"קריסת רמת הידע": האחראים למקצועות הלימוד מתנגדים לרפורמת הבגרויות

פרסום ראשון: ראשי ועדות המקצוע שיגרו מכתב חריף לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון ובו הם מביעים התנגדות נחרצת לכוונתה לבצע רפורמה מקיפה בבחינות הבגרות: "הרפורמה המוצעת תחריף את המצב"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון

ראשי ועדת המקצוע (מח"ר - מקצועות החברה והרוח) מתנגדים בחריפות לרפורמת הבגרויות שמתכננת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון. כך נודע בצהריים (רביעי) לחדשות 13.

במסגרת הרפורמה, מספר הבגרויות יצומצם ל-4 או 5. במקצועות האחרים, התלמידים יעשו עבודת חקר משולבת בכיתה י"ב וייבחנו במבחנים פנימיים במקום בגרויות בכיתה י"א.

"הרפורמה בצורתה הנוכחית תגרום בצורה מיידית וישירה לקריסת רמת הידע של התלמידים בתחומים המדוברים. מצב הידע הקיים בתחומי ההומניסטיקה איננו טוב, אך למיטב הבנתנו הרפורמה המוצעת תחמיר אותו מאוד", כתבו ראשי הוועדות.

עוד נכתב במכתב שנשלח לשרת החינוך: "לא יעלה על הדעת שרפורמה בהיקף שכזה תתבצע ללא עבודת מטה מקיפה, שתסתכם במסמך ברור שיאפשר דיון וביקורת על המתווה הכללי ועל פרטיו. כמו כן, מתבקש שיתבצע פיילוט בהיקפים קטנים כמקובל בכל שינוי משמעותי במשרד החינוך, פיילוט, שילווה במחקר מעמיק שיאפשר מדדים ברורים של השפעת הרפורמה על התלמידים ועל מצב הידע שלהם, ויאפשר שיפור ודיוק של ההיבטים הרבים של רפורמה בהיקף שכזה. למיטב הבנתנו, מסמך כזה לא קיים ופיילוט לא מתוכנן, אלא מתוכננת החלה מיידית של הרפורמה על כל המערכת כבר בשנה הקרובה, מבלי שפרטיה ידועים אפילו בשלב זה של השנה".

בנוסף נטען במכתב כי "אנו שומעים אמירות מצד בכירי המשרד כאילו התקיים תהליך של התייעצות עם יושבי הראש של ועדות המקצוע. ברצוננו להכחיש בצורה ברורה את האמירות הללו. לא התקיים שום תהליך התייעצות".

להתנגדות הצטרף בשבוע שעבר גם יו"ר ארגון המורים רן ארז שאיים בהשבתה אם הרפורמה תצא לפועל. במכתב שכתב למורי הארגון הוא אמר: "צעד זה מתוכנן על מנת לרצות תלמידים ולחסוך מאות מיליוני שקלים, על חשבון המורים ותוך פגיעה חמורה בתלמידים ובמורים, מקצועית וכלכלית, כמו גם ובמיוחד בזהות הלאומית שלנו כעם וכאזרחים".