קיש מתקפל: פרס ישראל יחולק השנה כרגיל

אחרי שהיועמ"שית לא הסכימה להגן על עמדת המדינה בבג"ץ - שהוציא צו על תנאי והורה לשר החינוך להסביר מדוע לא יחולק הפרס כבכל שנה, הודיע השר קיש כי "בהינתן המצב בו הייעוץ המשפטי לא מגן על עמדתי בבית המשפט, ועל מנת שלא לייצר ריב ומדון - בחרתי לשנות את ההחלטה"

זמן צפייה: 03:59

אחרי הסערה, ולאחר שבחדשות 13 פורסם כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה החלה בבדיקת הסיבה לביטול חלוקת הפרסים בתחומי המדע והרוח, שר החינוך יואב קיש הודיע היום (רביעי) כי פרסי ישראל יחולקו השנה כרגיל.

קיש מסר: "בימים האחרונים נפגשתי עם היועמ"שית והבהרתי לה את השיקולים שעמדו בבסיס החלטתי. בניגוד לעמדתי ולרצוני שטקס פרסי ישראל השנה, לאור המלחמה הנמשכת, החטופות והחטופים הנמצאים בעזה והנפגעים בקרב כוחותינו, יעסוק אך ורק בתקומה ובגבורה - החליטה היועצת המשפטית, לצערי, שלא להגן על עמדתי בבג"ץ".

לדברי שר החינוך, "בהינתן המצב בו הייעוץ המשפטי לא מגן על עמדתי בבית המשפט, ועל מנת שלא לייצר ריב ומדון מיותר כאשר התוצאה בהיבט המשפטי ברורה וידועה מראש, בחרתי לשנות את ההחלטה הראשונית ולהעניק את פרסי ישראל בקטגוריות השונות, לצד הענקת פרסי התקומה, ביום העצמאות הקרוב. לכל ברור כי אין לנו את המותרות לויכוחים נוספים מיותרים בתוכנו, והשאיפה שצריכה להיות לכל אחת ואחד מאיתנו היא לאחדות נרחבת. מטבע הדברים, הטקס השנה יערך במתכונת שונה, כאשר עיקר המשקל יינתן לאירועי מלחמת חרבות ברזל.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מטה מאבק האקדמיה וארגון "בשער", שעתרו לבג"ץ נגד ביטול הענקת הפרס - בירכו על המהלך: "העתירה עשתה את שלה. דווקא בימים הקשים שעוברים על מדינת ישראל, יש חשיבות יתרה בכיבוד ושמירה על המוסד הממלכתי החשוב של הענקת פרסי ישראל במגוון תחומי המדע, הרוח, היצירה, התרבות והמצוינות - המסמלים את כוחה של החברה בישראל".

"כפי שהבהרתי זאת מכבר, כלל הזוכים אשר יומלצו על ידי הוועדות בקטגוריות השונות יקבלו את הפרסים, אולם במקום שיוענקו כפי שהוצע בשנה הבאה לאחר המלחמה, הם יוענקו בשנה זו. בכוונתי, בהתייעצות עם גורמי המקצוע, לבחון מתן אפשרות לזוכים אשר ירצו בכך, לדחות את הענקת הפרס עבורם משנה זו לשנה הבאה. היום אודיע לועדות הפרס להמשיך את עבודתן ולהעביר את המלצותיהן בהתאם".

פרס ישראל
פרס ישראל, ארכיון | צילום: משה מילנר / לע"מ

קיש הוסיף: "אירועי 7 באוקטובר הם מהאירועים הקשים בהיסטוריה הישראלית ומכוננים בהוויה שלנו כאומה. כאשר ניצבתי בפני ההחלטה כיצד יש לקיים את טקס פרסי ישראל בשעה מורכבת זו – הדרך הנכונה, הייתה ברורה לי כאור השמש. השעה היא שעה להתבוננות פנימית, להתחברות מחודשת עם ה- DNA שלנו כאומה ישראלית, שקמה מעפר דל של גלות והקימה מדינה יהודית ודמוקרטית תוך הקרבה וגבורה אין סופית.

"לכן הודעתי כי פרס ישראל, הפרס החשוב והיוקרתי ביותר במדינת ישראל, יוענק השנה לאזרחים שהפגינו, בשעה מאתגרת זו, את המיטב שבמעלות בני עמנו – גבורה, אחווה ורעות הדדית. התרגשתי מאוד לבשר אמש על הענקת הפרס הראשון בתחום התקומה וגבורה אזרחית ל- 'צוות אלחנן' ולהודיע על כך לבני ויוכי, הוריו של אלחנן, שלומית, אשתו של אלחנן, ואיתיאל ומנחם קלמנזון זוכי הפרס.

"אנחנו בימים של לחימה, שכול ודאגה לאחינו ואחיותינו שעדיין בשבי, בפרט בימים אלה ברור כי כל ויכוח שאינו תורם למלחמה הצודקת אותה אנו מנהלים צריך להיעלם מהשיח הציבורי. כולנו מאמינים בצדקת דרכנו ואיני קורא לאחידות אלא לאחדות ורעות. הדבר הנכון בעת הזאת הוא להמשיך ולפעול בכל דרך עד הניצחון המוחלט והחזרת כל החטופים לבתיהם בשלום ובמהרה".

איל וולדמן בכנסת
איל וולדמן בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כשבועיים פורסם במהדורה המרכזית כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ואנשי משרד המשפטים החלו בבחינת סערת ביטול פרס ישראל - וכי בג"ץ יבחן את העניין בנפרד. במסגרת הבדיקות, היו צפויות להיבחן טענותיו של היזם והמיליארדר איל וולדמן, לפיו הופעלו לחצים חיצוניים לביטול חלוקת הפרסים לאחר שנבחר כזוכה, בשל מעורבתו במחאות נגד המהפכה המשפטית. בנוסף, תכננו הגופים לבחון אם היו מועמדים נוספים שזכייתם הביאה לביטול.

כמו כן, במחאה על החלטת השר קיש, ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע על קיום "אירוע הצעדה" לחוקרים בתחומים המדע והרוח, שייערך ביום העצמאות ויהווה טקס "פרס ישראל" אלטרנטיבי. במפגן ההצדעה ישתתפו מדענים מובילים, אנשי רוח בולטים, נציגי התעשייה וזוכי פרס נובל ופרס ישראל לדורותיהם.