בדרך לשביתה ארוכה בתיכונים: המו"מ בין המורים לאוצר תקוע

גורמים בארגון המורים קיימו היום משא ומתן שארך כ-3 שעות מול משרד האוצר, אך לא נרשמה התקדמות משמעותית בנושא, וכרגע נראה כי שנת הלימודים לא תיפתח כמתוכנן. באוצר לא מוכנים להגדיל את התקציב - והם מציעים פתרונות חלופיים שאינם מתקבלים על ידי המורים

זמן צפייה: 01:07

שנת הלימודים אמורה להיפתח בעוד חמישה ימים, אך עדיין נראה כי אין פתרון שיגרום לביטולה של השביתה המסתמנת בתיכונים. היום (ראשון) נפגשו גורמים מארגון המורים עם אנשי משרד האוצר, על מנת לקיים משא ומתן בנוגע לתקציבים ולהגיע לפתרון. הפגישה בין הצדדים נמשכה כשלוש שעות, בהן לא נרשמה התקדמות משמעות - וכרגע לא ברור מה יקרה ב-1 לספטמבר.

במשרד האוצר לא מוכנים להגדיל את התקציב, ובמקום זה מוצעים "פתרונות" חלופיים אך לא רלוונטים, שאינם מתקבלים על ידי ארגון המורים. בין היתר, משרד האוצר הציע להקטין את היקף המשרה של המורים, להוסיף שעות פרונטליות, ולבטל שעות גיל, שנות אם ושעות חינוך - מה שיפגע במורים המבוגרים ובתלמידים עצמם.

יו''ר ארגון המורים רן ארז
יו''ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מחר תתקיים פגישה מרתונית נוספת, שעתידה להימשך עד שעות הלילה. יו"ר ארגון המורים רן ארז ביקש להגיע להסכמות עד 30 באוגוסט כדי לא להשאיר את הילדים במתח עד הרגע האחרון. אמש, הוא התראיין בתוכנית "המטה המרכזי", אמר כי "תהיה שביתה ב-100%" והדגיש כי בארגון המורים "נערכים להשבתה של חודשים".

יו"ר ארגון המורים הוסיף: "אני רוצה לומר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים: מערכת החינוך הרוסה, היא הולכת ומידרדרת. חסרים 20% מתקני המורים, ורבים אחרים מלמדים מקצועות שהם לא אושרו ללמד; דוחסים תלמידים לכיתות כדי להתגבר על חוסר במורים. מורים רצים לשלם אלפי שקלים על שיעורים פרטיים, ופתאום נוצרים בישראל בתי ספר חצי-פרטיים - ששם ההורים יכולים לשלם; ובתי ספר שבהם ההורים לא יכולים לשלם. מערכת החינוך צריכה להדאיג כל אזרח והורה. אנחנו הפתרון, לא הבעיה".

משרד האוצר
מטה משרד האוצר בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר, כי המחלוקת העיקרית בהשבתת מערכת החינוך קשורה לתוקף ההסכם והמסגרת התקציבית, כאשר בארגון המורים מוכנים להסכם עד 2025, ואילו במשרד אוצר רוצים "שקט תעשייתי" מאיומים ושביתות לחמש שנים לפחות. כרגע הפערים בין הצדדים מוערכים בכמיליארד שקלים - תוספת השכר הממוצעת שמציעים באוצר היא 1,100 שקלים, בארגון המורים דורשים 2,000 שקלים בממוצע - וכמובן שהוויכוח מתמקד בתוספת למורים הוותיקים, כשבאוצר רוצים להעלות לוותיקים בכ-50% פחות מהתוספת לצעירים, ובארגון המורים דורשים תוספת זהה למתחילים ולוותיקים.

מעבר לכך, באוצר דורשים גם העסקה בחוזים אישיים של מנהלים ושל עד עשרה אחוזים מהמורים, וגם קיצור הליך הפיטורים של מורה, שכיום הוא מאד מסובך וממושך. לכל הדרישות הללו מתנגדים כרגע בארגון המורים, וגורמים באוצר מכנים את יו"ר ארגון המורים "דובי לא לא", אבל צריך לומר ביושר שהצעת האוצר הונחה על השולחן כבר לפני ארבעה חודשים ולא השתנתה מאז. לא מן הנמנע שאם יזהו בארגון גמישות לגבי המסגרת והתוקף - נראה אולי יותר נכונות להיעתר לדרישות האחרות.