אחרי הסערה: היועמ"שית תבדוק את הסיבה לביטול פרס ישראל

בהרב-מיארה ואנשי משרד המשפטים החלו בבדיקת הנסיבות לביטול הענקת הפרס השנה, לאחר שכבר ביררו את הנושא באופן ראשוני עם משרד החינוך. בהמשך ייבחנו טענותיו של היזם איל וולדמן, לפיו הופעלו לחצים לביטול הענקת הפרסים בעקבות זכייתו - וכן ייבדק אם היו זוכים נוספים שהביאו להחלטה

זמן צפייה: 00:52

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואנשי משרד המשפטים החלו בבחינת סערת ביטול פרס ישראל - כך דווח הערב (שני) במהדורה המרכזית. במסגרת הבדיקה, ייבחנו טענותיו של היזם והמיליארדר איל וולדמן, לפיו הופעלו לחצים חיצוניים לביטול חלוקת הפרסים לאחר שנבחר כזוכה. בנוסף, ייבחן אם היו מועמדים נוספים שזכייתם הביאה לביטול.

במסגרת בדיקת הנושא, נערכה היום ישיבת בירור ראשונית עם נציגי משרד החינוך במשרד המשפטים, אצל המשנה ליועמ"שית אביטל סומפולינסקי. בנוסף, גם בג"ץ יעסוק בסוגייה, בעקבות עתירה שהגיש עורך הדין שחר בן מאיר.

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, במחאה על החלטת השר קיש, ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע על קיום "אירוע הצעדה" לחוקרים בתחומים המדע והרוח, שייערך ביום העצמאות ויהווה טקס "פרס ישראל" אלטרנטיבי. במפגן ההצדעה ישתתפו מדענים מובילים, אנשי רוח בולטים, נציגי התעשייה וזוכי פרס נובל ופרס ישראל לדורותיהם.

בהודעה שפרסמו ראשי אוניברסיטאות נכתב: "אנו סבורים כי ביטול הפרסים מעולמות הרוח, המדע, היזמות והחדשנות בטקס פרס ישראל מבטא סדרי עדיפויות משובשים הבוחרים להתעלם מהתחומים שהופכים את ישראל למדינה מתקדמת, עוצמתית ומובילה".

עוד הוסיפו: "שיבוש ערכי זה צורם במיוחד על רקע האיומים החמורים והבלתי פוסקים על מדינת ישראל ואזרחיה, אשר פריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות מאפשרות להם להיות מוגנים ובטוחים יותר, ודואגות לחוסן הלאומי של ישראל בשגרה ובמלחמה גם יחד".

טקס הענקת פרס ישראל בבנייני האומה
טקס הענקת פרס ישראל בשנת 2022 | צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון

אתמול הגיע וולדמן, שבתו ובן זוגה נרצחו במסיבת ה"נובה" ב-7 באוקטובר, לדיון בועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, במהלו פרץ בבכי ואמר: "זו ארצי מולדתי שלמענה נלחמתי, ואדמתה ספוגה בדמה של בתי האהובה דניאל, ובן זוגה האהוב נעם שי שהיה לי כבן".

בהמשך הדיון האשים: "מי שבחש בהחלטה לפסול את מועמדותי הוא שלומי פוגל, איש עסקים ידוע המקורב לראש הממשלה ולרעייתו. לאחר שנודעה כוונת הועדה להמליץ על מועמדותי, הפעיל פוגל לחצים כבדים על מי מחברי הוועדה להמליץ על מועמדת אחרת מהמגזר 'הנכון' - ולחזור מהכוונה להמליץ עלי. רק לאחר שהוועדה עמדה בלחצים הכמעט בלתי אפשריים שהופעלו עליה ודבקה בהחלטה להמליץ עלי - לא נותרה לשר החינוך ברירה אלא לבטל את כלל הפרסים. כאמור, משום שלא היה בידו לפסול רק אותי". הוא כינה את המהלך "בזוי והזוי מאין כמותו".

מיד לאחר שנודע כי תבוטל חלוקת הפרסים בתחומי המדעים, וולדמן מסר לחדשות 13: "ההחלטה לא הייתה עניינית והיו מעורבים בה אנשים שלא היו צריכים להיות בתוך התהליך". השר קיש הכחיש את הפרסום לפיו הסיבה היא זכייתו של מייסד "מלאנוקס" והגיב: "דחיית הפרס נובעת רק מהמצב המלחמתי. השנה לא נבחר לפרס ישראל אף זוכה, מכיוון שעבודת הועדות חסויה איני יכול להתייחס אליהן פומבית".