"אנשים ירוצו לראות": הבניין שמיועד להריסה – והפך מיצג אמנות

מבנה בדרך נמיר שבתל אביב הפך למוזיאון לציורי רחוב, כאשר שישה ימים לפני הריסתו, הקירות החיצוניים והדירות נצבעו בגרפיטי ע"י 90 אמנים. "גלריה מטורפת, מציירים פה הכול"

זמן צפייה: 03:52

בדרך כלל, כאשר בניין מיועד להריסה במסגרת תוכנית תמ"א, ישנו כשבוע שבו המבנה עומד ריק, לאחר שתושביו כבר עזבו אותו, לפחות באופן זמני. אולם, לראשונה בישראל, ייפתח היום (שלישי) מוזיאון אמנות רחוב בבניין מסוג זה בדיוק. מדובר בגלריה שתתקיים כשבוע, לאחריו ייהרס הבניין עד היסוד ולא יישאר זכר להשקעה הרבה של 90 האמנים שכיסו את קירות הבניין במאות ציורים.

הציורים בדירות השונות מתחלקים לפי נושאים, בהם זמן, אהבה ועוד. גם טכניקות ואמצעי הציור הם רבים, כאשר בין היתר משתמשים האמנים בספריי רגיל, בשילוב של תאורה וחלקם אף מתנסים בקליגרפיה – כתיבה אמנותית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מכיכר העיר לרשתות החברתיות: לאן נעלמו שלטי הבחירות?

שעות לפתיחת ההצבעה: כל מה שצריך לדעת בדרך אל הקלפי

נשיא ברזיל: "לא שיניתי את דעתי לגבי העברת השגרירות לירושלים"

בניין המיועד לתמ''א שהפך למיצג אמנות רחוב לשבוע
בניין המיועד לתמ''א שהפך למיצג אמנות רחוב לשבוע | צילום: החדשות 13

"הקטע הזה שאנשים ירוצו לראות את זה שנייה לפני שזה נהרס, יש פה אירוע, אלפי אנשים הלכים להגיע, אז זה לא לשישה ימים, אלא שאלה שלכמה עיניים יראו את זה". הסביר אמן הגרפיטי דודי, מדוע הוא משקיע כה הרבה במיזם זמני. אבי "ספיין", אמן גרפיטי נוסף, סיפר כי " הולכת להיות פה גלריה מטורפת של 90 אמנים, שמציירים פה על הכול".

הציירים מקווים שאנשים רבים ינצלו את יום החופש ויגיעו לתערוכה, שאיך לא, מתייחסת גם למערכת הבחירות. כך למשל, צייר רובן קרפטיאן מיצג של מכונת כביסה. "אני מדבר על מכבסת המוח שלנו, ומה קורה ברשתות שעושים לנו. "מבחינת התוכן, אני מתמקד בעיקר בבחירות, ונוגע קצת בהיילייטים שהיו במרוץ לכנסת, אם זה הבושם של איילת שקד, יש לנו את כהנא, צוללות, עצם המכבסה שעושים לנו ובשביל לפלפל את זה החלטתי להוסיף קצת תגובות".

יערה זקס, אוצרת התערוכה, סיפרה כיצד דאגה להזמין את האמנים. "אנחנו חיים בעידן האינסטגרם, ככה גם הגעתי לאנשים". "הוצאנו קול קורא לכל בתי הספר לעיצוב, ואני מעצבת בעצמי אוני יודעת כמה זה קשה להצליח בארץ", הוסיפה זקס. "לכן, חשוב לי לתת לאנשים הזדמנות גם שהם בתחילת דרכם".