדלות פירעון, ההולך ומחמיר מדי שנה".

עוד הוסיף קרוייזר כי "הגירעון העמוק והתופח שבו מצויה העמותה, מעיד על התנהלות בלתי תקינה בעליל שלה, וכל על פיקוח לקוי של משרד האוצר והיועמ"שית ביחס אליה". בנוסף נטען כי בעמותה המתוקצבת על ידי המדינה באופן מלא, "גירעון זה לא היה אמור להיווצר כלל".

Whatsapp Image 2023 01 04 At 1
תלמידות בחינוך החרדי

לפני כארבעה חודשים פורסם במהדורה המרכזית על אודות תרגיל לא חוקי  - שאף הוגדר ע"י גורמים ממשרד האוצר כ"הזוי" - שביצעה רשת החינוך של מפלגת יהדות התורה, על מנת "לקבוע עובדות בשטח" למשרדי הממשלה.

לפי דיווחים ברשתות של מורים מרשת החינוך של יהדות התורה, אלפים קיבלו תלוש משכורת בשווי גבוה בהרבה ממה שהיו רגילים אליו, אך הכסף שנכנס להם לחשבון הוא אותו הסכום שהם רגילים לקבל בחודשים עברו. מתברר כי רשת החינוך החרדית "ניפחה" את השכר בתלושים, אבל לא העבירה אותו למורים בפועל. בתלוש לדוגמא שנשלח לחדשות 13, ניתן לראות כי המורה קיבלה שכר של יותר מ-15 אלף שקלים. בתדפיס, לעומת זו, ניתן לראות שנכנסו לחשבון כ-12 אלף שקלים בלבד.

במכתב הסבר שנשלח למורים ע"י מנכ"ל רשת החינוך נכתב כי: "נותר רק הליך בירוקרטי מול המדינה, שבסופו יקבלו המורים את תוספת השכר". כך, למעשה, הוא מסביר למורים כי הוא מבצע פעולה בלתי-חוקית ומלין את שכרם.