סערת "טיול שנתי שחורות": המורות ננזפו, אך ימשיכו ללמד

משרד החינוך החליט המורות מהתיכון הדתי "המר" שבעיר, שתועדו משוחחות על תלמידות ממוצא אתיופי בקבוצה בשם "טיול שנתי שחורות", זומנו לשימוע שבסופו הוחלט לנקוט נגדן צעדים משמעתיים: "המורות הביעו צער רב על המקרה". תיבחן מידת התאמתן ללימודים בשנה הבאה

זמן צפייה: 01:58

מורות בתיכון הדתי "המר" בנתיבות זומנו לשימוע לאחר שתועדו לפני כשבועיים כשהן משוחחות על תלמידות ממוצא אתיופי בקבוצת וואטסאפ שפתחו, שאותה כינו "טיול שנתי שחורות". בתום השימוע הוחלט לנקוט נגדן בצעדים משמעתיים. הן ננזפו, אך ימשיכו ללמד. עוד נמסר כי "המורות הביעו צער רב על המקרה".

רם זהבי, מנהל מחוז הדרום במשרד החינוך, אמר: "אני מצר על המקרה בו נפגעו מספר תלמידות בעקבות התנהלות לא תקינה של מורות במהלך טיול שנתי. ערכנו עם המורות בירור יסודי ומקיף וכן שימוע שבסופו השתמשנו בכלים המשמעתיים העומדים לרשותנו. הדגשתי בפני המורות כי אין מקום לשיח פוגעני וגזעני בחברה הישראלית בכלל ובמערכת החינוך בפרט וכי עלינו להוות דוגמא אישית בנושא". עוד נאמר כי לקראת שנת הלימודים הבאים, תיבחן מידת התאמתן של המורות המעורבות לבצע תפקידים בתוך המוסד החינוכי.

ח"כ והשרה לשעבר פנינה תמנו שטה: "החלטת משרד החינוך מבזה ומהווה אישור ואור ירוק לגזענות. החלטתם מוסיפה חטא על פשע. המורות והמחנכות שהשתתפו בחגיגת הגזענות כנגד התלמידות יוצאות אתיופיה, צריכות להיות מורחקות מתחום החינוך, תוך שלילת רשיון ההוראה שלהן. מדינת ישראל אינה זקוקה למורות לגזענות. זה המסר שהיה אמור להעביר משרד החינוך, אך נדמה כי הוא נכנע ללחצים זרים. אני דורשת משר החינוך יואב קיש, אשר גינה את המקרה, להתערב ולדאוג שהצדק יעשה לאלתר".

הפרשה החלה כשבמהלך נסיעה באוטובוס, בנות שישבו מאחורי המורות תיעדו את הטלפון של אחת מהן ואת השיחה שניהלה עם חברותיה. אחת התלמידות כתבה: "עצוב לי כבת העדה לראות את הרמה שירדתן אליה היום. במקום שתהיו המורות שלנו ותשמשו לנו דוגמה, עשיתן הבוקר את ההפך מזה. אני רואה את התמונות ולא מאמינה. אני מתביישת שאתן המורות שלנו".

Whatsapp Image 2023 03 12 At 1

אמה של אחת התלמידות אמרה: "אני רוצה להבין איך ייתכן שמורים בבית ספר בשנת 2023 יהיו כל כך גזענים שמלמדים משהו אחד ומתנהגים ממש הפוך. זה מה שדור העתיד שלנו צריך לראות? זה מה שדור העתיד צריך להתמודד איתו? אני בהלם שמדובר במורות שלימדו אותי. הייתי תחת חסותן שנים. אם רק הייתי יודעת שזו ההתנהלות, שזה מה שקורה מתחת לפני השטח, הייתי מנסה לחשוף אותן מזמן. בית הספר קבע שיחה שתתקיים ביום חמישי, שבה ככל הנראה המורות יבקשו סליחה".