שאשא-ביטון: "מי שאומר שזו הצעה סופית - לא רוצה לפתור את המשבר"

בהמשך למשבר בין משרד האוצר להסתדרות המורים, שרת החינוך אמרה בכנס מחלקות החינוך כי נפגשה שוב עם שר האוצר - אשר לדבריה יצא מהפגישה ואמר שההצעה שנתן היא הסופית. "לא יכול להיות שהם מדברים באוגוסט על צווי מניעה במקום לפתור את המשבר"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון
ד"ר יפעת שאשא-ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ברקע המשבר בין משרד האוצר להסתדרות המורים, שרת החינוך ⁦‪יפעת שאשא-ביטון אמרה היום (חמישי) בכנס מחלקות החינוך: "אתמול נפגשנו שר האוצר, אנוכי וראש הממשלה - והוסכם שהיום יפגשו צוותי החינוך והאוצר. נדהמתי שהאוצר יצא מהפגישה ואמר שההצעה שנתן היא הסופית". לדבריה, "זה לא תום לב. לא יכול להיות שהם מדברים באוגוסט על צווי מניעה במקום לפתור את המשבר. מי שאומר שזו ההצעה הסופית - לא רוצה לפתור את המשבר".

אמש הסתיימה בלשכת ראש הממשלה ישיבה בנוכחות אביגדור ליברמן ושאשא-ביטון, כדי לדון במשא ומתן בין האוצר להסתדרות המורים. ראש הממשלה יאיר לפיד נמנע בשלב זה מהתערבות באופן אישי וישיר במגעים הכושלים ביניהם. רה"מ מקבל עדכונים מליברמן, אך שומר את האפשרות להתערב במשא ומתן כמוצא אחרון.

אביגדור ליברמן, יפה בן דוד
אביגדור ליברמן ויפה בן דוד | צילום: אבשלום ששוני, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כן נמסר מסביבתו של ראש הממשלה כי הוא מודאג מהמצב המקרטע של המשא ומתן, וכי ההנחה היא ששני הצדדים יצטרכו להתפשר ולמצוא את עמק השווה בשאלת הדיפרנציאליות של תוספות השכר. המדינה מתכוונת לפנות בימים הקרובים לבג"ץ ולבקש צווי מניעה אולם בית הדין לא צפוי לההתכנס מיידית ויעדיף לתת לצדדים הזדמנות נוספת להגיע להכרעה.

עוד אמרה שרת החינוך בכנס של מרכז השלטון המקומי בגני תקווה הבוקר: "כולנו התמודדנו עם כל הפערים והמשברים שהתעצמו בשנים האחרונות, מערכת החינוך חווה משבר מתמשך של כוח אדם והקורונה באה והציפה את המשבר. אנחנו פועלים בשנה האחרונה בשיתוף פעולה עם מרכז השלטון המקומי למציאת פתרונות למשבר ולקידום תכניות העשרה לבתי הספר והרשויות".

"אני בתחושות קשות. זה המאבק של כולם ועלינו להיות מגויסים למציאת פתרון. אנחנו נלחמים על העתיד של הילדים שלנו. מגיע להורים ולילדים שקט וודאות. זו משימת חירום של כולנו. היום תתקיים פגישה בין משרד האוצר והחינוך על מנת להביא פתרון ארוך טווח".

חיים ביבס
חיים ביבס | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, אמר: "החינוך הוא המשאב החשוב ביותר. הכל מתחיל ונגמר בחינוך, אנחנו חייבים את זה לדור הבא. אנו מגיעים לפתיחת שנת הלימודים עם כוח אדם שחוק, מחסור באנשי חינוך, מחסור בכיתות לימוד ועם קושי בתקצוב בשל התייקרויות של צהרונים, בינוי והסעות. מערכת החינוך צריכה רפורמה אמיתית, גם בשכר המורים אבל גם בשכר תומכות ההוראה וכל צוותי החינוך".

"צריך שינוי משמעותי עם תכנית קידום מסודרת ותנאים נלווים שתביא אנשים טובים לתוך המערכת. אנחנו דורשים מהאוצר להיכנס למו"מ מיידי בנושא שיפור השכר ותנאי העסקתן של הסייעות, שייכנס לתוקף החל מינואר 23, כשמשתחררים הסכמי השכר. אין שום סיבה בעולם שלא ישפרו להם את התנאים. אני קורא לראש הממשלה, שרת החינוך ושר האוצר להגיע להסכמות עבור הילדים שלנו".

שרת החינוך בכנס החינוך של מרכז השלטון המקומי בגני תקוה שנערך הבוקר: "כולנו התמודדנו עם כל הפערים והמשברים שהתעצמו בשנים האחרונות, מערכת החינוך חווה משבר מתמשך של כוח אדם והקורונה באה והציפה את המשבר. אנחנו פועלים בשנה האחרונה בשיתוף פעולה עם מרכז השלטון המקומי למציאת פתרונות למשבר ולקידום תכניות העשרה לבתי הספר והרשויות. אני בתחושות קשות. זה המאבק של כולם ועלינו להיות מגויסים למציאת פתרון. אנחנו נלחמים על העתיד של הילדים שלנו. מגיע להורים ולילדים שקט וודאות. זו משימת חירום של כולנו.היום תתקיים פגישה בין משרד האוצר והחינוך על מנת להביא פתרון ארוך טווח".

כיתה
כיתה בבית ספר | צילום: דוד כהן, פלאש 90

השביתה, אם תיפתח ב-1 בספטמבר, תתחיל בהסתדרות המורים אך צפוי שתתרחב ותצרף אליה גם את ארגון המורים, שמייצג את עובדי ההוראה בחטיבות הביניים ובתיכונים.

אמש בתום הפגישה עם שר האוצר, אמרה שרת החינוך: "אם כל הצדדים יגיעו בנפש חפצה, ניתן למצוא מתווה מוסכם שיאפשר את המשך ההשקעה במורים, שכבר היום נמצאים במערכת, תמריצים ועידוד למורים החדשים ורפורמות כולל טיפול בימי חופשה".

רה''מ יאיר לפיד בהצהרה לסיכום מבצע עלות השחר
רה''מ יאיר לפיד בהצהרה לסיכום מבצע עלות השחר

שאשא-ביטון הבהירה כי אם לא יגיעו להסכמות עד ליום ראשון, בכוונתה לדרוש דיון חירום בממשלה בימים הקרובים. היום ייפגשו מנכ"לית המשרד דלית שטאובר והממונה על השכר כדי להמשיך בשיחות אינטסיביות.

ראש הממשלה לפיד אמר בתום הדיון: "התפקיד של כל הגורמים סביב השולחן, הוא לתקן את הפערים שנוצרו בשנתיים האחרונות במשרד החינוך, בעקבות משבר הקורונה. מערכות נמדדות הכי טוב בסיטואציה של כאוס - וכעת יש לנו את ההזדמנות לשפר ולייעל את המערכת".