פרס ישראל למנהל המכון הפתולוגי ולחושפת פשעי המין של חמאס

פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית יוענק השנה לד"ר כוכב אלקיים-לוי, על פועלה להעלאת המודעות לאלימות מגדרית ונפשעת של חמאס כלפי נשים באירועי 7 באוקטובר. בנוסף, כפי שפורסם בחדשות 13, פרס ישראל יוענק גם לד"ר חן קוגל, בעקבות מאמציו לזיהוי גופות החללים והנרצחים באסון 7 באוקטובר

זמן צפייה: 01:22

שר החינוך יואב קיש הודיע הערב (רביעי) כי פרס ישראל בתחום "ערבות הדדית" יוענק למנהל המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל ולד"ר כוכב אלקיים-לוי, מייסדת הנציבות לעניין פשעי המין של מחבלי חמאס נגד נשים וילדים. כוונתו של השר להעניק פרס לד"ר קוגל פורסמה לראשונה בחדשות 13.

הפרס יוענק לד"ר קוגל בעקבות מאמציו לזיהוי גופות החללים והנרצחים באסון 7 באוקטובר ולאחר מכן, ותפקידו בחשיפת זוועות חמאס לעולם. "המכון לרפואה משפטית בראשותו של ד"ר קוגל פעל בהקרבה מרשימה ובדבקות ימים ולילות תוך טלטלה רגשית נוראה וחשיפה למראות מזעזעים", מסר קיש. ד"ר קוגל שירת כקצין רפואה גדודי וחטיבתי בגבעתי, והיה לרופא הישראלי הראשון שהתמחה ברפואה משפטית בארץ. זאת, ברקע התפטרות בכירי המכון שפורסמה בחדשות 13.

עוד נמסר: "בנוסף לעבודה המדעית והמקצועית, שימשו ד"ר קוגל וצוות המכון כלי הסברתי חשוב במאבקה של המדינה להביא לתודעה הציבורית העולמית את הפשעים נגד האנושות שביצע חמאס, ובפעם הראשונה בתולדותיו הוכנסו עיתונאים זרים למכון לרפואה משפטית והוצגו בפניהם ממצאים המעידים על מעשי הזוועה שביצעו המחבלים - מהלך שסייע רבות להבהרת עמדתה של ישראל בעולם".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ כפר עזה | צילום: רויטרס

הפרס יוענק לד"ר אלקיים-לוי על פועלה להעלאת המודעות לאלימות מגדרית ונפשעת של חמאס כלפי נשים באירועי 7 באוקטובר. ד"ר אלקיים-לוי, ראשת "מכון דבורה", עו"ד ומרצה במחלקה ליחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית וממחברות "דו"ח הזוועות" שחשף בפני העולם את העדויות על פשעי המין המחרידים שביצעו מחבלי חמאס.

אלקיים-לוי מסרה לחדשות 13: "אין לי מילים, לא ציפיתי לזה. בעיקר התרגשות גדולה ואולי הוקרה על הזכות הזו שניתנה לי לתת קול למה שקרה פה ב-7 באוקטובר בארץ ובעולם".

"מחויבותה ומסירותה הביאו אותה לפעול בזירה הארצית והבינלאומית ולהקים כוח משימה שכותרתו 'חמ"ל פשעי מגדר', ובהמשך רתמה את הנציבות האזרחית לטיפול בעניין", מסר קיש. הוא הוסיף כי "כחלק מפועלה בנושא זה, גייסה ד"ר אלקיים-לוי משפטניות רבות לנציבות האזרחית לפעול לצידה ולקדם הכרה בזירה הבינלאומית בכך שמעשי חמאס כלפי נשים וילדים חוסים תחת ההגדרה של פשעים נגד האנושות.

"פועלה של ד"ר אלקיים-לוי בזירה הבין לאומית לחשיפת מעשי הזוועות של החמאס הוא נדבך חשוב ביותר במאבק ההסברתי על צדקת דרכינו ומלחמת החרמה אותה אנו מנהלים כנגד מרצחי החמאס. ד"ר אלקיים-לוי ברכות על הזכייה, עם ישראל מוקיר את פועלך ומודה לך".

שר החינוך יואב קיש, לאחר שהושג אתמול ההסכם עם ארגון המורים
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול הודיע השר כי פרס ישראל בתחום "תקומה וגבורה אזרחית" יוענק למנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר - "צוות אלחנן" - שהצילו יותר מ-100 תושבים בקיבוץ בארי. ב-7 באוקטובר, כששמעו על הטבח בעוטף - האחים מנחם ואלחנן קלמנזון הגיעו הישר למוקד הקרבות עם האחיין איתיאל. השלושה נסעו בין בתי הקיבוץ במשך יותר מ-14 שעות וחצי,  כשהם מוציאים מתוכם את כל מי שאפשר, ומנסים להציל כמה שיותר בני אדם. הצוות חילץ את התושבים הנצורים מהבתים, אך שילם מחיר כבד - כשאלחנן נפל בקרב.

חרבות ברזל אלחנן קלמנזון ז"ל והאחיין איתיאל בעת חילוץ תושבים מקיבוץ בארי
אלחנן קלמנזון ז"ל והאחיין איתיאל בעת חילוץ תושבים מקיבוץ בארי

אחרי סערת ביטול חלוקת פרסי ישראל בתחומי המדעים, ואחרי שהיועמ"שית החלה בבדיקת הסיבה למהלך, השר קיש הודיע מוקדם יותר היום כי פרסי ישראל יחולקו השנה כרגיל. שר החינוך מסר: "בימים האחרונים נפגשתי עם היועמ"שית והבהרתי לה את השיקולים שעמדו בבסיס החלטתי. בניגוד לעמדתי ולרצוני שטקס פרסי ישראל השנה, לאור המלחמה הנמשכת, החטופים הנמצאים בעזה והנפגעים בקרב כוחותינו, יעסוק אך ורק בתקומה ובגבורה - החליטה היועצת המשפטית, לצערי, שלא להגן על עמדתי בבג"ץ".

קיש הסביר: "בהינתן המצב בו הייעוץ המשפטי לא מגן על עמדתי בבית המשפט, ועל מנת שלא לייצר ריב ומדון מיותר כאשר התוצאה בהיבט המשפטי ברורה וידועה מראש, בחרתי לשנות את ההחלטה הראשונית ולהעניק את פרסי ישראל בקטגוריות השונות, לצד הענקת פרסי התקומה, ביום העצמאות הקרוב. לכל ברור כי אין לנו את המותרות לויכוחים נוספים מיותרים בתוכנו, והשאיפה שצריכה להיות לכל אחת ואחד מאיתנו היא לאחדות נרחבת. מטבע הדברים, הטקס השנה יערך במתכונת שונה, כאשר עיקר המשקל יינתן לאירועי מלחמת חרבות ברזל".