החסידות שרוצה לימודי ליבה: "זרקו אותנו לכלבים"

פרסום ראשון: לפני הבחירות הבטיח נתניהו תקציבים גדולים לחסידות בעלז אם לא יכניסו לימודי מתמטיקה ואנגלית, וכעת הם מרגישים מרומים - שכן הכסף הלך לרשתות הפוליטיות החרדיות ולא למוסדות שלהם. בתגובה, הם החלו לקדם את החייאת מתווה לימודי הליבה

זמן צפייה: 01:41

פרסום ראשון: אחרי חלוקת סכומי העתק למוסדות החינוך לחרדים, מתברר שיש גם מי שמרגישים מקופחים ובוחרים בצעד מפתיע. הערב (ראשון) פורסם לראשונה על מרד חדש בחסידות בעלז - שפוזלת לכיוון לימודי ליבה. בחסידות בעלז, אחת החסידויות הגדולות בישראל, זועמים על חלוקת התקציב הלא שוויונית למוסדות החינוך, ואומרים כי ראשי יהדות התורה משה גפני ויצחק גולדקנופף "זרקו אותם לכלבים".

כזכור, לפני הבחירות הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו תקציבים גדולים לחסידות אם לא יכניסו לימודי מתמטיקה ואנגלית במוסדות החינוך שלהם. המתווה יצר כזכור קרע ביהדות התורה, וכדי למנוע את התפרקות הרשימה לפני הבחירות, נתניהו התערב והבטיח להם שיקבלו תקציבים אם יסוגו מהמתווה.

כעת בחסידות בעלז מרגישים מרומים, שכן הכסף הלך לרשתות הפוליטיות החרדיות ולא למוסדות שלהם, ואחרי שהם נסוגו והמהלך ההיסטורי ללימודי ליבה נגנז - הם בוחנים צעדים להחייאת "מתווה בעלז" והכנסת לימודי ליבה למוסדות.

משה גפני ויצחק גולדקנופף
משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המתווה כולל פנייה לארגונים וקרנות שמוכנים לממן להם הכשרות למורים וכתיבת חומרי לימוד כדי להתחיל ללמוד ליבה עצמאית, מכסף פרטי, וכן פנייה למשרד החינוך כדי להחזיר את התכנית ולהיכנס לפיקוח. בדרג הפוליטי כנראה תהיה התנגדות, אבל אם החסידות הזאת, על 7000 תלמידיה תתחיל בלימודי ליבה - זה מהלך דרמטי מאד שצפוי לסחוף עוד עשרות אלפי תלמידים חרדים.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב אחרי שידור הכתבה בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "במקום לדאוג לעתידם של העסקנים החרדים בכנסת, תדאגו לעתיד של ילדי ישראל. בממשלה הקודמת הגענו להסכם היסטורי להכנסת לימודי ליבה לבתי ספר חרדים. נתניהו כמובן טירפד זאת ברגע האחרון, לאחר שהבטיח לאותם מוסדות תקציבים גבוהים יותר ללא שום חובת לימודי ליבה. בכך הוא פגע בצורה קשה בעתידם של ילדי המגזר החרדי. מגיע לילדי ישראל הזדמנות להשתלב בצורה המיטבית בחברה ובשוק התעסוקה בעתיד. לכן, נמשיך לפעול לכך שמוסדות חינוך שלא ילמדו לימודי ליבה באופן מלא, לא יתוקצבו אפילו באגורה אחת מהמדינה".