בלאקפייס ולעג למזרחים: גזענות בסרטון של תלמידות אולפנה בי-ם

בסרטון סיום מחזור שהעלו ל"יוטיוב" בנות אולפנת חורב, אחת האולפנות היוקרתיות של הציונות הדתית, מציגות התלמידות סיטואציות שגרתיות מהחיים באולפנה, שבכל פעם הם מביימות אותן בגרסה "הרגילה", ובגרסה "המזרחית", כשפניהן צבועות בחום. בין היתר, הצלצול מתחלף מ"חורשת האקליפטוס" לשיר "בן של מלך" - ותמונות של פתגמים המעטרות את הקירות מתחלפות בתמונות של רבנים. מהאולפנה נמסר: "שגגה שנפלה תחת ידינו"

זמן צפייה: 04:17

גזענות באולפנה: סרטון של מחזור פ"ג באולפנת חורב בירושלים, שפורסם ב"יוטיוב" לפני כחודש, מציג את תלמידות המחזור של אחת האולפנות היוקרתיות של הציונות הדתית במספר סיטואציות שגרתיות מהחיים באולפנה, כשבכל פעם הם מביימות את הסיטואציה כפי שהיא במציאות, ופעם נוספת כפי שהיה אילו "האולפנה הייתה מזרחית", לטענתן.

בתחילת הסרטון ניתן לראות את הבנות עוברות האחת אחרי השנייה מול המצלמה, כשעל המסך מופיע השם של כל אחת, ובכל פעם שם המשפחה משתנה לשם שאמור להיות "מזרחי". כך לדוגמה משתנה השם שכטר לבן אבו, השם ליברמן למלול, והשם פלדמן לביטון. תוך כדי ההליכה, כל אחת צובעת את פניה בצבע חום, על מנת להציג את הגרסה "המזרחית" שלהן.

מתוך הסרטון של בנות אולפנת חורב
מתוך הסרטון של בנות אולפנת חורב | צילום: מתוך הסרטון

בסיטואציה אחת, מראות הבנות כיצד הן ישובות בצורה מסודרת ליד השולחנות בכיתה בזמן שהמורה נכנסת, כשלאחר מכן הן "מזרחיות" כשפניהן צבועות, והן מתחילות לרקוד בכיתה ולהרעיש במקום להתיישב. במקרה נוסף, התלמידות "הרגילות" מחליפות תמונות של פתגמים על הקירות בתמונות של הבאבא סאלי ושל הרב עובדיה יוסף.

עוד ניתן לראות הבדל בין הצלצולים השונים בסיום השיעור. במקרה "הרגיל" הצלצול הוא של השיר "חורשת האקליפטוס", בעוד במקרה "המזרחי", הצלצול הוא מהשיר "בן של מלך". עוד התלמידות מראות כי בזמן תפילה הן מתפללות בשקט ובצורה מנומסת, בזמן שבגרסה "המזרחית" הם מתפללות בצורה רועשת תוך כדי דפיקות על השולחן.

בסיטואציה בה משתתפת אחת המורות, היא עומדת ליד הכניסה לאולפנה ומקבלת תלמידה שהגיעה, ושולחת אותה להתארגן, בעוד במקרה "המזרחי", המורה אומרת לתלמידה: "חיים שלי מה קרה לך היום כפרה מה עם החצאית?". התלמידה משיבה: "חיים שלי המורה אני מנסה להקפיד זה קשה". לבסוף ניתן לראות את הבנות רוקדות לצלילי השיר "ארץ" של אילנית, כשלאחר מכן עם הפנים הצבועות הן רוקדות עם דרבוקה כשמתנגן השיר "חביב גלבי" של להקת A-WA.  בסיום הסרטון מופיע כיתוב על המסך: "עלאק מזרחי, אולי מזרח אירופה".

מתוך הסרטון של בנות אולפנת חורב
מתוך הסרטון של בנות אולפנת חורב | צילום: מתוך הסרטון

מאולפנת חורב נמסר בתגובה: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנא מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים. כל מי שנחשף לפעילות האולפנא לאורך השנים יודע כי אינו משקף כלל את הנעשה באולפנא שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית. צוות האולפנא יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה. זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צווותי החינוך ותלמידות האולפנא".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לסרטון בחשבון הטוויטר שלו: "דוחה על הסף את גילויי הגזענות מצד תלמידות באולפנה בירושלים, שלא מייצגות את הציבור הדתי לאומי". עוד כתב רה"מ כי "אין לאפליה ולגזענות שום מקום במדינת ישראל. כולנו עם אחד".

Whatsapp Image 2023 04 11 At 0
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שר החינוך יואב קיש צייץ. בטוויטר כי "נחרדתי לצפות בסרטון המזעזע שמציג גילויי גזענות נוראים שאסור לנו בשום אופן לקבלם, בחברה כולה ובמוסדות החינוך בישראל בפרט". עוד הוסיף: "הנחתי את מנהל מחוז ירושלים ומנהלת החמ״ד לזמן לברור מיידי את כל הנוגעים בדבר ולדווח לי בטווח הזמן המיידי. גזענות לא בבית ספרנו".

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "הסרטון שצולם באולפנת חורב בירושלים ולועג לתלמידות מזרחיות, הכאיב לי מאד. גזענות עלובה ומקוממת, דעות קדומות, בוז ולעג לגדולי הרבנים שלנו. אני פונה לראשי האולפנה: זה לא סתם סרטון לפורים, זו גזענות טהורה נגד ציבורים גדולים מאד במדינה. עשו הכל כדי לעקור זאת מהשורש".

חברת הכנסת נעמה לזימי הגיבה גם היא: "הגזענות הקשה של נערות האולפנה מרסקת את הלב. כמה עמוקה השנאה והבוז למזרחים של קהילתן והסביבה החינוכית שזה הביטוי שיצא מהן. נורא. בעוד הקואליציה מפילה חוק שישלול תקצוב ממוסדות מפלים, זו בדיוק המדיניות שהם עוצמים למולה עיניים. אמשיך להילחם על קידום החוק ומצפה ממשרד החינוך לפעול מיידית מול בית הספר והנהלתו, את הגזענות הזו צריך לעקור מהשורש".