המאבק לקראת ה-1 בספטמבר: ללא הסכמה ביממה הקרובה - התיכונים יושבתו

בעת בה נמשכים דיוני המשא ומתן לקראת מועד פתיחת שנת הלימודים, בארגון המורים יכריזו סופית על שביתה בתיכונים - אם לא תירשם התקדמות עד מחר בשעות הערב. גורם בחדר המו"מ אמר לחדשות 13 כי הדיונים לא מתקיימים באווירה חיובית וכי הפערים עדיין גדולים מאוד

זמן צפייה: 01:31

ברקע המשך הדיונים בין משרד החינוך, ארגון המורים ומשרד האוצר לקראת פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר, החליט ארגון המורים כי במידה ולא תירשם התקדמות במשא ומתן ביממה הקרובה הלימודים בתיכונים לא ייפתחו - כך דווח הערב (שלישי) במהדורה המרכזית. גורמים מחדר המשא ומתן אמרו לחדשות 13 כי הדיונים לא מתקיימים באווירה חיובית וכי הפערים עדיין גדולים מאוד, לנוכח חוסר האמון בין הצדדים.

בתוך כך, משרד האוצר הוציא אתמול לפועל מהלך נגד יו"ר ארגון המורים רן ארז, במסגרתו אנשי חינוך נקראו לשבור את השביתה הצפויה. משרד החינוך והרשויות המקומיות לא שיתפו פעולה עם המהלך, אך ארגון מורים קטן בשם "מורים מובילים שינוי" פרסם מסמך המדריך מורים הרוצים לשבור שביתה.

המדריך הפך לוויראלי ועורר דאגה בקרב בכירים בארגון המורים. בעקבות זאת, הוציא ארז הודעה בה תקף את היוזמה והתריע כי ארגון "מורים מובילים שינוי" לא ידאג לאנשי ההוראה ולא יספק להם ביטחון תעסוקתי בעת הצורך.

יו''ר ארגון המורים רן ארז
יו''ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מוקדם יותר היום, במכתב ששיגר לממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, תחת הכותרת "התערבות בוטה וחסרת תקדים בחירות השביתה של עובדות ועובדי ההוראה בחינוך העל יסודי בישראל" - כתב ארז: "במקום להשקיע את מרצך וזמנך, לעשות הכול על מנת לוודא הגעה להסכמות בנוגע לחתימה על הסכם קיבוצי ופתיחת שנת לימודים, אתה עוסק בהוצאת מכתב בלתי חוקי בעליל שמטרתו אחת ויחידה - לנסות ולהלך אימים על ציבור עובדי ההוראה לשבור שביתה, לפגוע בהתארגנות המורים, למנוע ממורים לממש את זכות היסוד המוקנית להם לנקוט בצעדים ארגוניים ולשבור את רוחם, וזאת בדרך הנמוכה ביותר של פגיעה בשכרם".

מטה משרד החינוך
מטה משרד החינוך

סלע המחלוקת העיקרי בין ארגון המורים למשרד האוצר קשור לתוקף הסכם השכר של המורים והמסגרת התקציבית. בארגון המורים מוכנים להסכם עד 2025, ואילו במשרד האוצר רוצים "שקט תעשייתי" מאיומים ושביתות לחמש שנים לפחות. כרגע הפערים בין הצדדים מוערכים בכמיליארד שקלים. תוספת השכר הממוצעת שמציעים באוצר עומדת על כ-1,100 שקלים. בארגון המורים דורשים 2,000 שקלים בממוצע.