זעם על ביטול פרס ישראל לחוקרים: "המסר למדענים - תישארו בחו"ל"

ראשי האוניברסיטאות בישראל שיגרו מכתב חריף לשר החינוך יואב קיש, שבו מתחו ביקורת על ההחלטה שלא להעניק את פרס ישראל השנה במדעים: "המסר העולה מהחלטתך הוא שעדיף לחוקרים ומדענים יהודים וישראלים לשעבר להישאר במשרותיהם הנוכחיות מחוץ לישראל"

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר החלטתו לבטל את פרס ישראל בקטגוריות המדעיות, ראשי האוניברסיטאות בישראל שיגרו היום (שני) מכתב חריף לשר החינוך יואב קיש, ובו ביקרו את ההחלטה שעליה, לטענתם, גילו דרך אמצעי התקשורת השונים. "מצער במיוחד שהחלטה חד-צדדית זו מתקבלת על-ידי מי שאמור להבין יותר מכולם מדוע דווקא עכשיו, אסור לוותר בשום אופן על שום הזדמנות להעלות על נס את המדע והמחקר הישראלי", כתבו ראשי האוניברסיטאות לשר קיש.

בפנייתם כתבו ור"ה: "באכזבה עמוקה ובצער רב למדנו מן התקשורת על החלטתך התמוהה לבטל לאלתר את כלל הקטגוריות המדעיות בהן נבחרו במשך 71 שנים חוקרים ומדענים פורצי דרך כזוכים בפרס ישראל. מצער במיוחד שהחלטה חד-צדדית זו מתקבלת בהינף קולמוס על-ידי מי שעומד הן בראש מערכת החינוך של ישראל והן בראש המועצה להשכלה גבוהה, ואמור להבין יותר מכולם, מדוע דווקא בזמנים כאלה אסור לוותר בשום אופן על שום הזדמנות להעלות על נס את המדע והמחקר הישראלי".

מכון ויצמן למדע
מכון ויצמן למדע | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

"בימים בהם כלל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, משקיעים משאבים אדירים בקליטת עשרות אלפי הסטודנטים אשר חוזרים משרות מילואים ארוך ומפרך – מתקבל המסר שעבודת המחקר הענפה ופורצת הדרך המתקיימת במוסדותינו והמניעה את הכלכלה והחברה, וההוראה המכשירה את כח האדם למשק, אינן חשובות ואינן חלק מהתרומה לחוסן הלאומי. בימים בהם האוניברסיטאות בישראל והחוקרים הישראלים עומדים תחת מתקפות בלתי פוסקות של ארגוני ה-BDS, איומים (שכבר הופכים למעשים) בחרם אקדמי מצד אוניברסיטאות ברחבי העולם והצרת צעדים של מדענינו – מוטלת עליך החובה המוסרית לתמוך באקדמיה הישראלית ללא לאות ובכל אמצעי העומד לרשותך", הדגישו.

עוד טענו ראשי האוניברסיטאות: "בימים בהם אנו מנסים בכל כוחנו לשכנע חוקרים ומדענים יהודים וישראלים לשעבר להעביר את עבודתם האקדמית לכאן, לישראל – המסר העולה מהחלטתך הוא שאין להם כאן מקום ושעדיף שיישארו במשרותיהם הנוכחיות, מחוץ לישראל. דווקא בימים בהם נלחמת מדינת ישראל במספר חזיתות נגד אויבים אכזריים השואפים להשמידנו, לפגוע בגוף ולשבור את הרוח - החלטתך מתעלמת מהתרומה המהותית של ידע, חכמה והקניית דעת, בהם התבלט עם ישראל לאורך כל ההיסטוריה", והוסיפו: "אנו פונים אליך בשם כל אוניברסיטאות המחקר בישראל, ומבקשים ממך לשקול שנית את החלטתך, להחזיר את הקטגוריות המדעיות ל"פרס ישראל", לצד ויד ביד עם הקטגוריה החשובה של "גבורה אזרחית וערבות הדדית". החלטה שתאחד בין עוז הרוח לאומץ הלב – תהווה מסר שלם ונכון בשנה קשה זו, הן לאזרחי ישראל והן לאומות העולם".