חוזרים לביה"ס: כ-2.5 מיליון תלמידים החלו את שנת הלימודים תשפ"ג

אחרי שאיום השביתה הוסר הן בבתי הספר היסודיים והן בבתי הספר העל יסודיים, זאת בעקבות השגת ההסכמים בין הסתדרות המורים, משרד האוצר, משרד החינוך כמו גם הסכם בין ארגון המורים ומשרד האוצר, ילדי ישראל שבו היום לספסל הלימודים ואל גני הילדים - בהם 177 אלף שיעלו לכיתה א', ו-136 אלף שיעלו לכיתה י"ב

זמן צפייה: 03:19

אחרי שאיום השביתה הוסר הן בבתי הספר היסודיים והן בבתי הספר העל יסודיים בעקבות ההסכמים בין הסתדרות המורים וארגון המורים למשרדי האוצר והחינוך, הבוקר (חמישי) שבו אל ספסל הלימודים ואל גני הילדים 2.496 מיליון תלמידים ותלמידות.

מתוכם, כ-177,000 עולים לכיתה א', וכ-136,000 עולים לכיתה י"ב. בחינוך המיוחד ישנם 287,617 תלמידים ותלמידות - מהם 113,883 בכיתות חינוך מיוחד ו-175,734 משולבים בכיתות רגילות - וכ-150,000 תלמידים ותלמידות הם מחוננים ומצטיינים. כמו כן, במדינת ישראל ישנם כ-218,000 עובדי ועובדות הוראה, 22,050 גני ילדים ו-5,440 בתי ספר.

תלמידים בבית ספר
כ-2.5 מיליון תלמידים יחזרו לספסל הלימודים | צילום: אולבייה פיטוסי, פלאש 90

כאמור, אתמול בלילה, הושג הסכם בין ארגון המורים בראשות רן ארז ומשרד החינוך. "אנחנו אנשי בשורות", אמר הערב ארז, "הגענו סוף סוף להסכמות מלאות עם שרת החינוך באשר לרפורמה במקצועות ההומניים ובנושא שבוע עבודה מקוצר לחמישה ימים, וביצוע 5 שעות השהייה בבית". עוד מסר ארז כי פרטים נוספים ינתנו בהמשך, וכי הוא מאחל לתלמידים שנת לימודים מוצלחת.

במהלך השבועות האחרונים התנהל עם ארגון המורים, ובראשו רן ארז, משא ומתן על עניין הרפורמה בבגרויות ומעבר לחמישה ימי לימודים. אולם במהלך אחת הפגישות לפני כשבוע דרש ארז כי ייחתם איתו הסכם שכר כולל.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3108222018' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='ליברמן: "הכסף למורים יגיע מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1661967600/uploads/2022/903247883.jpg' kid='1_4xwppr10' duration='']

אמש התראיין שר האוצר אביגדור ליברמן במהדורה המרכזית של חדשות 13, לאחר שנחתם ההסכם בין האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים. ליברמן אמר כי "ההסכם מצוין. אנחנו הדגשנו שחשוב לנו לסגור את הפערים בין המורה צעיר למורה ותיק. היום מורה צעיר, בחודש ראשון יקבל לפחות 9,000 שקלים, ואם הוא מחנך - הוא יקבל 1,000 שקלים נוספים".

ליברמן הוסיף: "הנקודה השנייה היא מצוינות. זו הפעם הראשונה בה מנהל בית ספר יקבל סכום ממוצע העומד על 36,000 שקלים בו יוכל לתגמל את מורי בית הספר". לדבריו של ליברמן, "ההסכם יביא מורים חדשים ונמרצים למערכת וישמור על המורים הקיימים. עצם העובדה שאפשר להביא 7,500 אנשים מחוץ למערכת בחוזה אישי - זו פריצת דרך מהותית מאוד".

יחד עם זאת, ליברמן התייחס לעלייה בתקציב לו ייעד האוצר בעבור הרפורמה, ב-500 מיליון שקלים וטען כי משרד האוצר ביקש תחילה סכום העומד על 4.2 מיליארד דקלים ולא סכום העומד על 4 מיליארד שקלים. "הכסף הזה יגיע לפי החלטת ממשלה כחלק מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, חלק יבוא מהאוצר - זה כבר טכניקה. הממשלה הזאת צריכה להחליט על זה. נתנו בדיוק מה שתכננו", הוסיף ליברמן.

ליברמן, שאשא-ביטון ובן דוד
ליברמן, שאשא-ביטון ובן דוד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בהסתכלות על פרטי ההסכם שנחתם בין האוצר לבין הסתדרות המורים, נראה כי בשורה התחתונה למורים יש יותר הישגים מאשר לאוצר. האמצע היחידי שהושג הינו בעלות של מסגרת ההסכם, שכאמור עומד על 4.5 מיליארד שקלים. התוספת המשמעותית במסגרת המתווה תגיע למורים החדשים, כפי שחתרו לכך באוצר. לעומת זאת, מענק ההתמדה שליברמן כיוון אליו בעלות של 24 אלף ש"ח נחתך בכחצי, לעשרת אלפים שקלים.

זאת כדי לפנות תקציב למורים הוותיקים שירוויחו 1,100 נוספים למשכורתם, סכום שקרוב יותר לרצון ההסתדרון (1,100 ש"ח) מאשר לזה שהתכוונו אליו באוצר (400 ש"ח). יחד עם זאת, העובדה שהתוספת תינתן בסכום אחיד ולא באחוזים, תיטיב עם אלו שכיום מקבלים פחות, מה שיתרום לצמצום הפערים - שהיה אחד היעדים של ליברמן בדיונים.

שלום כיתה א'
שלום כיתה א' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוגע לסוגיית ימי החופשה, שהייתה אחת המחלוקות העיקריות בסכסוך, סוכם כי חמישה ימי חופשה יסונכרנו בין מערכת החינוך לשאר השוק, והם כוללים את איסרו חג, תענית אסתר ולג בעומר. במקום הימים האלה, סוכם על גשר בחגי תשרי, ועוד שני ימי חופשה גמישים שיעמדו לרשות המורים והמורות. לא ברור אם השינוי יחול כבר בשנה הבאה או עוד שנתיים. התאמת החופשים הינה רק באופן חלקי, כיוון שבן דוד סירבה לקצר את פגרת הפסח בחמישה ימים.

הישג נוסף של האוצר נרשם ביכולת מסוימת לקדם מצוינות, כאשר כל מנהל יוכל לחלק 36 אלף שקלים בחודש כבונוס למורים מהם הוא מרוצה – בין 400 ל100 שח למורה. בנוסף, עד 6 אחוזים מהמורים יועסקו בחוזה אישי, מערכת שבה עד כה קביעות וותק היו שם המשחק, ולכן מדובר ברפורמה משמעותית אבל כזו שתורגש רק בטווח הארוך. בנוגע לפיטורי מורים, משרד האוצר רשם מפלה כאשר ההסתדרות הסכימה לוותר על שלב אחד בלבד בתהליך הפיטורים, השלב של ביקור מפקחת בכיתה. כלומר, עדיין לא יהיה פשוט להיפטר מהעובדים השחוקים במערכת.

תלמידים בבית ספר
תלמידים בבית ספר | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

עיקרי ההסכמות בין האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים כוללים העלאת שכר למורה מתחיל ל-9,000 שקלים, ותוספות של 1,100 שקלים לכל הפחות לכל מורה. כמו כן, ינתן מענק התמדה של עשרת אלפי שקלים לאחר שלוש שנים במערכת. שכר המנהלים המתחילים יעלה ל-19 אלף שקלים.

כאמור, לוח החופשות בבתי הספר יותאם לימי החופש של ההורים, והוסכם כי מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. באוצר שבעי רצון מביטול החופשות באסרו חג, אולם בהסכם נקבע שימי החופשה החלופיים למורים יהיו שווי ערך - ימי חול ולאו דווקא ימי שישי כפי שדרשו באוצר, כשחלקם ייקבעו לראשונה לבחירת המורים.

כיתה
הבוקר, התלמידים יורידו את הכסאות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד האוצר הודיע גם על כוונתו להאריך את בית הספר של הקיץ עד ל-31 ביולי, והרחבתו לכיתות ד'. הסתדרות המורים רשמה הישג משמעותי כשהצליחה, בניגוד לעמדת האוצר, לשמר את עקרון הקידום לפי ותק. תוספת השכר במעבר מדרגה לדרגה תעמוד על 1,100 שקלים - במקום 400 שקלים כפי שדרש במקור משרד האוצר.

לאור ההסכמות, סכסוך העבודה יבוטל וצווי המניעה שהוגשו לבית הדין לעבודה יימשכו. הסכם מפורט יסוכם בימים הקרובים, ושר האוצר אביגדור ליברמן הודיע שנושא המקור התקציבי למימון ההסכם יובא לדיון והחלטה בממשלה ולאחר מכן תחל עבודת ניסוח ההסכם. לצורך החתימה על ההסכם, מסגרת התקציב הוגדלה ל-4.5 מיליארד שקלים.