"נפיץ בחזרה אור כפול": מרד הרשויות המקומיות נגד מינויו של אבי מעוז

לאחר חשיפת חדשות 13 על ההסכם בין הליכוד ליו"ר נעם, ולאחר קריאותו של רה"מ לפיד שלא לשתף פעולה עם יו"ר נעם, כמה מראשי העיריות והמועצות המקומיות ברחבי הארץ ביניהם כרמל שאמה הכהן, רן קוניק ופורום ה-14 כבר הודיעו שלא יסורו למרותו של ח"כ תוך שהם מדגישים שימשיכו לחנך לערכים פלורליסטיים וליברליים

זמן צפייה: 04:01

יומיים לאחר חשיפת חדשות 13 על אודות ההסכם בין הליכוד ליו"ר נעם אבי מעוז, לפיה הוא יקבל את היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במשרד החינוך - מה שיאפשר לו שליטה על תכנים חינוכיים וקבלת החלטות בנוגע לאילו אירגונים ייכנסו לבתי הספר, כמה מראשי העיריות והמועצות המקומיות ברחבי הארץ כבר הודיעו שלא יסורו למרותו של ח"כ מעוז, תוך שהם מדגישים כי ימשיכו לחנך לערכים פלורליסטיים וליברליים.

"על כל שעת לימוד של ליברליות, הכלה ושוויון שהממשלה תקצץ רמת גן תקצה שעתיים באותם הנושאים. למעט הפן הפלילי אין הבדל בין כוחות חושך, שפגעו בדגלי הקהילה או שחיללו דלתות בתי כנסת או בעסקים הפתוחים בשבת, לבין מי שישתמש ברוב לביטול תכנים ליברליים שיוויוניים במערכת החינוך", כתב בחשבון הפייסבוק שלו ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן. "על כל נסיון להחשיך נפיץ בחזרה אור כפול גם אם מסנוור את הרגילים לחיות בחשיכה אידיאולוגית", הוסיף.

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס הוסיף: "ראשי הרשויות המקומיות הם הקובעים היחידים וימשיכו לקבוע את המדיניות בתחומי הרשות שלהם. הם אלו שמכירים את התושבים, את הצרכים שלהם, את אופי הרשות, ומחוברים לשטח. אנו נדאג ונעמוד על כך שהסטטוס קוו לא ישתנה בעניין הזה ובכל עניין אחר בתחום הרשות המקומית".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0112222020' autoplay='0' credit='' desc='"לא נשתוק, נתנגד לפנאטיות": במערכת החינוך נערכים לקרב על הפלורליזם' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1668110698/uploads/2022/903319176.jpg' kid='1_12tqwces' duration='']

ראש עיריית הרצליה משה פדלון הגיב גם הוא לפרסומים האחרונים בעניין תוכניותיו של סגן השר המיועד מעוז: "ברצוני לעדכן אותך שבעיר שלנו - במערכות החינוך, במוסדות הציבור בארגונים החברתיים והקהילתיים - לא תהיה הדרה של שום מגזר ושל אף אדם. אני אישית אפעל לכך שבבתי הספר שלנו, בכיתות, בגני הילדים ובתנועות הנוער - החינוך של ילדינו ימשיך להיות חינוך לפלורליזם, לערכים ולאהבת הארץ. ומי שינסה לפגוע בדרכנו זאת - יגלה שבעיר איתנה כמו שלנו לא מכבים כל כך בקלות את האור", כתב.

גם ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי, הודיע כי לא ייתן לח"כ מעוז לקבוע איזה תכנים יצאו ואיזה יכנסו למערכת החינוך. "מערכת החינוך בהוד השרון מקדשת גיוון, שוויון הזדמנויות וחיזוק מערכת חינוך ציבורית מוכרת רשמית ופלורליסטית וכך ימשיך להיות. גם אם נצטרך להביא תוכניות שמעוז יפסול או לא יאשר מלכתחילה. גם אם נצטרך לכתוב תוכניות בעצמנו. אני מבטיח למנהלות והמנהלים שלנו שימשיכו לקבל את הכלים לקדם חברה מכילה יותר וטובה יותר", הוסיף.

הם לא היחידים. ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, התייחס גם הוא לנושא וכתב בחשבון הטוויטר שלו אמש: "למוסדות החינוך של גבעתיים, בתי הספר וגנים, לא תיכנס ולו גם תכנית אחת לפני שתעבור אישור של מינהל החינוך שלנו, שלי אישית כמחזיק התיק, של מנהלת בית הספר/הגן ובמקרה של גני הילדים, הורי הגן. רק רציתי להבהיר". עוד הוא כתב: "בהצלחה לכל השרים החדשים ולבעלי התפקידים השונים, כולל מר מעוז".

בנוסף, ראש עיריית יבנה רועי גבאי, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ראש המועצה המקומית מבשרת ציון יורם שמעון, ראש המועצה המקומית אבן יהודה אבי הררי וממלא מקום ראש המועצה האזורית יואב,- עופר סלע הודיעו שאין בכוונתם לחדול מהחינוך לפלורליזם ושיוויונות. לדבריהם, המועצות ימשיכו לקיים את כל התכניות המתכוננות גם אם יופסק תקצובן של חלק מהן. לא זו בלבד, פורום ה-14 של ראשות הרשויות המקומיות שבראשן עומדות נשים, שלחו אמש מכתב לנתניהו בו הן קוראות לו לשקול מחדש את המינוי של מעוז.

יאיר לפיד
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הבוקר פורסם כי ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד שלח מכתב פתוח לכל ראשי וראשות הערים והמועצות בארץ בו כתב: "אני כותב אליכם בדאגה רבה לעתיד מערכת החינוך והמדינה, שכן הממשלה החדשה המוקמת בישראל, הפקירה את חינוך ילדינו והעבירה אותם לידי הגורמים הקיצונים והחשוכים ביותר בחברה הישראלית כפי שאתם יודעים מדובר במפלגה קיצונית, גזענית, הומופובית ומסוכנת. אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז", כתב לפיד.

"האחריות הכבדה על תכני החינוך שילמדו ילדינו בבתי הספר - עוברת עכשיו אליכם. כדי לשמור על מערכת החינוך ממלכתית וליברלית, כפי שהייתה עד עכשיו, ולהפעיל את זכותו של השלטון המקומי לעצב את החינוך בתחומו, עליכם לשמש כעת כשומרי סף. אינכם לבד במאבק הזה - אנחנו פה ונשמח לסייע ולשתף פעולה בכל דרך אפשרית", הוסיף.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3011221922' autoplay='0' credit='' desc='אבי מעוז יהיה אחראי על ארגונים שייכנסו לבתיה"ס: ההסכם בין הליכוד לנעם נחשף | פרסום ראשון של חדשות 13' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1669571927/uploads/2022/903339993.jpg' kid='1_31b6r627' duration='']

כזכור אתמול, ח"כ מעוז עורר סערה בעת שדבריו לעלון השבת "עולם קטן", פורסמו. במהלך הריאיון, מעוז טען: "אני חושב שזו חרפה שיש מצעד, בטח בירושלים, וברור שצריך לבטל אותו". עוד אמר מעוז: "צריך לבטל את מצעד הגאווה בירושלים תחילה. אני אדאג לבטל אותו, זו בושה וחרפה. אני הכי דוגרי בזה. בהסכמים הקואליציוניים זה אכן לא עלה, אבל אני לא מסתיר, ודאי שהייתי רוצה לבטל את זה".

בריאיון מתואר כי מעוז הרים את קולו: "השתגענו?! כבר הגשתי הצעת חוק לבטל את הלקונה הזו, שגם בעבור אירוע אמנותי לא תותר התערטלות בציבור. לא יכול להיות דבר כזה". הוא פנה למראיין איתמר סג"ל: "אתה יודע כמה המצעדים הללו פוגעים בירושלים הקדושה, במרחב הציבורי שלה?! אתה רוצה להפגין? תפגין. אבל מצעד תועבה זנותי בפרהסיה?! הרי זו הפרהסיה של המדינה היהודית! אני מרגיש שאני מבטא את דעתם של רוב תושבי מדינת ישראל, שחושבים שאת המצעד הפומבי צריך להפסיק, כי הפרהסיה הציבורית היא פרהסיה של מדינה יהודית".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הגיב על אמירתו של יו"ר נעם: "מצעד הגאווה בירושלים ימשיך לצעוד. הממשלה בראשותי לא תפגע בקהילת הלהט"ב ובזכויות של כל אזרחית ואזרח בישראל. נדאג בערבות הדדית לכלל אזרחי ישראל ונעבוד כדי לשפר את החיים של כולנו - זאת המשימה שלנו".