35 אחוז לחדשים, 3 אחוז לוותיקים: המחלוקת בקרב על שכר המורים

היום יתחדש המו"מ בין האוצר להסתדרות המורים כשבמוקד דרישת המזכ"לית יפה בן דוד לעלות את תוספת השכר למורים הוותיקים. העלות המוערכת של הגדלה נוספת: בין 750-500 מיליון שקל. הערכה: לפיד ילחץ על האוצר ועל שרת החינוך להתפשר

זמן צפייה: 03:46

11 ימים לפתיחת שנת הלימודים: בשעה 12:30 היום (ראשון) יתחדש המשא ומתן על שכר המורים בין מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד לממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן. גם מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר צפויה לקחת חלק בדיון היום.

שתי המחלוקות העיקריות במשא ומתן עומדות על פערי השכר בין המורים החדשים למורים הוותיקים. לפי הצעת משרד האוצר, המורים החדשים יזכו לתוספת של עד 35 אחוזים, אך המורים הוותיקים יזכו לשלושה אחוזים בלבד – וזו סוגיה שתוקעת את המשא ומתן.

מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד
מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

באוצר רוצים להשקיע את מירב הכסף למורים החדשים, אך במשרד החינוך ובהסתדרות המורים אומרים שהשכר המוצע לא ייתן אופק ותתרחש עזיבה המונית אחרי 6-5 שנים. לפי הערכות, צמצום הפער במשא ומתן על שכר המורים יכול לעלות בין חצי מיליארד ל-750 מיליון שקל בשנה.

המחלוקת השנייה היא סביב סוגיית החופשות כשבאוצר מעוניינים להמיר בין 10-5 ימי חופשה, בין היתר החופשות באסרו חג, לימי שישי. בהסתדרות המורים מתנגדים לכך.

ההערכה היא שראש הממשלה יאיר לפיד ילחץ על משרד האוצר ועל שרת החינוך יפעת שאשא ביטון להתפשר ולהגיע לעמק השווה ולהציג עמדה אחידה של הממשלה מול הסתדרות המורים כשהרעיון הוא לצמצם את הפערים בין התוספות הנדיבות למורים החדשים ולתת יותר למורים הוותיקים.

ראש הממשלה לפיד בהצהרה
צפוי ללחוץ להתפשר. ראש הממשלה לפיד | צילום: קובי אלקוצר, לע''מ

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון התראיינה אמש במהדורת השבת והאשימה את האוצר בסחיבת רגליים, בחוסר הבנה את מערכת החינוך, ובחוסר דאגה לעתיד הילדים והמורים. בריאיון טענה שאשא-ביטון כי כבר בחודש ינואר, עם תחילת המשא ומתן לגבי הסכמי השכר של המורים במערכת החינוך, משרד האוצר אמר בצורה מפורשת שהעניין לא יפתר עד ה-1 בספטמבר.

שאשא-ביטון אמרה כי עשתה כל שביכולתי להגיע להסכם שכר עוד טרם היציאה לחופש הגדול, על מנת ליצור ודאות אצל התלמידים וההורים. אולם, כך לפי השרה, גם לאחר שביתת ההסתדרות בחודש יוני, משרד האוצר המשיך לשלוח בקשות לדיונים שיימשכו עד ה-31 באוגוסט. על כך אמרה שרת החינוך: "מי שמבקש דיונים עד סוף אוגוסט - לא מעוניין להגיע להסכמות".