חוזרים ללימודים: כ-2.5 מיליון תלמידי היסודיים והתיכונים ישובו לבתיה"ס

בתום ישיבת משא ומתן בין ארגון המורים לאוצר, ואחרי שבהסתדרות המורים הסכימו לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, הושג הסכם גם מול ארגון המורים. 177 אלף יעלו לכיתה א'. כל הנתונים לקראת פתיחת שנת הלימודים

זמן צפייה: 07:35

בתום ישיבת משא ומתן הערב (רביעי) - הושג הסכם עם ארגון המורים בראשות רן ארז ושנת הלימודים בתיכונים תיפתח גם היא מחר. "אנחנו אנשי בשורות", אמר הערב ארז, "הגענו סוף סוף להסכמות מלאות עם שרת החינוך באשר לרפורמה במקצועות ההומניים ובנושא שבוע עבודה מקוצר לחמישה ימים, וביצוע 5 שעות השהייה בבית". עוד מסר ארז כי פרטים נוספים ינתנו בהמשך, וכי הוא מאחל לתלמידים שנת לימודים מוצלחת.

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי מסר: "הגענו היום להסכם המהווה בשורה חשובה ומשמעותית עבור התלמידים, המורים, וכל צוותי החינוך, תוך דאגה לציבור המורים בתיכונים המאפשר לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. אני מברך את משרד החינוך, משרד האוצר, ארגון המורים, והשלטון המקומי שהצליחו לגשר על הפערים, ולהגיע להסכם המטיב עם כל הצדדים".

חוזרים ללימודים
חוזרים ללימודים | צילום: פלאש 90

במדינת ישראל לומדים היום 2.496 מיליון תלמידים ותלמידות. מתוכם, כ-177,000 עולים לכיתה א', וכ-136,000 עולים לכיתה י"ב. בחינוך המיוחד ישנם 287,617 תלמידים ותלמידות - מהם 113,883 בכיתות חינוך מיוחד ו-175,734 משולבים בכיתות רגילות - וכ-150,000 תלמידים ותלמידות הם מחוננים ומצטיינים. כמו כן, במדינת ישראל ישנם כ-218,000 עובדי ועובדות הוראה, 22,050 גני ילדים ו-5,440 בתי ספר.

תלמידים בבית ספר
תלמידים בבית ספר | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

במהלך השבועות האחרונים התנהל עם ארגון המורים, ובראשו רן ארז, משא ומתן על עניין הרפורמה בבגרויות ומעבר לחמישה ימי לימודים. אולם במהלך אחת הפגישות לפני כשבוע דרש ארז כי ייחתם איתו הסכם שכר כולל.

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: חדשות 13

הערב התראיין שר האוצר אביגדור ליברמן במהדורה המרכזית של חדשות 13, לאחר שנחתם ההסכם בין האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים. ליברמן אמר כי "ההסכם מצוין. אנחנו הדגשנו שחשוב לנו לסגור את הפערים בין המורה צעיר למורה ותיק. היום מורה צעיר, בחודש ראשון יקבל לפחות 9,000 שקלים, ואם הוא מחנך - הוא יקבל 1,000 שקלים נוספים".

ליברמן הוסיף: "הנקודה השנייה היא מצוינות. זו הפעם הראשונה בה מנהל בית ספר יקבל סכום ממוצע העומד על 36,000 שקלים בו יוכל לתגמל את מורי בית הספר". לדבריו של ליברמן, "ההסכם יביא מורים חדשים ונמרצים למערכת וישמור על המורים הקיימים. עצם העובדה שאפשר להביא 7,500 אנשים מחוץ למערכת בחוזה אישי - זו פריצת דרך מהותית מאוד".

יחד עם זאת, ליברמן התייחס לעלייה בתקציב לו ייעד האוצר בעבור הרפורמה, ב-500 מיליון שקלים וטען כי משרד האוצר ביקש תחילה סכום העומד על 4.2 מיליארד דקלים ולא סכום העומד על 4 מיליארד שקלים. "הכסף הזה יגיע לפי החלטת ממשלה כחלק מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, חלק יבוא מהאוצר - זה כבר טכניקה. הממשלה הזאת צריכה להחליט על זה. נתנו בדיוק מה שתכננו", הוסיף ליברמן.

ליברמן, שאשא ביטון ובן דוד במסיבת עיתונאים לסיום הסכסוך
ליברמן, שאשא ביטון ובן דוד במסיבת עיתונאים לסיום הסכסוך

בינתיים, בהסתכלות על פרטי ההסכם שנחתם בין האוצר לבין הסתדרות המורים, נראה כי בשורה התחתונה למורים יש יותר הישגים מאשר לאוצר. האמצע היחידי שהושג הינו בעלות של מסגרת ההסכם, שכאמור עומד על 4.5 מיליארד שקלים.

התוספת המשמעותית במסגרת המתווה תגיע למורים החדשים, כפי שחתרו לכך באוצר. לעומת זאת, מענק ההתמדה שליברמן כיוון אליו בעלות של 24 אלף ש"ח נחתך בכחצי, לעשרת אלפים שקלים. זאת כדי לפנות תקציב למורים הוותיקים שירוויחו 1,100 נוספים למשכורתם, סכום שקרוב יותר לרצון ההסתדרון (1,100 ש"ח) מאשר לזה שהתכוונו אליו באוצר (400 ש"ח).

יחד עם זאת, העובדה שהתוספת תינתן בסכום אחיד ולא באחוזים, תיטיב עם אלו שכיום מקבלים פחות, מה שיתרום לצמצום הפערים - שהיה אחד היעדים של ליברמן בדיונים.

ליברמן, שאשא-ביטון ובן דוד
ליברמן, שאשא-ביטון ובן דוד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בנוגע לסוגיית ימי החופשה, שהייתה אחת המחלוקות העיקריות בסכסוך, סוכם כי חמישה ימי חופשה יסונכרנו בין מערכת החינוך לשאר השוק, והם כוללים את איסרו חג, תענית אסתר ולג בעומר. במקום הימים האלה, סוכם על גשר בחגי תשרי, ועוד שני ימי חופשה גמישים שיעמדו לרשות המורים והמורות. לא ברור אם השינוי יחול כבר בשנה הבאה או עוד שנתיים. התאמת החופשים הינה רק באופן חלקי, כיוון שבן דוד סירבה לקצר את פגרת הפסח בחמישה ימים.

הישג נוסף של האוצר נרשם ביכולת מסוימת לקדם מצוינות, כאשר כל מנהל יוכל לחלק 36 אלף שקלים בחודש כבונוס למורים מהם הוא מרוצה – בין 400 ל100 שח למורה. בנוסף, עד 6 אחוזים מהמורים יועסקו בחוזה אישי, מערכת שבה עד כה קביעות וותק היו שם המשחק, ולכן מדובר ברפורמה משמעותית אבל כזו שתורגש רק בטווח הארוך

בנוגע לפיטורי מורים, משרד האוצר רשם מפלה כאשר ההסתדרות הסכימה לוותר על שלב אחד בלבד בתהליך הפיטורים, השלב של ביקור מפקחת בכיתה. כלומר, עדיין לא יהיה פשוט להיפטר מהעובדים השחוקים במערכת.