חרף המחאה ותחת אבטחה: חיים רמון החל ללמד באוניברסיטת ת"א

שר המשפטים לשעבר, שהורשע בביצוע מעשה מגונה, העביר את שיעורו הראשון במוסד האקדמי, למרות המחאה שפרצה לפני כעשרה חודשים. בכניסה לכיתה ציפתה לו הפגנה ונוכחות הסטודנטים בכיתה הייתה דלה

זמן צפייה: 01:15

כעשרה חודשים לאחר פרסום חדשות 13: שר המשפטים לשעבר חיים רמון, שהורשע בביצוע מעשה מגונה בחיילת, החל היום (שני) ללמד באוניברסיטת תל אביב. לאחר הפרסום על קבלתו כמרצה אורח פרצה מחאה של מרצות, מרצים, סטודנטיות וסטודנטים, אך האוניברסיטה נותרה בעמדה. כאשר נכנס היום רמון לכיתת הלימוד, לווה בידי מאבטחים. מחוץ לכיתה חיכו לו סטודנטים וסטודנטיות שהפגינו נגד נוכחותו בקמפוס.

רמון ילמד בחודשיים הקרובים במסגרת תוכנית המביאה מרצים מן החוץ, ובאוניברסיטה הודיעו כי על אף שהנוכחות בקורס בזמני שגרה היא חובה – לא יחויבו הסטודנטים להשתתף בשיעור, וכי החומר שיועבר לא יכלל במבחן המסכם. בעקבות כך, חצי מהסטודנטים לא הגיעו היום לשיעור, והוא לא התקיים כסדרו.

כתבות נוספות בחדשות 13:

בכיר בהסתדרות הורשע בביצוע עבירות מין בקטינה

רופא משפחה מהמרכז נעצר בחשד לעבירות מין בקטינים

יממה לבחירות: הפוליטיקאים יצאו לרחובות לשכנע את המתנדנדים

חיים רמון
חיים רמון | צילום: חדשות 13

בחודש יוני, תבע חיים רמון את הדר שגיא, יו"ר תא הסטודנטיות "תל אביביות", על חלקה במחאה נגדו ועל כך שכינתה אותו "עבריין מין", וקראה לאוניברסיטה שלא להעסיקו. רמון תבע משגיא 75 אלף שקלים, בטענה כי הוא הורשע במקרה אחד בלבד של מעשה מגונה, ולא הוטל עליו קלון. שגיא מסרה אז בתגובה: "הוא מוזמן לנסות, המונח המשפטי 'עבריין מין' מתייחס לאדם שביצע עבירה כדוגמת זו שהוא ביצע, ולכן אין שום סיכוי שאנחנו חוזרות בנו מהאמירה הזאת. אם אוניברסיטת תל אביב מעוניינת לפתוח בתכנית לשיקום עבריינים זה דבר מבורך בעיניי. לא כמרצים".

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, הגיבה לתביעה שהגיש חיים רמון, אותה כינתה תביעת השתקה. "יש לזכור שמדובר באדם שהורשע במעשה מגונה והעובדה שהחליט לנקוט בצעד בריוני ולהגיש תביעת דיבה ממשיכה את הקו המביש שבו נקט במשפטו – כאשר צמצם את מעשיו ואחריותו ומנגד הגזים והפריז באשר לחלקה של המתלוננת", מסרה סוליציאנו. "יש לגנות בכל פה את הבחירה הכוחנית של רמון, שרומס כעת סטודנטית צעירה שהשתמשה בחופש הביטוי כדי למחות על העסקתו. על אוניברסיטת תל אביב להימנע מהעסקת מרצה שמשתמש בתביעות השתקה כדי לחסום את חופש הביטוי, שהוא עיקרון יסוד במוסד להשכלה גבוהה".

כאמור, לפני כעשרה חודשים פורסם בחדשות 13 כי סטודנטיות מתא "תל אביביות" העבירו מכתב מחאה חריף לראשי המוסד, שבו הן דורשות לבטל את ההחלטה. "לא ייתכן שמי שהורשע במעשה מגונה באישה צעירה, ואף הכפיש את שמה כחלק ממסע מתוקשר שליווה את התיק המשפטי נגדו, ילמד כעת נשים צעירות, סטודנטיות באוניברסיטה", טענו הסטודנטיות במכתבן. "העסקה של עבריין מין על ידי האוניברסיטה מהווה עמדה ברורה של תמיכה באדם זה".

רמון, שנבחר ללמד קורס בשם "סמכות ללא אחריות, אחריות ללא סמכות" בחוג למדע המדינה, על האופן שבו מתקבלות החלטות במדינת ישראל, מסר בזמנו בתגובה למכתב כי "עד המקרה, שאירע לפני 12 שנים, ולאחריו לא דבק בי רבב".