"כשאני על הבמה, אני בלי מגבלות": פסטיבל בעלי צרכים מיוחדים בירושלים יוצא לדרך

פסטיבל "צמיד" - ראשי תיבות של צרכים מיוחדים - הוא פסטיבל בו יועלו הצגות והופעות רק על ידי אנשים עם מוגבלות. האירועים החלו אתמול ויימשכו 10 ימים: הצצנו לחזרות

פסטיבל של בעלי מוגבלויות בירושלים
פסטיבל של בעלי מוגבלויות בירושלים | צילום: חדשות 2

החל מאתמול (ראשון) ובמשך עשרה ימים מועלות בירושלים הצגות והופעות ביצירת ובהשתתפות אנשים עם מוגבלות. האירועים מתקיימים במסגרת פלסטינית "צ"מיד רחוב" - ראשי תיבות של צרכים מיוחדים: ההצגות מועלות במחיר סמלי כשהמשתתפים מבקשים להראות באופן מוחשי שנמאס להם להישאר מאחורי הקלעים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"זה מאוד חשוב שחבר'ה עם מגבלה יראו שהם יכולים לעשות כל דבר", סיפרה אנאל, אחת המשתתפות, במהלך החזרות. "הם יכולים לשיר, לרקוד, לעשות הכל ושטוב להם והם לא יושבים בבית כל היום ומרחמים על עצמם". אנאל לוקחת חלק בהרכב שנקרא "החוש השישי" שמופיע בפסטיבל, ובו גם קבוצת משחק שמופיעה במסגרת תיאטרון פסיק בירושלים

איריס, שמשחקת באחת ההצגות בתפקיד הראשי, אמרה: "אני מתרגשת כהוגן. כשאני על הבמה אני כולי, אני שם בלי מגבלות, בלי צרות, בלי מחלות, בלי שום דבר". איריס סיפרה כי היא מחכה בכל פעם להרגיש את הקהל שמגיע: "בזמן שאני על הבמה חלק ממני נמצא עם הקהל אני שמה אותו בלב שלי. אני מרגישה מי מתרגש, את מי אני משעממת, מי בוכה, מי משתעל, מי מקליט ומי מצלם".

יחד איתה משחק גם פנחס שעובד כעת על עיבוד משלו למחזה שהקבוצה תעלה בקרוב. "אני לא רואה את עצמי שונה משאר האנשים אבל זה שאני יושב על כסא גלגלים או אנשים עם נכויות אחרות יש לזה איזשהו אפקט על האדם שרואה", אמר. "אני חושב שזה חשוב שידעו ושיראו שיש עוד אנשים בחברה הזו במדינה הזו".