יפה בן דויד: "האוצר לא יכול לקבוע את המדיניות במשרד החינוך"

ארבעה ימים לסוף החופש הגדול, ועדיין לא הושגו הסכמות שייאפשרו את פתיחת שנת הלימודים בזמן. מזכ"לית הסתדרות המורים התראיינה במהדורה המרכזית ואמרה כי באוצר רוצים לפגוע בעבודות הוראה. "למה צריך לפגוע בציבור הנשים? למה צריך לפגוע במשרות אם?"

זמן צפייה: 08:59

ארבעה ימים לסוף החופש הגדול, ונציגי המורים עדיין לא הגיעו להסכמות עם משרד האוצר שייאפשרו את פתיחת שנת הלימודים בזמן. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד התראיינה הערב (ראשון) במהדורה המרכזית, ואמרה כי מבחינתה הסתדרות המורים רוצה לפתוח את השנה בזמן. "לא יכול להיות שמשרד האוצר יבוא ויקבע את המדיניות הפדגוגית", אמרה בן דויד, "האוצר לא יכול לקבוע את המדיניות במשרד החינוך".

"זה לא זה מול זה", אמרה בן דויד כשנשאלה מה יותר חשוב לה - פתיחת שנת הלימודים או תנאי המורים, "אפשר לסיים את זה עם רצון טוב של פקידי האוצר והתערבות של שר האוצר". כשנשאלה מדוע לא לערב גורם שלישי במשא ומתן השיבה בן דויד: "זה הספינים של האוצר. אני חושבת שלא צריך גורם חיצוני, שרת החינוך ומנכ"לית המשרד יודעות מה צריך למערכת החינוך".

"הארבעה מיליארד הם לא ארבעה מיליארד" הסבירה בן דויד, "זה אומנם נשמע מאוד יפה אבל כאשר נכנסים באמת לתוכן התוכנית - הם רוצים להכניס את בית הספר של הקיץ שלא היה צריך להכניס אותו בכלל, רוצים לפגוע בעובדות הוראה, למה צריך לפגוע בציבור הנשים? למה צריך לפגוע במשרות אם?".

יאיר לפיד ואביגדור ליברמן | צילום: חדשות 13

בן דויד אמרה כי הפער בין המורים לאוצר עומד כעת על 800 מיליון שקלים, וכשנשאלה האם העבירה את ראש הממשלה יאיר לפיד לצד של המורים היא ענתה: "לא העברנו אף אחד. אני חושבת שאנחנו בצד של הצדק, לתגמל את ציבור עובדי ההוראה שכבר משנת 2016 אין להם הסכם שכר, מסוף 2019 יש להם רק תיקון של הסכם. שוחחתי עם רה"מ פעמיים, הוא גם אמר את זה, בינתיים הוא נותן לשר האוצר לפתור את הסאגה הזאת".

"ההצעה ההזויה של משרד האוצר היא במקום לפטר מורה גרוע - להעביר לבית ספר אחר", הוסיפה בן דויד, "אנחנו התנגדנו. אנחנו בעד מצוינות ולעשות זאת בצורה הטובה - לתת למנהלים להחליט על גמולי מצוינות. כל הנושא של חוזים אישיים - יש היום גם בפריפריה, והם מתגמלים את המורים הטובים שהם רוצים שיגיעו".

"גם מורים ותיקים של 10 ו-12 שנים עוזבים את המערכת, לא רק מורים צעירים", המשיכה בן דויד, "עובד הוראה שיגידו לו היום שבארבע שנים הוא יתקדם ב-400 ש"ח - נראה לך שהוא ישאר במערכת? גם המורה הצעיר שנכנס היום למערכת רוצה לראות אופק קידום. אם הוא ידע שבשנה השעירית הוא נתקע ויקבל רק 400 שקל - למה שהוא יכנס למערכת?".

משמרת מחאה של עובדי הוראה ליד משכן ראש הממשלה בירושלים, מורים, הסתדרות המורים
משמרת מחאה של עובדי הוראה ליד משכן ראש הממשלה בירושלים

בן דויד נשאלה גם על כך שבתקופת ממשלת הליכוד היא לא הכריזה על שביתה כשפג ההסכם, ועל כך היא ענתה: "גם בתקופת ממשלת הליכוד תקפנו בצורה חריפה מאוד גם את ההתנהלות כולה. אני א-פוליטית והוצאנו את כל הסיעות והמפלגות מהסתדרות המורים. לא קיבלתי פניות מנתניהו וכל ההתנהלות שלי היא רק לטובת ציבור עובדי ההוראה".

"אני מבינה את הכעס", הוסיפה בן דויד, "אבל הכעס צריך להיות מופנה כלפי האוצר שגרר רגליים במשך תשעה חודשים. נתנו איתותים, לא חיכינו לרגע האחרון - השבתנו את המערכת לפני סיום שנת הלימודים ומי שהביא אותנו עד הלום ומנסה לומר שזה בגלל המשבר הפוליטי - התחלנו הרבה לפני".

"אנחנו עושים הכל", סיכמה מזכ"לית הסתדרות המורים, "זה תלוי בשר האוצר ואני חושבת גם בראש הממשלה. יש לי אמון בבורא עולם. אני חושבת שמה שצריך לעשות זה להתכנס לאירוע הזה ולסיים אותו, ניתן לסיים אותו, המרחק הוא לא גדול".